Home Reviews Game Review Star Wars: Jedi Survivor – The force is with this game

[Review] Star Wars: Jedi Survivor – The force is with this game

Als een jarenlange Star Wars-fan heb ik de franchise flink wat verandering zien meemaken. Of het nu met de games, films of series was, de wereld van Star Wars wordt steeds groter. De ene uitgave beter gelukt dan de ander. In 2019 verscheen Jedi Fallen Order en werd meteen een succes. De game bracht een geweldige formule naar consoles en PC, maar alsnog waren er verbeterpunten. Hoe Jedi Survivor dit oppakt? Je leest het hier.

Cal Kestis evolueert verder

In Jedi Survivor pak je het verhaal op een periode na het einde van Fallen Order. De crew die je kende uit die game is opgesplitst en Cal is zelf op pad in Corusant om the Empire te verzwakken. Hier leer je in een redelijk rap tempo wat van de kernbesturing en hoe alles in zijn werk gaat. Hoewel sommige krachten die je in de voorganger al hebt geleerd weer gelocked zijn (zoals de dash in de lucht) voelt het als een goed begin. Veel krachten zijn namelijk wel al beschikbaar en dat kan al enigszins overweldigend aanvoelen. Bovendien kun je met Cal nu tenminste nog genoeg leren wat ook goed past bij het spel. Jedi Survivor is namelijk een evolutie van het vorige spel op veel fronten en voegt veel toe. Maar ook het hoofdpersonage, Cal Kestis, maakt een flinke evolutie door in het spel.

Als je kijkt naar hoe Cal was in Fallen Order, een bange padawan die alles verloren had aan Order 66. Hij had de Jedi ways compleet opgegeven, maar tijdens het spel zie je hem zijn moed en kracht terugkrijgen wat al een redelijke evolutie is. Echter in Jedi Survivor gaat dit nog flink door. Je ziet hem namelijk als een echte verzetsstrijder,. Samen met crew van Saw Gerrera voerde hij in de periode tussen de twee games verschillende verzetstaken uit. Tot hij met één van zijn laatste taken iets oppakt over een planeet buiten het bereik van the Empire. Waar die dus naar op zoek gaat. Met de toevoeging van nieuwe teamgenoten, maar ook terugkerende oude teamgenoten ga je een avontuur in waar je Cal steeds verder ziet evolueren. Niet alleen als persoon, maar ook als Jedi.

Het enige jammere aan het verhaal is dat veel van de plotpunten goed voorspeld kunnen worden. Op veel momenten kun je van tevoren aan zien komen of iemand daadwerkelijk een bondgenoot is of dat die je in de rug gaat steken. De grote vijanden zijn ook snel duidelijk wat iets te veel van het plot op een te vroeg moment in het spel.

Diversere en intensere gevechten door meer lightsaber opties

Over de duratie van het verhaal heen krijg je verschillende nieuwe lightsaber mogelijkheden. Ieder met een eigen kracht en zwakte. Zo heb je de standaard grote lightsaber of gespleten lightsaber, maar ook een langere met meer kracht of een combinatie van een lightsaber met geweer behoren tot de mogelijkheden. Van al deze mogelijkheden heb je er altijd twee bij je waar je tussen kunt kiezen wanneer je maar wilt. Met een simpele druk op de knop pas je je voorkeur aan, zelfs midden in een lopend gevecht. Helaas is dit wel maar gelimiteerd tot twee van de opties. Wanneer je wilt wisselen tussen deze zogenaamde stances. Dan moet je naar een Force Meditation Circle gaan en ben je vrij om te kiezen. Ergens begrijp ik de beperking, maar het voelt ook weer onnodig. Het had prima gekund om twee quick opties te geven en verder in het menu je laten kiezen.

Iedere stance heeft unieke animaties wat laat zien wat een enorm werk er in de diverse opties is gestoken en wanneer je het kan combineren met goed te kunnen dodgen en parryen, is het een enorm spektakel om te zien. Zeker aangezien jij zelf natuurlijk Cal bestuurd wordt je er nog beter in gezogen dan tijdens de geweldige vechtscènes die in films te zien zijn.

Een andere mooie toevoeging waar veel op hoopten is dat je met het vechten tegen Stormtroopers nu ook armen er af kunt hakken. Dit ontbrak in het vorige spel en riep veel vraagtekens op. Zeker aangezien eerdere games als The Force Unleashed dit wel al deden. Ook bij grotere vijanden is het beter verwerkt in de gameplay. Zo kun je met bepaalde aanvallen te counteren een arm van een grote vijand afhakken waardoor die aanvallen niet meer kan doen. Iets wat ook wel in Fallen Order zat maar wat minder uitgebreid.

Verkennen voelt niet meer als een te langdurige taak

Het verkennen van de werelden is in beide games een enorme taak. In ieder hoekje ziet wel iets van waarde. Of het nu extra experience is, cosmetics of een bijzondere vijand. Helaas vond ik het in Fallen Order soms echt niet boeiend meer om te verkennen. Gelukkig respawnen vijanden wanneer je rest, hierdoor was de wereld niet leeg, maar het was een enorme wereld waar je iedere keer helemaal doorheen moest. Dit is in Jedi Survivor enorm goed opgepakt. Niet alleen zijn de maps nu duidelijker, maar het is ook mogelijk om naar plekken te fast travellen. hierdoor hoef je niet eerst het hele gebied door om één plekje te bezoeken. Het verkennen voelt hierdoor niet meer alsof je loopt om het lopen. Het is dus meer gestroomlijnd en kost minder tijd, wat fijn is met een grote game als dit.

9.0
Vorig artikelSTVV kiest Thorsten Fink als nieuwe coach
Volgend artikelExtra show Lord of the Dance in RAI in Amsterdam op 13 oktober 2023
review-star-wars-jedi-survivor-the-force-is-with-this-gameJedi Survivor is op praktisch elk punt beter dan zijn voorganger. Of het nu de soort van hub locatie is, fast travel mogelijkheden. De werelden voelen diverser en levendiger aan en de high stakes gameplay voelt enorm bevredigend. Zeker aangezien de game je alle opties geeft om de wereld te verkennen met de diverse manieren van bewegen en zijn de gevechten alleen maar soepeler geworden, maar wel diverser door nieuwe typen vijanden.