Home Reviews Game Review Kingdom Hearts The Story So Far

[Review] Kingdom Hearts The Story So Far

Begin dit jaar kwam Kingdom Hearts III eindelijk uit. Nu heeft Square alle voorgaande delen beschikbaar gemaakt in één bundel. Is dat het een beetje waard met al die oude games?

Eigenlijk bestaat The Story So Far uit een combinatie van twee deelcollecties. Dit zijn Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX en Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue. Hoewel deze beiden op een eerder moment al los zijn verschenen kan je ze nu in een makkelijke budgetverpakking kopen. The Story So Far is namelijk maar €40,-

Als je nog niet bekend bent met Kingdom Hearts, maar het derde deel jou aanspreekt dan is het sowieso al handig om hiermee te beginnen. Kingdom Hearts heeft namelijk een geschiedenis die terug gaat tot en met de PlayStation 1 en in al die tijd is het verhaal nogal ingewikkeld geworden. Met deze handige collectie kan je mooi in chronologische volgorde alle spellen doorlopen terwijl ze zijn aangepast om goed te werken op de huidige generatie.

Om even in Jip en Janneke taal te noemen waar Kingdom Hearts over gaat: In de Kingdom Hearts serie zal je voornamelijk als het personage Sora spelen. Sora leeft een onbezorgd leventje op een eiland tot op een dat er een enorme storm opsteekt. Hij wordt opgeslokt door deze storm en komt daardoor in een totaal andere wereld terecht. Hier ontmoet hij Donald Duck en Goofy en blijkt hij de uitverkorene te zijn om tegen de Heartless en Organization XIII te strijden.

Dit verhaal wordt verteld in flink wat verschillende spellen welke oorspronkelijk niet in chronologische volgorde uitkwamen tot de twee deelcollecties uitkwamen. Hierdoor wordt het Kingdom Hearts verhaal ook vaak als het meest onbegrijpelijke verhaal gezien. Door alle games die kriskras door elkaar lopen en uitgegeven zijn. Een goede kans dus om het verhaal chronologisch te volgen.

Voor €40,- krijg je in elk geval enorm veel gameplay uren en een enorm uitgebreid en goed uitgewerkt verhaal. Hoewel ik nu wel een review kan gaan schrijven over elk spel en elke film die in deze collectie verwerkt zitten, maar dan krijg je zo’n 10.000 woorden en dat is natuurlijk belachelijk om te lezen. Daarom zal ik in deze review me beperken tot hoe de collectie werkt en eruit ziet.

Grafisch gezien heeft The Story So Far het uitstekend gedaan. Hoewel er games in zitten die oorspronkelijk alleen op PS1, een handheld of een mobiele telefoon speelbaar waren. Het is dus voor sommigen lastig dit goed over te brengen naar moderne televisies op een PS4. Gelukkig ziet alles er ondanks dat het duidelijk oudere games zijn er prima uit en heb ik mezelf eigenlijk geen moment geïrriteerd aan een verouderd gevoel.

Voor de besturing geld hetzelfde, toen de games uitkwamen werden de mechanics in de spellen en de besturingen gezien als topkwaliteit. Dat is nu ook nog steeds het geval, tuurlijk er zijn games die beter aanvoelen nu, maar het speelt allemaal echt super fijn. Naarmate je verder komt in de collectie naar de nieuwere games merk je wel dat alles steeds smoother wordt.

Voor de prijs die de volledige collectie kost kan je eigenlijk al gene miskoop doen. Dan komt daar met Kingdom Hearts ook nog eens bovenop dat je een enorme lading games krijgt met een ongelooflijk verhaal. De gameplay behoort ook nog steeds tot de meest soepele en fijne ervaringen behoort. Houd je van RPG spellen met een goed verhaal? Dan is de Kingdom Hearts serie zeker wat voor jou en is dit een echte aanrader, heb je de spellen gespeeld toen ze net uitkwamen? Dan is dit alsnog geen miskoop vanwege de upgrades die er onder andere grafisch zijn gemaakt.

Cijfer: 8.8

Vorig artikelMan neergeschoten in Arnhem: politie maakt naam en foto verdachte bekend
Volgend artikelNetflix gaat undercover