Home Reviews Game Review Starfield – vermakelijk, maar minder boeiend dan verwacht

[Review] Starfield – vermakelijk, maar minder boeiend dan verwacht

Hij is er eindelijk, de grote game van Bethesda en Xbox. De RPG in de ruimte met meer dan 1000 planeten die je kunt bezoeken. Het is de eerst echt grote game die exclusief voor Xbox (op consoles) is uitgebracht in de afgelopen jaren. De vraag is echter of Bethesda met Starfield met beide benen op de grond is kunnen blijven staan of dat ze stuurloos in de ruimte zweven.

Space, the “endless” frontier

De grootste teleurstelling die ik hebmet Starfield is dat de wereld bland aanvoelt. Jeej je hebt 1000 planeten te ontdekken, ieder uniek per speler. Echter, er is geen overkoepelende sfeer van het spel. Veel van wat Bethesda je liet geloven over het spel blijkt op een zekere manier waar, maar toch ook weer niet. Hoe Bethesda het brengt als een innoverende RPG waarin je de ruimte kunt verkennen valt dit vies tegen.

De planeten die je zou kunnen verkennen zijn voor het grootste gedeelte lege saaie planeten zonder bewoners. Daarnaast is het totaal niet leuk om in de ruimte te zijn. Het van planeet naar planeet reizen is vooral het gebruiken van een star map en fast travelen. Wachten tot het spel geladen is, landingsplek kiezen en weer laden. Daadwerkelijk vliegen van planeet naar planeet duurt uren en onderweg is er echt niets boeiends te beleven. Af en toe zijn er gevechten waar je in terecht komt, maar echte toevoeging heeft het niet.

Wanneer je dan op een planeet komt blijkt het dat je gelimiteerd bent in waar je heen kunt gaan zonder dat je weer moet laden om je schip te verplaatsen. Bovendien kun je als je te veel mee hebt opeens niet meer fast travelen zonder dat dit van tevoren goed wordt aangegeven. Dit staat waarschijnlijk ergens in de menu’s, maar die zijn onoverzichtelijk met veel verschillende opties en een verschrikkelijke UI. Hoewel ik zo nog op het verhaal en missies zal ingaan zijn die punten ook flink verspreid waardoor je regelmatig lang bezig bent om ook maar een stapje verder te komen. Regelmatig zorgt dat voor trage momenten en dat is iets wat oudere Bethesda-games een stuk beter deden. De flow van de gameplay. Zo voelt het dus op sommige momenten praktisch eindeloos aan om door de wereld heen te komen, terwijl op andere momenten de wereld dus door fast travelen heel klein voelt.

Bethesda-verhaalvertelling kan beter

De verhaallijn van Starfield had enorm veel potentie. In de wereld heb je piraterij, high society, betrayals, interessante relaties, maar helaas weet Bethesda er in Starfield niet op te kapitaliseren. Het duurt uren voor het verhaal op gang komt en dat is niet waar ik op zit te wachten. Als een serie na 2 afleveringen niet wat boeiends laat zien stop ik er mee. Een film geef ik vaak een half uur. Met Starfield komt het verhaal pas echt op gang na zo’n tien uur en wordt de game beter na het uitspelen van het verhaal. Sorry, maar dat is wat mij betreft matig gamedesign. Als je eenmaal zo ver bent wordt de game echter opeens een stuk boeiender met een prima einde en een leuke New Game + voor wie nog niet genoeg van de ruimte heeft gezien.

Dit zorgt dus ook dat het verhaal niet goed tot zijn recht komt in de missies en hoewel de side missions met vlagen echt enorm boeiend zijn opgesteld met goede kleine verhaallijnen mis ik dat bij de hoofdverhaallijn. Als we kijken naar Skyrim, Fallout en DOOM weten ze normaal gesproken enorm captiverende werelden met constante spanningsbogen en nieuwe onthullingen te brengen.

Personalisatie is uitstekend gedaan

Wat de game wel enorm goed aanpakt, is de diversiteit die je met je personage kan bereiken. Buiten de uitstekende en uitgebreide character creator kun je het spel vrijwel spelen zoals je wilt qua wapens, outfits en krachten. Hoewel de moeilijkheidsgraad in Starfield niet heel bijzonder is, voelt het goed uitgedacht om verschillende speelstijlen te implementeren. Dat is vanaf het begin al duidelijk wanneer je een klasse en perks kiest (nu is dat laatste niet verplicht). Je krijgt constant nieuwe loot om je uitrusting aan te passen en kan dus goed wisselen. Dan heb je nog de skill tree. Deze skill tree is wat anders dan gebruikelijk. De meeste vaardigheden kun je namelijk niet vrijspelen zonder een speciale taak te hebben verricht. Het is dus niet zomaar meer levels omhoog gaan en punten uitgeven. Je moet alleen goed nadenken over welke je kiest, want eenmaal uitgegeven kun je je punten niet opnieuw besteden.

Bovendien kun je je ruimteschip ook enorm uitgebreid inrichten en aanpassen. Nu is dat op zich een leuke toevoeging, maar ik zie het grote nut er nog steeds niet helemaal van in. Je spendeert bijzonder weinig tijd in je schip en ook vliegen doe je dus niet voor je plezier. Waarom zou je dan veel moeite in je schip stoppen. Behalve dan persoonlijke voldoening van een vet schip maken.

7.0
Vorig artikel[Hands-on] Sand Land – De demo die het minste voor mij deed
Volgend artikelNieuwe namen: duo Acda en de Munnik treedt samen op bij Qmusic Top 40 Awards Live
review-starfield-vermakelijk-maar-minder-boeiend-dan-verwachtStarfield is echt de bevestiging van: dit is een Bethesda game wat ze al jaren doen. Maar dat is geen goed ding, ik mis de echte evolutie van gameplay. Ze leggen met Starfield een grote nadruk op technische kwaliteiten in plaats van de gameplay-ervaring. Door de vele planeten mis ik echt de sfeer van een Bethesda game. Of het nu Skyrim, Fallout of een ander spel is, alles heeft een goede sfeer. Het is jammer, want ik had echt gehoopt op een volgende evolutie van Bethesda. Het is perfect voor Game Pass, maar zelf had ik het waarschijnlijk niet voor de hoofdprijs gekocht.