Home Reviews Game Review Saviors of Sapphire Wings & Stranger of Sword City Revisited

[Review] Saviors of Sapphire Wings & Stranger of Sword City Revisited

NIS America heeft met Saviors of Sapphire Wings & Stranger of Sword City een duo aan Dungeon Crawlers uitgebracht op de Switch. Deze bundel bevat een gloednieuw spel (Saviors) en een remaster (Stranger) voor de relatief kleine prijs van €49,99. Kwantiteit zit dus wel goed, maar hoe zit het met de kwaliteit?

Om even te beginnen met de positieve punten van de spellen. De verhaallijnen zijn enorm goed. Er is eigenlijk geen saai moment wanneer het verhaal verteld wordt en ieder personage is enorm goed uitgewerkt. Je krijgt weinig uitleg en je komt stukje bij beetje meer over de verhaallijnen te weten. Elk personage heeft eigen karakteristieken en voelt daarom uniek aan.

Saviors of Sapphire Wings

Helaas is de gameplay van beide spellen een stuk lastiger om in te komen. Het heeft namelijk een flinke diepgang en ook hier krijg je weinig uitleg. Het is echt een zoek het maar uit gevoel. Hoewel het niet lastig is qua moeilijkheidsgraad en difficulty spikes in het spel meevallen is dit een flinke barrière om goed in het spel te komen. In Stranger in Sword City had ik zelfs moeite de save functie te vinden in de vele menu’s.

De dungeons zijn redelijk standaard opgebouwd zoals een gemiddelde dungeon crawler. Je loopt namelijk door een 3D modelled dungeon en kijkt de wereld in via een first-person perspectief. Het voelt redelijk onwennig aan aangezien de meeste dungeons redelijk flets zijn terwijl de wereld en artwork verder erg kleurrijk is. Alsof de twee elementen uit andere spellen komen. Bovendien heeft de besturing door deze gebieden een flink hoge gevoeligheid dus ik knalde regelmatig tegen muren aan. Dit zorgde ook weer voor de nodige frustratie.

Stranger of Sword City

De gevechten zijn de minst indrukwekkende gedeeltes van de spellen. Waar de artwork echt prachtig is zijn de effecten zo ondermaats dat je het liefste gewoon alle gevechten wilt skippen. Animaties ontbreken bijna volledig en dat is enorm zonde voor de immersie van het spel.

De audio is dan best wel weer goed. Afgezien van enkele nummers die wel redelijk generiek aanvoelen, past de muziek goed bij het type spel. Het is niet bijzonder, maar ook niet slecht. De geluidseffecten in de dungeons zijn wel goed uitgewerkt en brengt vaak een extra levendigheid met zich mee naar het spel. Zo heb je bijvoorbeeld de wind die op de achtergrond blijft blazen.

Saviors of Sapphire Wings
7.0
Stranger of Sword City
6.6
Vorig artikel[video] #CambuurKomtEraan
Volgend artikel[Review] SaGa Frontier: Remastered
review-saviors-of-sapphire-wings-stranger-of-sword-city-revisitedDe Saviors of Sapphire Wings en Sword City Revisited bundel brengt veel waar voor je geld. Tenminste als je echt van het genre houdt. Hoewel de verhalen goed zijn voelt de gameplay verouderd aan. Andere dungeon crawlers die ik heb gespeeld voelden een stuk soepeler aan. Wanneer het je vooral om het verhaal gaat is het spel het meer dan waard.