Twee jaar geleden werd The Plucky Squire aangekondigd, meteen werd de artstyle geliefd bij gamers en zag de hoofdmechanic er interessant uit. De game leek vol met unieke ideeën te zitten en gelukkig blijkt dat ook het geval. Het is geen perfecte game, maar een uitstekende toevoeging aan je bibliotheek. Waarom? Dat lees je hier.
In The Plucky Squire speel je als Jot, een schattige held die leeft in een boek met de titel “The Plucky Squire”. Dit magische boek heeft levende personages. Hierdoor is het boek dus niet een standaard verhalen boek. De bad guy Humgrump is klaar met het verliezen en verzint een manier om Jot uit het boek te toveren. Hierdoor zou hij geen tegenstand meer hebben. Echter, geeft het Jot alleen maar meer krachten. Hij kan namelijk opeens bewegen tussen de 3D wereld buiten het boek en een 2D wereld. Deze mogelijkheid geeft een unieke dimensie aan de gameplay en de creativiteit hierbij is enorm leuk gedaan.
De presentatie is bovendien erg schattig en toepasselijk voor het prentenboek. Zo heeft de gameplay in het boek een typische tekenstijl voor prentenboeken. Felle kleuren, de vrolijke sfeer en andere aspecten geeft echt het idee dat het een klassiek verhaal is voor jong en oud. Deze stijl vind je buiten het boek dan weer minder terug. Hier heb je namelijk naast kleurrijk speelgoed ook meer realisme. Hierdoor is er een flink contrast tussen de 2D wereld en 3D wereld, zelfs als je de grafische stijl verschillen wegdenkt. Het is een beetje hoe ik als kind kon fantaseren over speelgoed en boekpersonages die tot leven konden komen en dat maakt het ook een beetje nostalgisch.
Het tussen de twee werelden verplaatsen kan alleen op bepaalde momenten, maar het is op een erg natuurlijke manier verwerkt. Het voelt niet als een opgave om de volgende opening te vinden om weer te wisselen van wereld. Bovendien is het wisselen tussen 2D en 3D ook niet beperkt tot een het boek. Je kunt in bepaalde tekeningen springen op verschillende objecten. Zo kun je verschillende kleine puzzels oplossen.
Ook speelt het spel erg goed in op het feit dat de game gedeeltelijk afspeelt in een boek. Zo verschijnt er regelmatig tekst in het boek over wat je ziet. Soms kun je deze tekst aanpassen om zo een ander effect te krijgen in het boek. Het zijn geen lastige puzzels, maar door de vele unieke mechanics blijft het leuk ze op te lossen. Alleen jammer dat je iets te snel hints krijgt van je metgezel.
Zo zijn er echt heel veel verschillende onderdelen. Zoals ritme gedeeltes, boss fights die allemaal anders in elkaar zitten. Als je een overzicht ziet van de mechanics lijkt het alsof het een beetje bij elkaar gekwakt is, maar op één of andere manier werkt allemaal goed samen.
Gevechten zijn standaard en geschikt voor iedereen
Jot is erg simpel te besturen, je hebt geen lastige combo’s. Zeker in het begin zijn gevechten simpel opgezet met een enkele aanval. Het is zeker geen slecht ding dat dit simpel is opgezet. De game heeft overduidelijk als doelgroep families en jongere gamers. Hierdoor is het goed dat de gameplay niet meteen te ingewikkeld wordt. Later in het spel krijg je nog wat extra vaardigheden die jou als speler redelijk wat keus geeft, maar het ook dan niet te lastig maakt. Dit versterkt ook weer het gevoel dat iedere gamer dit spel moet kunnen spelen. Jong of oud, ervaren of onervaren. Het is echt een spel wat voor iedereen is. Als het in mijn jeugd was verschenen, had ik dit zeker met mijn moeder en broer gespeeld.
Krachten kunnen beter gebruikt worden
Als Jot leer je verschillende vaardigheden die je helpen met het oplossen van puzzels. Zo kun je het boek bewegen zodat objecten verplaatsen, maar het is amper nodig. Dat is juist erg zonde. Op sommige punten is de variatie dus ook een beetje een zwak punt van het spel. Verschillende krachten worden namelijk slecht uitgewerkt terwijl het potentie had om een echt goed onderdeel te worden van de gameplay. Het voelt dus erg alsof sommige onderdelen er in gestopt zijn puur om meer variatie te hebben. Juist omdat alles dus zo goed bij het spelthema past is het extra zonde dat onderdelen minder gebruikt worden.