Home Reviews Game Review Gorn (PSVR2) – vermakelijke gladiator gevechten

[Review] Gorn (PSVR2) – vermakelijke gladiator gevechten

Ook Gorn is één van die VR-games die oorspronkelijk ook al naar andere VR-platformen is gekomen voor de PSVR2-versie. De game is een over de top gladiator-spel waar je hordes vijanden moet verslaan met verschillende wapens. Doordat ieder wapen van rubber gemaakt lijkt te zijn en de interessante animaties kun je het spel niet echt serieus nemen, maar dat betekent niet dat het niet leuk is. Onze review vertelt je of het een aanrader is of niet voor je PSVR2.

De game is dus al eerder verschenen voor andere platformen zoals de PSVR (eigenaren van deze versie kunnen gratis upgraden), maar ziet er op de PSVR2 zeer goed uit. Alles loopt soepel, de grafische stijl is niet de meest indrukwekkende, maar past nog steeds goed bij het doel van de game. Het speelt in elk geval op dit aspect lekker weg.

Je merkt alleen dat het wel een VR-spel uit 2019 is met de besturing. Zo begint het spel met de instellingen dat je met je handen moet grijpen en naar je toe trekken om “rond te lopen”. Nu heb ik deze besturing ook in Townsmen VR gehad en voor een spel als dat is het perfect, echter dit spel laat je tegen flink wat vijanden vechten tegelijkertijd. Het helpt dan echt totaal niet als je grijpend je door een arena beweegt. Ja, het helpt wat tegen cybersickness, maar je gameplay wordt er serieus door gehinderd. Gelukkig zijn er nog een paar opties om het wat aan te passen, maar veel beperkter dan in veel van de nieuwere spellen op de markt. Dat is toch wel jammer.

Stoom afblazen in de arena

Na een korte tutorial kun je echt aan de slag gaan. Je komt in een soort toren terecht waar je op één van de beschikbare verdiepingen een level kunt kiezen. Elke arena heeft een reeks levels die eindigen met een boss fight. Deze zijn vaak bekende namen zoals Achilles. Het verslaan van deze bazen is dan ook wel leuk gedaan. Zo moet je Achilles echt op zijn hiel slaan, verder is die namelijk onkwetsbaar. Hoe verder je komt in een specifieke uitdaging hoe chaotischer het wordt, al helemaal wanneer je de endless mode speelt. Het zorgt regelmatig voor een volslagen chaos waardoor je als het nodig is redelijk wat stoom kunt loslaten. De effecten van ingeslagen cartoongezichten helpen hier dan ook wel weer bij.

Het spel heeft flink wat wapens die je kunt gebruiken. Zo zit er een pijl en boog in, maar ook een zwaard, schild, knotsen, knuppels en nog wel wat meer. Ieder wapen werkt weer wat anders en heeft een eigen nut. Ik had eigenlijk altijd zodra het mogelijk was een combinatie met een schild. Het afketsen met een schild en dan overgaan tot de aanval werkte erg lekker bij mij. Maar soms vind ik rondes lang geen schild en moet ik opeens iets anders gebruiken. Het blijft dus goed opletten wat je goed kunt doen.

De wapens zijn niet alleen verschillend in het soort schade wat ze doen en de range dat je ze kunt gebruiken, maar zijn, zoals ik eerder al noemde, van een soort rubber gemaakt. Hierdoor zie je ze wel eens buigen en te veel wapperen werkt dus averechts. Zeker aangezien je bedenkt dat de game dus in VR is, dus je uberhaupt moet oppassen voor je omgeving, het is dan ook aangeraden om een flinke ruimte vrij te houden om je heen.

PSVR2 features hadden wat meer aanwezig mogen zijn

Hoewel er wordt gezegd dat de game de haptics van de PSVR2 ondersteund, was dit een onderdeel wat mij met Gorn eigenlijk totaal niet opviel. Voor zo’n fysieke game had ik met iedere hit wel wat gevoel verwacht. Zeker als ik zelf geraakt werd of een goede hit had. Dit had dus zeker wat beter uitgewerkt nog mogen worden.

7.5
Vorig artikelNieuw op FOX: Call Me Mother!
Volgend artikelLuuk de Jong verwacht een ander Ajax en richt zich tot fans
review-gorn-psvr2-vermakelijke-gladiator-gevechtenGorn is een vermakelijke game, maar daar is het wel mee gezegd. Er zijn spellen die de mechanics beter uitvoeren beschikbaar en dat maakt dat deze heruitgave niet geweldig is. Zeker de besturing rondom het rondbewegen had beter gekund. Echter de slapstick humor die je krijgt van het rondzwaaien van je flexibele wapens en vijanden maakt het toch lekker om af en toe rond te zwaaien.