Home Reviews Game Review Horizon: Forbidden West – een geweldige ervaring van a-z

[Review] Horizon: Forbidden West – een geweldige ervaring van a-z

Vijf jaar geleden bracht de Nederlandse ontwikkelaar, Guerrilla Games, Horizon Zero Dawn uit. Dat terwijl de studio al 13 jaar alleen maar Killzone-spellen had gemaakt. Horizon was compleet anders en werd enorm goed ontvangen. Nu vijf jaar later is het tijd voor het vervolg, maar hoe goed is deze?

Het is nog niet voorbij

Forbidden West begint met een korte video waarin de gebeurtenissen van Zero Dawn verteld worden. Dit is enorm handig als opfriscursus of een beknopte samenvatting wanneer je het eerste deel niet hebt gespeeld. Al raad ik zeker aan dat wel te doen, want er wordt best veel verwezen naar het eerdere spel. Je begint rustig in een omgeving waar je beetje bij beetje de standaardbesturing leert terwijl het verhaal wordt opgebouwd.

Na de gebeurtenissen in Zero Dawn is Aloy namelijk direct vertrokken voor haar volgende taak. Als cloon van Elisabeth kan alleen zij de plaag die al het leven bedreigt. Hiervoor zal ze een compleet nieuw gebied moeten verkennen, the Forbidden West. Dit gebied wordt gecontroleerd door verschillende stammen van de Tenakth, krijgers die het niet zo op buitenstaanders hebben. Toch zul je het enorme gebied moeten uitkammen om de wereld een kans te kunnen geven. Gelukkig is dit dan ook geen straf, want Guerrilla heeft een prachtige diverse wereld neergezet waar je uren in kunt verdwalen.

De kracht van de PS5

Ik heb het spel zowel op de PS4 als PS5 gespeeld en hoewel de PS4 prima het spel kan draaien laat de PS5 je het spel voelen en beter ervaren dan ooit. Van de toevoegingen van de Adaptive Triggers voor het voelen van de boog en bepaalde andere acties tot de Haptic Feedback die je de omgeving laat voelen. Het gebruik van de speaker in de controller zorgt bovendien voor een levendiger geluid. Alles aan de PS5-versie is superieur. En dan heb ik het nog niet eens over de kracht van de console zelf gehad.

Zoals bekend is de PS5 natuurlijk een stuk krachtiger, hierdoor is laden bij het fast travellen enorm snel gedaan waardoor je niet constant uit je game gehaald wordt door lange laadschermen. Het is zelfs zo snel dat je de tips amper kunt lezen voor je door kunt spelen. Daarnaast heb ik nog nooit zo een levendige en gedetailleerde wereld doorlopen. Van de levensechte textures tot de biodiversiteit. Zowel qua planten als dieren en machines is overweldigend. Het is werkelijk één groot kleurenspektakel waar je bijna niet weg zult willen gaan. Wat dus ook weer goed helpt met het willen verkennen van de wereld.

Genoeg te doen

The Forbidden West is dan ook bomvol met activiteiten die je kunt doen. Van het ondermijnen van rebellen tot het verslaan van Cauldrons om meer machines te kunnen overriden (zo kun je ze tijdelijk aan jouw kant krijgen). Er is een enorme diversiteit aan extra missies. Soms misschien een beetje te veel, maar altijd uitdagend en leuk om te doen. De ene keer zul je specifieke loot moeten verzamelen, dan moet je weer een plek onderzoeken. In tegenstelling tot veel spellen zijn de sidequests dus lekker divers dat het leuk blijft om ze te volbrengen. Zeker aangezien de rewards ook enorm fijn zijn om snel levels omhoog te gaan. Als je even geen zin hebt in het redden van de wereld, kun je op diverse locaties een bordspel spelen zelfs.

Daarnaast kun je in de Forbidden West enorm veel verzamelen, van planten tot vlees en machine-onderdelen. Stuk voor stuk is het handig om te verzamelen om zo je gear later te upgraden. Wat zeker nuttig gaat zijn aangezien je echt wel meer kracht nodig gaat hebben verder in het spel.

Aloy voelde nog nooit zo soepel

Het komt ook wel door de kracht van de PC, maar het spelen met Aloy is enorm verbeterd. Niet alleen heeft Guerrilla haar basis verbeterd, ook de nieuwe krachten en items die je vrijspeelt voelen zo enorm afgewerkt uit. De lage input delay zorgt ervoor dat hoewel je vaak je ammo zult moeten bijvullen het volledig natuurlijk aanvoelt. Dit komt ook wel omdat Horizon je beetje bij beetje meer kracht geeft voor Aloy. Niet alleen qua diverse wapens, maar ook skills die je vrijspeelt door middel van verdiende skill points.

Deze skills zijn verdeeld onder verschillende klassen waardoor je zelf het verhaal van Aloy kunt maken. Wil je liever een hunter zijn met skills voor stealth en ranged? Of ben je meer een warrior? Waar de focus ligt op het gebruik van je speer en combo’s hiermee.

Bijna geen minpunten

In mijn tijd met Aloy in de Forbidden West kwam ik eigenlijk geen grote minpunten tegen. Net als iedere grote game had het spel natuurlijk enkele bugs en glitches. Nu bleef dat bij mij echter beperkt tot het spawnen van resources in stenen waardoor je er nooit bij kon en dat Aloy in krappe ruimtes onder water wel eens gek wilde doen. Beiden zijn vervelend, maar zo onbenullig dat het spelplezier eigenlijk geen moment verminderd werd.

10
Vorig artikelMust have techgadgets om veilig deze laatste, donkere dagen door te komen
Volgend artikelPathé Thuis en maître Sergio Vyent slaan handen ineen voor de ultieme romantische filmavond
review-horizon-forbidden-west-een-geweldige-ervaring-van-a-zHorizon Forbidden West is niet perfect, maar verdient zeker een 10. De kleine glitches en bugs die je tegenkomt verhinderen het spelplezier praktisch niet. De rest van het spel is echter zo geweldig van de diverse personages tot de diepgaande verhaallijnen. Wanneer je een PlayStation hebt moet je Forbidden West gewoon halen. De game is gereviewed op PS5, hij is bovendien op PS4 beschikbaar. Hier zullen onder andere laadtijden wat langer zijn en heeft het spel iets minder details.