Home Reviews Game Review Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition – enhanced...

[Review] Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition – enhanced voegt niet veel toe

Copyright: ILMxLAB

Star Wars is net als voor velen een groot deel van mijn jeugd. Toevallig ging Galaxy’s Edge toen ik in Los Angeles was open in Disneyland Anaheim en natuurlijk was ik daar dan ook meteen heen gegaan. Een jaar later verscheen Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge op de Oculus Quest en meteen was ik verkocht. Nu de game op de PSVR2 ook verschijnt, was ik daarom ook enorm benieuwd naar de Enhanced Edition.

Batuu is een prachtige en gevaarlijke wereld

In Tales from the Galaxy’s Edge speel je als een droid reparateur die een iets te groot avontuur op zijn hals haalt. Al erg in het begin wordt je schip aangevallen door piraten. Omdat jij de lading hebt gelost willen maar al te graag je hiervoor ‘bedanken’. Ternauwernood ontsnap je en land je op Batuu, de locatie van ook het gebied in de Disney Parken. Eenmaal daar ontmoet je je opdrachtgever in het restaurant van Seelelslak waarna je weer op pad gaat om de verloren goederen op te sporen. Al snel word je echter betrokken in een missie van de Resistance waardoor jij als simpele monteur opeens de held wordt. Bepakt met een multitool en geweren zul je het niet meer alleen opnemen tegen piraten maar ook de First Order.

Hoewel de game niet heel lang duurt, is er best wel veel variatie in de gameplay. Het ene moment ben je onderdelen van C3PO aan het verzamelen, dan neem je het weer op tegen piraten of los je een kleine puzzel op met je handige multitool. Wanneer je naar Seelelslak zijn verhalen luistert, kun je zelfs een extra verhaallijn volgen vanuit het perspectief van een Jedi. Oftewel even de geweren inruilen voor een lightsaber. In die delen heeft ook Yoda een kleine rol.

Copyright: ILMxLAB

Wat ik wel jammer vind, is de relatief lage upgrade mogelijkheden. Je kunt je jetpack upgraden, of een anders soort handschoenen kopen, maar verder is er niet echt een upgrade optie voor wapens. Je schiet er maar op los en over het algemeen zit je nooit zonder munitie of wapens omdat die er in ruime overvloed zijn. Iedere vijand laat namelijk zijn wapen achter voor je en vaak wat extra’s. Dit kan een bacta tank zijn of wat credits. Echter, deze zijn vaak slecht terug te vinden.

De echte Star Wars-feel

Wat niet alle games in het Star Wars-universum even goed doen is het maken van een goede wereld die op de juiste manier connect met de rest van de franchise. Nu loopt dit spel hierop a voor aangezien de game onder andere ontwikkeld is door ILMxLAB, een onderdeel van Lucasfilm. Stemmen, muziek en geluidseffecten klinken precies zoals in films. \

Copyright: ILMxLAB

Zijn de enhanced features het waard?

Het spel is dus in elk geval erg goed. De verhaallijn, gameplay en muziek maken het een perfect spel voor VR. Het is echt iets voor iedere Star Wars-fan zeker met de uitbreidingen die later verschenen. Met de Enhanced Edition komen hier nog wat verbeteringen bij. Niet alleen zorgt de kracht van de PS5 voor een stabielere ervaring. Ook geeft de kracht de mogelijkheid voor scherpere beelden en meer details op onder andere wapens. Ray-tracing helpt hierbij door reflecties te verbeteren wat onder andere in de Jedi Temple erg mooi qua effect is.

Ook gebruikt het verschillende technologieën uit de headset. Eye-tracking zorgt voor betere scherpstelling waardoor je minder last krijgt van je ogen. Daarnaast laat de haptic feedback in het spel je subtiele game-elementen voelen. Bijvoorbeeld een bril die je op zet, of het gevoel van de trigger voor ieder wapen. Iets wat ik ook niet had bij de Quest was het surroundsound, door de surround optie (bij ondersteunde headsets) krijgt het spel extra diepgang.

Toch had ik net iets meer verwacht. Begrijp me niet verkeerd, de game is geweldig, maar door het hogere prijspunt had ik toch net een kleine extra verwacht ergens. Zoals het gevoel dat richten nauwkeuriger is geworden of credits die niet opeens 30 meter verderop geslingerd worden. Een verbetering buiten het toevoegen van de PSVR2 features.

8.5
Vorig artikel[Review] Horizon: Call of the Mountain – de nagenoeg perfecte start voor de PSVR2
Volgend artikel[Video] Amacom exclusief distributeur ShiftCam in Benelux
review-star-wars-tales-from-the-galaxys-edge-enhanced-edition-enhanced-voegt-niet-veel-toeTales from the Galaxy's Edge blijft een geweldige game, maar je moet niet te veel verwachten van de enhanced onderdelen. De haptics en visuele upgrades zijn prachtig, dat zeker en het is oprecht een must-have voor VR-eigenaren, maar ik had net iets meer verwacht van een Enhanced Edition die zo'n 10 euro duurder is dan de complete Quest-versie. Zoals dat het mikken door een vizier ook echt daarheen schiet en niet de aim van een Stormtrooper heeft.