Home Reviews Game Review Sword Art Online: Alicization Lycoris

[Review] Sword Art Online: Alicization Lycoris

Als grote fan van de Sword Art Online franchise was ik ontzettend blij toen Lycoris werd aangekondigd. Het spel zag er verfrissend uit vergeleken met vorige spellen van SAO en dat het de verhaallijn van de meest uitgebreide arc zou volgen klonk mij ook als muziek in de oren. Hoe beviel het spel nu uiteindelijk echt?

Ik zal even kort beginnen met een uitleg over de franchise. Sword Art Online is een light novel serie welke ondertussen ook verschenen is als manga en anime. In het verhaal van Sword Art Online is er een nieuwe manier van gaming uitgevonden, Full Dive VR. Deze methode onderschept zenuwimpulsen en zorgt ervoor dat je volledig in de digitale wereld zit. Het spel Sword Art Online was de eerste grote titel voor het platform en 10.000 man logden daarom ook in op release. De ontwikkelaar had het spel alleen zo aangepast dat je niet uit kon loggen en als je dood ging in het spel ging je ook dood in het echte leven. De enige manier was om de MMORPG volledig uit te spelen (like wie heeft dat ooit gedaan). Je volgt in het verhaal de avonturen van de nerd Kirigaya Kazuto. Een gewone schooljongen die extreem goed is in het spel en daar bekend staat als de Black Swordsman Kirito. Afijn na een tijd lukt het om het spel te verslaan en vrij te komen. Na verschillende andere avonturen gebeurd er iets waardoor Kirito ontwaakt in een onbekende wereld.

Welkom in de Underworld

De onbekende wereld heet Underworld, maar Kirito ontwaakt er zonder te weten wat er gebeurd is. Hij weet ook niet zeker of het een virtuele wereld is tot die Eugeo ontmoet. Samen met Eugeo gaat die dan ook op pad om de jeugdvriendin van Eugeo, Alice, te redden en voor zichzelf een weg uit de wereld te vinden.

De Underworld is tegenover vorige SAO spellen een enorme open wereld waar constant iets te doen is. Van talloze zijmissies tot het ontdekken van extra gebieden en het verzamelen van voorwerpen. Het lijkt zelfs op het eerste oog enorm overweldigend in wat je kunt doen. Gelukkig is daar ook aan gedacht. Je hebt namelijk een handige markering die verteld waar je nu heen moet om je missie te voltooien. Hierdoor weet je altijd de weg terug naar je doel. Hoewel de wereld dus immens is zorgt een uitstekende user interface ervoor dat daar geen problemen mee zijn.

Ook het combatsysteem is volledig op de schop gegaan. In Lycoris ligt er meer een focus op het gebruik van combinaties en het gebruik van je hele team dan in eerdere delen. Je kunt namelijk enorm lange combo’s maken als je op tijd switched en coordineert met je teamgenoot. Daarnaast heeft de ontwikkelaar een heel systeem gemaakt waar je diep in verzonken kunt raken voor de beste en gaafste aanvallen maar dat is niet per se noodzakelijk. Naast de gewone zwaardaanvallen heb je nog magische aanvallen, in de Underworld Sacred Arts genoemd. Deze aanvallen zijn over het algemeen meer van ondersteunende werking zoals het verhogen of verlagen van stats.

Mocht je houden van vaardigheden heb je dus niks te klagen in dit spel. Er is namelijk een uitgebreid skill point systeem. Dit systeem is in drie onderdelen gesplitst. Zo heb je bijvoorbeeld de attacker tree, welke je nieuwe aanvallen leert. Elk pad heeft zijn eigen voordelen en totaal zul je niet snel uitgeleveld zijn.

Grafische pracht met een minpunt

Alicization Lycoris is erg mooi. De personages en omgevingen zien er top uit, eerlijk gezegd één van de beste grafische anime spellen die ik heb gespeeld. De muziek geeft ook de echte Sword Art Online feeling mee waar ik zo van ben gaan houden. Het enige minpunt aan dit alles is dat de laadtijden vaak lang zijn. Het haalt de immersie een beetje weg en dat is zonde. Zeker als je bedenkt dat SAO draait om volledig op te gaan in een virtuele wereld.

Sword Art Online: Alicization Lycoris is tevens het langste SAO spel wat er tot nu toe gemaakt is. Met circa 68 uur aan gameplay voor het verhaal en veel meer wanneer je alles wilt vrijspelen. Dit betekent dus dat er enorm veel waar voor je geld is in Lycoris, zeker voor fans van de serie.

Alicization Lycoris slaat een nieuwe weg in voor Sword Art Online spellen. Wanneer je door het eerste gedeelte heen bent wordt je getrakteerd op een interactieve versie van het verhaal in de Underworld. Het is nog niet perfect, maar in elk geval vele malen beter dan vorige itteraties die SAO heeft ontvangen. Nog even en we hebben een echte Sword Art Online (alleen mogen ze het doodgaan in het echt eruit houden).

Cijfer: 7.8

Vorig artikelNextGen – dé bal voor het talent van morgen.
Volgend artikelNBA® 2K21 stelt standaard voor muziek met zijn In-Game Soundtrack, ontwikkeld in samenwerking met UnitedMasters.