De afgelopen decennia hebben we al veel film-games mogen spelen. De kwaliteit van deze games is vaak erg wisselvallig. Deze spellen worden regelmatig geteisterd door lage budgetten of een korte en gehaaste ontwikkelingscyclus. Op gamescom mochten we aan de slag met Starship Troopers: Extermination. Een co-op shooter gebaseerd op de film Starship Troopers uit 1997. Wordt dit een licentie game van kwaliteit?
Veredelde tutorials:
Hoewel het een co-op shooter betreft, bestond de demo helaas enkel uit een reeks solo-missies. In deze solo-missies word je getraind door generaal Johnny Rico uit de film. De missies dienen als een reeks veredelde tutorials die je gespeeld moet hebben voor je aan de hoofdgame begint. Wij speelden de eerste drie missies waarin we werden meegenomen naar de Valaka grotten om daar tegen hordes aan Arachnids te vechten.
Classes:
Vlak voor de shooter-actie kon losbarsten werden we geïntroduceerd aan de classes. De game heeft in totaal zes verschillende classes waaronder de guardian, demolisher, sniper, ranger, engineer, en de medic. Een groot deel van hen spreekt denk ik wel een beetje voor zich. Ik speelde eerst een deel van de tijd met de demolisher, vanwege zijn zware wapens. Ik merkte tijdens het spelen dat we op den duur vloeistof tanken mee moesten nemen naar onze basis. Deze kon ik met mijn demolisher echter niet meenemen zonder mezelf te verdedigen, hiervoor was ik afhankelijk van mijn AI teamleden.
Ik merkte dat dit niet heel handig was. Ik ben daarom tijdens de laatste missie overgestapt op de engineer. Hij heeft als skill dat hij zich tijdens het dragen van de boor nog kan verdedigen met zijn handwapen. Het is tijdens de missies zelf overigens niet mogelijk om te wisselen van class. Ik heb er daarom maar twee kunnen proberen. Je moet aan het begin van een match daarom goed nadenken over de class die je kiest voor je begint.
Shooter actie
De shooter actie in Starship troopers Extermination voelt heel solide aan. Ik maakte tijdens mijn speelsessie voornamelijk gebruik van hele zware wapens waarmee ik flink kon huishouden. Het kapot knallen van de arachnids voelt heel voldoenend aan. In de eerste missie ging dit vrij makkelijk. Ik kreeg daar te maken met insecten die enkel op me af kwamen lopen. In missie 2 kwam er iets meer strategie bij kijken. Toen kreeg ik ook te maken met arachnids die lasers op je afschieten. Ik ging toen af en toe even achter een muurtje schuilen voordat ik toesloeg.
Hoewel dit zeker een optie is, merkte ik dat het toch handiger was om voor een personage te kiezen die wat sneller kon lopen. Ik wisselde daarom in missie drie naar de engineer, waarmee het verslaan van deze groep vijanden al wat makkelijker ging. De shooter actie zit prima in elkaar en werkt naar behoren.
Co-op gameplay zonder co-op
Zoals eerder gezegd is dit een co-op shooter maar bestond de demo eigenlijk alleen uit een paar solo tutorial missies. En hoewel ik mij wel heb vermaakt met deze missies, had ik tijdens de demo niet het gevoel een goede indruk te hebben van de game. Een groot deel van de fun bij een co-op shooter zit hem in de naam van het genre. Co-op je communiceert en werkt samen met andere mensen. En in missies met door AI gestuurde soldaten is dat geen optie.
Wanneer je met echte mensen speelt kun je beter samen afstemmen wie bijvoorbeeld de vloeistof tanken pakt en wie de drager dekt of hoe je je team opstelt richting je vijanden. Uniek aan Starship Troopers is dat je de game met 16 andere spelers tegelijk speelt. Dit is een stuk meer dan de gemiddelde co-op shooter en dit zorgt dan ook voor meer hectiek. Het was leuk geweest als ik hier in de demo iets van mee had meegekregen, maar dit was helaas niet aan de orde.
Generieke opdrachten
Het was daarnaast zo dat de tutorial missies in de demo allemaal redelijk standaard waren. Je baant je een weg door donkere tunnels waarin je langzaam naar checkpoints beweegt om punten te veroveren. Ondertussen krijg je te maken met golven aan arachnids die je moet killen. Wanneer deze zijn uitgeschakeld en het punt is veroverd, loop je verder. In sommige missies moest je ook een soort grote machine activeren en verdedigen, om vervolgens een tank met vloeistof te vullen en mee te nemen naar je basis.
Het zijn allemaal redelijk generieke objectives die je kent van veel co-op games waarin je tegen hordes vijanden vecht. Op zich is er ook niet veel mis met die opzet als de rest eromheen ook leuk is. Maar wanneer je dit in je eentje doet zonder groep mensen om tegen te praten, haal je eigenlijk de co-op uit de co-op game. Wat dan overblijft is vrij platte welbekende gameplay, die weinig indruk maakt.
Een matige en vage demo die lekker knalt
Ik vind het heel moeilijk om een goed oordeel te vellen over mijn ervaring met Starship Troopers: Extermination op basis van mijn demo. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de drukke en hectische gevechten online met 15 vrienden erg leuk kunnen zijn. Je zult je dan wellicht kapot lachen omdat je elkaar steeds voor de voeten loopt. Het is alleen zo dat dit niet de gameplay is die ik heb ervaren. Ik kreeg enkel een handjevol tutorials te spelen die de typische generieke gameplay bieden die je van tutorials verwacht. Hoewel de game best lekker weg knalt vond ik de demo daarom redelijk saai. Het is echter zo dat dit deel misschien maar 5% van de uiteindelijke game bedraagt, waardoor ik hem ook niet direct wil afschrijven.
Mocht je nostalgische gevoelens hebben voor de film Starship Troopers en geïnteresseerd zijn in een co-op shooter op basis van deze franchise, dan zou ik wat extra beelden van de co-op missies bekijken om zo te bepalen of de game wat voor je is. Maar als ik de game zou moeten beoordelen op basis van de singleplayer dan kan ik hem niet aanraden. Heb jij Starship Troopers vroeger gezien? En zou jij hier een co-op shooter van willen spelen? Laat het weten in de reacties!