Home Reviews Game Review SaGa Frontier: Remastered

[Review] SaGa Frontier: Remastered

Square Enix staat erg bekend om hun geweldige JRPG-spellen. Van Final Fantasy tot Bravely Default, maar ook de relatief niche SaGa (The Final Fantasy Legend) serie. Eén van de SaGa-spellen, SaGa Frontier, heeft nu een remaster, maar is die het waard?

Kortgezegd: Ja, de remaster is een geweldige manier om een klassiek verhaal opnieuw te beleven. Maar waarom precies lees je in deze review.

Remasters en Remakes zijn altijd delicaat om te maken. Zeker de games met een harde kern aan fans is het enorm lastig om het vernieuwd neer te zetten zonder op tenen te staan. Deze Remaster doet het gelukkig best aardig. De kernsystemen zijn gelijk gebleven en afgezien van de verbeteringen waar ik later op inga zijn er dus geen radicale veranderingen. De muziek is gelijk gebleven en houdt de retro feeling en grafisch is het voornamelijk wat opgepoetst en niet ineens een compleet andere stijl. Het heeft alles compleet weg van de originele game.

Het meest unieke voor deze JRPG is het Free Scenario-systeem. Dit geeft je zeker voor de tijd van het origineel ongekende vrijheid in het volgen van je pad. Elk personage heeft wel een verhaallijn die je moet volgen, maar je kunt wel heel veel zelf bepalen. Je kunt je personage en team echt kneden naar hoe jij het wilt en dat werkt gewoon enorm goed. Een klein nadeel is dat er door deze vrijheid wat ingeleverd wordt in de verhaalvertelling. Soms voelt het verhaal namelijk niet helemaal strak afgewerkt doordat er zoveel aan te passen is.

Tot slot heeft SaGa Frontier Remastered verschillende fijne Quality of Life verbeteringen doorgevoerd. Zo kunnen gevechten versneld doorlopen worden (iets wat ik altijd doe eigenlijk in turn-based RPG’s). Een Scenario Log die het verhaal opslaat zodat je af en toe nog wat terug kunt inzien. New Game + en een nieuw personage met een nieuw verhaal.

7.7
Vorig artikel[Review] Saviors of Sapphire Wings & Stranger of Sword City Revisited
Volgend artikelFoto’s Cambuur Leeuwarden promotie 17-04-2021
review-saga-frontier-remasteredSaGa Frontier is zeker niet voor iedereen weggelegd. Het verschilt op veel klassieke punten van andere JRPG's en dat is flink wennen. De updates zijn erg welkom en maakt het spel beter doorspeelbaar zonder zijn charme te verliezen. Dat gecombineerd met de verschillende verhalen zorgt dat het zeker een aanrader is voor JRPG-fans.