Home Reviews Game Review Horizon: Call of the Mountain – de nagenoeg perfecte start voor...

[Review] Horizon: Call of the Mountain – de nagenoeg perfecte start voor de PSVR2

Horizon is één van de, zo niet de, grootste succesverhalen van Playstation Studios. De originele game verscheen in 2017 met enorm veel succes, het vervolg verscheen vorig jaar en nu maakt de serie voor het eerst de stap naar VR. Niet alleen dat, maar het is de eerste keer dat Aloy geen hoofdpersonage is. Hoewel ze wel in het spel zit, is ze niet speelbaar. Een compleet nieuwe stap dus voor Horizon. En dit pakt enorm goed uit voor de franchise. Waarom? Dat lees je hier.

Een Shadow Carja op zoek naar verlossing

In Call of the Mountain speel je als Ryas, een gevangen genomen Shadow Carja, in een periode na de gebeurtenissen in Horizon Zero Dawn. Je krijgt aan het begin de kans om King Avad te helpen in ruil voor clementie. Wat je weer een vrij man zou maken. Je doel? Om een nieuw gevaar voor de Sun Kingdom te onderzoeken. Met een pijl-en-boog op zak ga je op pad om dit gevaar te onderzoeken en uit te vinden waar je broer, Urid, is gebleven. Onderweg kom je niet alleen compleet nieuwe personages tegen, maar ook oude bekenden zoals Marad en Aloy. Hoe deze in het verhaal passen zal ik omwille van spoilers niet vertellen.

Ryas is een geweldige klimmer en is een van de beste boogschutters. Het is om deze reden dat Avad om zijn hulp vraagt ondanks het gevoelige verleden van Ryas als een Shadow Carja. Stukje bij beetje ontdek je een enorm complot en alleen jij kan dit stoppen, voor er weer een enorme oorlog uitbreekt.

Uitdagende en diverse gameplay

Met Call of the Mountain zul je veel moeten klimmen. Bergwanden, gebouwen, oude machines, noem het maar op. Alles is fair game om naar je doel te brengen. Het klimmen is ook niet alleen maar puur klimmen, soms moet je uitwijken voor Watchers, snel explosies ontwijken of meer. Dit zorgt voor de nodige diversiteit binnen het klimmen. Wanneer je er eenmaal aan gewend bent kun je ook ervoor kiezen om zo snel mogelijk te klimmen door jezelf sprongen te laten maken. De ontwikkelaars hebben hier ook aan gedacht waarschijnlijk, want er zijn zelfs geluidsfragmenten voor ingesteld. Waar je ook naar kunt uitkijken is het beklimmen van een Tallneck, iets wat je in Horizon mogelijk al vaker hebt gedaan, maar toch anders is in VR.

Gelukkig ben je niet alleen maar aan het klimmen. Je kunt namelijk ook je pijl-en-boog gebruiken om beacons aan te steken. Of gebruik gebruik tools die je naarmate het verhaal vordert verzamelt om andere paden te bekijken. Misschien vind je hier wel een stukje armor of extra materiaal om te craften. Hoewel Call of the Mountain je enorm vrij laat en je zelf een uitdaging laat kiezen ben je toch geneigd het serieus te nemen. Watchers bijvoorbeeld zijn totaal niet sterk, dus hoewel je kunt kiezen om ze neer te schieten is het sneaky langs ze klimmen of sluipen een geweldige afwisseling. Zo is er ook op sommige plekken gras waar je in kunt verbergen en hoewel ik niet zeker weet of het nodig was, ging ik ook daadwerkelijk bukken om me te verstoppen, omdat het als de juiste move voelde.

Crafting laat je je eigen tools en pijlen maken

Net als in de normale Horizon games kun je van alles craften. Het is dit keer niet simpel een knopje indrukken, maar wanneer je de nodige onderdelen hebt, kun je de benodigde pijl craften wanneer je maar wilt. Hiervoor moet je verschillende onderdelen zoals de punt, de veer en eventuele extra op de goede plek van de pijl stoppen. Gelukkig maak je hiermee meteen alle pijlen die je van die soort kunt maken. Je hoeft dus niet 12 keer hetzelfde te doen voor 12 pijlen.

