Home Reviews Game Review Horizon Forbidden West (PC) – een uitstekende port

[(Mini) Review] Horizon Forbidden West (PC) – een uitstekende port

Vorige week verscheen Horizon Forbidden West op Steam, dankzij Playstation hebben wij de game een flinke tijd kunnen testen en daarom kunnen wij jullie vertellen hoe deze port bevalt. Kun je de game beter op je PC spelen of is een PS5 de betere keuze? We bespreken het hier, aangezien we alles van gameplay en verhaal al eerder hebben besproken in een andere review kun je alles daarover terugvinden in de review van de PS5-versie. In deze review focus ik vooral op performance en hoe de game speelt met een muis en toetsenbord.

De versie van Horizon Forbidden West is niet anders dan die op de PS5, afgezien van misschien het punt dat alle extra content zoals de Burning Shores DLC bij het spel zit en niet los nog te koop is. Daarnaast zijn alle verbeteringen zoals het uit kunnen zetten van animaties die afspelen als je iets oppakt. Ook zijn de hints van Aloy wat beter te beperken. Verder is het natuurlijk mogelijk om wat meer diverse instellingen qua graphics te gebruiken en het gebruik van mui en toetsenbord. Ik wil even beginnen met de besturing.

DualSense blijft superieur

Of je nu een DualSense-controller aansluit of met je muis en toetsenbord speelt er is weinig verschil in gebruikersgemak. Ze hebben beiden namelijk sterke punten. Zo is mikken met bijvoorbeeld je boog veel sneller en nauwkeuriger dankzij een muis, zelfs wanneer je de tijd niet laat vertragen. De layout van je wapens kiezen, arrows craften enzovoort zijn echter weer fijner in het gebruik wanneer je de DualSense gebruikt. Het voelt op een één of andere manier natuurlijker aan. Dit komende van iemand die de PS5-versie bijna een jaar al niet meer heeft aangeraakt. Ook functies zoals haptic feedback en adaptive triggers werden erg goed in de game gebruikt en daar merk je zonder een DualSense helaas niets van. Gelukkig kun je die dan ook blijven gebruiken als je er één hebt.

Grafisch enorm sterk

Ook deze port is gemaakt door het Nederlandse Nixxes, het bedrijf wat eerder al twee Spider-Man games heeft uitgebracht voor de pc. Zelf heb ik een Acer Predator laptop met een RTX 4070 (mobile), Intel i9 en 32 GB aan RAM-geheugen. Met deze specs draaide de game op zo goed als de hoogste settings als een zonnetje. Met standaard gemiddelde framerate van ongeveer 80 en dankzij DLSS van Nvidia zat ik gemiddeld op de 90. Zelfs als je een wat mindere pc hebt kan het spel er echt enorm goed zien met veel details ook op de lagere settings. Echter, wanneer je geen krachtige pc hebt, maar wel een PS5 wil ik wel aanraden de game daar op te spelen. Een spel als Forbidden West wil je namelijk eigenlijk op je beste hardware spelen.

9.0
Vorig artikel[Video] De Tokkies: na 20 jaar weer terug!
Volgend artikelLucas Beerten langer bij Roda JC
mini-review-horizon-forbidden-west-pc-een-uitstekende-portTwee jaar na de release blijft Horizon Forbidden West een genot om te spelen. De pc-versie is weer uitstekend gemaakt door Nixxes en ook de besturing is goed overgezet naar muis en toetsenbord. Al blijf ik de DualSense toch beter vinden voor dit spel. Mocht je geen PS5 hebben, maar wel een PC is dit een must-have. Wanneer je wel de PS5-versie hebt, moet je je vooral afvragen of de support voor ultrawide en Steam Deck voldoende is voor een dubbeldip. Persoonlijk zou ik zeggen van niet aangezien de game verder geen vernieuwingen heeft gehad.