Onderweg vindt je ook verschillende onderdelen waarmee je in de hub tools kunt maken. Volgens een tekening zet je deze tools zelf in elkaar voor je ze kunt gebruiken. Een grapling hook, pickaxe en sundisk zijn voorbeelden van wat je kunt maken. Ieder met hun eigen voordelen en nut. Met de grapling hook kun je bijvoorbeeld voorwerpen van veraf pakken of jezelf over ravijnen heen slingeren.

Oog voor detail

Omdat je ook zo hoog in de bergen zit, kun je prachtige omgevingen bekijken die perfect zijn voor de nodige screenshots. Dit gecombineerd met het feit dat je alles wat je op kan rapen ook echt naar beneden kan gooien maakt dat het spel echt oog heeft voor detail. Bijvoorbeeld wanneer je een hamer naar beneden gooit, hoor je hem ook echt in de verte nog vallen en dingen raken. Dit zijn details wat de ervaring zo veel beter maakt.

Grootse gevechten

Een ander onderdeel van de diversiteit van de gameplay komt van gevechten. Deze zijn zo een leuk onderdeel dat ik het wat eigen aandacht wilde geven. Je komt namelijk regelmatig wat agressieve machines tegen. Niet alleen kleintjes zoals Watchers, maar ook Stormbirds, Bellowbacks en meer. Net als in de gewonde spellen elk met hun zwaktes en onderdelen die je van ze af kunt schieten. Het wisselen van pijlen werkt erg goed en het richten ook niet al te moeilijk waardoor het voor iedereen goed speelbaar is. Toch is het niet te makkelijk. Als je niet uit kijkt, zul je flink geraakt worden. Dit kunnen ook status effecten zijn. Bijvoorbeeld ijs waarmee je gezichtsveld een soort van met ijs bedekt wordt. Om dit tegen te gaan zul je met je handen over je gezichtsveld moeten wrijven. Het is dus niet alleen simpel schieten met een pijl, maar heeft ook flink wat diepgang.

Ik hoop ergens dat er nog wat DLC komt waarmee je in een arena kunt blijven vechten tegen waves van robots. Het voelt namelijk enorm goed aan en zou graag meer gevechten voeren zonder dat ik daarvoor hele missies opnieuw moet doen.

Extra’s

Naast de verhaallijn en de vele collectibles die je tijdens het spelen van het verhaal kunt verzamelen is er nog meer te doen in het spel. Twee extra modi zijn beschikbaar in het spel. De eerste is de challenge hub. Hier kun je naar hartenlust je boogschietkunsten trainen in een ‘shoot the target’ optie. Des te sneller je dit doet, des te hoger je puntenscore wordt. Deze puntenscore laat je strijden voor een ranking in de top vijf met als beste score die van Aloy. Hoewel het een kleine functie is in het spel is het een erg verslavend onderdeel. Ik stond meerdere keren met een lamme arm gestrekt te schieten om Aloy te verslaan (nog steed net niet gelukt). Een andere optie hier is het hindernissenparcours waar je al je gemaakte voorwerpen kunt gebruiken om zo snel mogelijk een parcours af te leggen. In het begin van de verhaallijn kun je maar een korte versie spelen. Alleen des te verder je in het verhaal komt des te meer tools je kunt gebruiken. Met al je tools kun je een langer parcours afleggen die je meer bonuspunten geeft. Ook hier is het weer het doel om Aloy’s score te verbreken.

De tweede extra is een machine safari. Dit is een relaxte ervaring waar je rustig in een kajak zit en over de rivier van het begin van het spel wordt vervoerd. Onderweg komen alle machines die in het spel zitten voorbij. Ze laten je zo goed als met rust, dus het is het perfecte moment om eens goed naar alle verschillende machines in Horizon te kijken. Van Watchers tot Tallnecks en een Stormbird alles komt voorbij. Het is verder niet interactief want je kunt alleen maar kijken. Hierdoor vind ik het wel jammer dat de afwerking niet helemaal goed is gegaan hier. Als ik mijn handen in de kajak zelf bewoog, klonk het alsof ik ze in water stopte. Compleet met animatie, een beetje zonde wel.