Home Reviews Game Review Gotham Knights – het had zo veel meer kunnen zijn

[Review] Gotham Knights – het had zo veel meer kunnen zijn

Gotham Knights is een gekke game. Na initiële hype rondom het spel en de kans om terug te keren naar Gotham is het enthousiasme de laatste maanden flink gedaald. Eerste gameplaybeelden lieten elementen zien waar fans niet echt op zaten te wachten. Nu wij het volledige spel hebben gespeeld kunnen we zeggen dat het deels terecht is, maar dat het ook goede punten heeft

Batman is er niet meer

Het begin van het spel laat al meteen zien waar één van de kwaliteiten ligt. Dat is het het gebruik van cinematografische scènes. In de openings scène vecht Batman met Ra’s Al Ghul wat eindigt in de dood van de held. Voor hij sterft, geeft hij echter de taak van Gotham beschermen aan Batgirl, Robin, Red Hood en Nightwing. Deze vier zijn de speelbare personages en naast het beschermen van Gotham zul je dan ook de dood van Batman gaan onderzoeken. Deze zoektocht brengt je al snel naar de geheimzinnige Court of Owls.

De verhaallijn is dan ook meteen het beste uit het spel. Deze is niet al te lang, met 20 uur zit je wel redelijk door het verhaal heen. Dit klinkt misschien weinig, maar het is eigenlijk een perfecte lengte. Niet te langdradig en ook niet te kortaf. Het is een oprecht interessante verhaallijn met bijzondere gameplay elementen die je echt bij het onderzoek en het leven van de superhelden betrekken. Het is daarom ook jammer dat de gameplay zelf niet altijd even soepel werkt.

Het kan zijn dat dit komt doordat de ontwikkelaar vier personages moest ontwikkelen die allemaal uniek aanvoelen. Deze personages hebben allemaal hun eigen vaardigheden en skill tree die je kunt upgraden waardoor ze inderdaad uniek aanvoelen. Hoewel je vrij kunt kiezen tussen deze personages merkte ik dat ik toch het meeste ging voor Nightwing omdat, ik die het fijnste vond spelen. De unieke vaardigheden maken ieder personage wel net wat nuttiger in specifieke situaties, maar je kunt eigenlijk alles wel doen met je favoriet.

Zo zal Robin veel meer gericht zijn op het niet opvallen terwijl Nightwing weer beter is in gevechten op korte afstand. Batgirl is weer tanky en zal goed van pas kunnen komen door haar hackvaardigheden. Het klinkt erg interessant, maar daarom is het zo jammer dat de gevechten wat minder boeiend zijn.

Uitgeholde Arkham combat

De basis van de gevechten lijkt een beetje op dat van de Arkham-games. De eerste beelden gaven mij ook direct dat gevoel, maar helaas is de uitwerking er van voor mijn gevoel toch minder goed gelukt. Waar ik bij de Arkham-games eigenlijk een constant gevoel had van dat ik gave combo’s kon maken en de afwisseling tussen gadgets echt toevoeging gaf, merkte ik dat ik bij deze gevechten dat totaal niet had. Meestal kon je het wel redden door één knop te gebruiken met af en toe een ontwijkende aanval. Het is juist zo jammer aangezien Warner Bros. zo een goede basis had en die niet gebruikt is.

Daarnaast krijg je het gevoel dat de wereld wat saaier is om het zo maar te zeggen. In Arkham gebeurde er altijd overal wel wat en was het ook interessant om alles te verkennen. In Gotham Knights heb je bij heel veel elementen dat het al snel herhalend gaat aanvoelen. Zeker aangezien je soms levels moet verhogen van je helden om een nieuwe verhaalmissie te mogen uitvoeren. Hoewel sommige extra missies echt wel goed in elkaar zitten, is het overgrote deel ongeïnspireerd en erg jammer dat je ze praktisch verplicht moet uitvoeren.

Multiplayer is geweldig als je maar in de buurt blijft

Je kunt eigenlijk het hele spel met meer spelers spelen. Een nieuwe feature die Warner niet in Arkham-games had zitten. Dit is een enorm positieve toevoeging en maakt het verkennen van Gotham weer wat leuker. Zeker aangezien je eigenlijk alles met elkaar kunt doen. Of het nu verhaalmissies zijn of extra activiteiten, het is mogelijk. Je kunt dan ook bij elkaar blijven of ieder een eigen kant op gaan. Helaas zorgt het laatste ervoor dat de framerate een stukje slechter wordt. Hier zal ik in de volgende kop nog wat meer over vertellen.

Wanneer je samen speelt met vrienden zal het spel focussen op de host van de game. Dus het hoofdaccount wordt gevolgd voor verhalende missies, cut scènes en al het andere. Maar gelukkig is het ook voor de extra speler geen verloren tijd. Je mag namelijk als 2de speler alle progressie meenemen die je hebt behaald naar je eigen spel en save file. Iets wat niet al te standaard is met dit soort modi. Vaak help je namelijk alleen maar de host.

Grafisch erg mooi, maar framerate had beter gemogen

Gotham ziet er in Gotham Knights prachtig uit. De straten zijn mooi gedetailleerd en je merkt dat er aandacht is besteed aan dingen als ray-tracing. Het maakt al snel duidelijk waarom de PS4 en Xbox One het spel niet meer hebben gekregen, iets wat oorspronkelijk de bedoeling was. Er is alleen wel één groot nadeel aan de huidige versie van het spel. Dat is dat er gekozen is om maar voor één grafische optie te gaan. Namelijk fidelity met 30fps (in elk geval op consoles). Het is nu eigenlijk erg de standaard geworden spelers de keus te geven of ze een hogere framerate willen of een hogere resolutie.

Gotham Knights geeft je deze keuze niet. Je hebt maar te leven met 30 frames per seconde. Het helpt dan ook niet dat deze framerate nu al niet stabiel is en dat is toch wel eeuwig zonde. Je merkt het al redelijk goed met drukkere scènes, maar wanneer je met multiplayer andere richtingen op gaat, wordt het overduidelijk. Zeker aangezien het spel begonnen is met ontwikkeling voor een vorige generatie consoles is het daarom zo raar dat dit soort elementen nu nog problemen geven.

6.5
Vorig artikel‘Koffietijd’ stopt na mei 2023
Volgend artikel[Video] Muzikale selectie Huis van Oranje compleet met Rolf Sanchez
review-gotham-knights-het-had-zo-veel-meer-kunnen-zijnGotham Knights was één van de games waar ik enorm naar uit keek. Tot de eerste gameplay verscheen. Gelukkig is het niet zo slecht als het toen leek. Zo is de verhaallijn erg goed en zijn de verschillende personages verschillend. Helaas is echter de wereld redelijk saai en zijn gevechten net te basic. Als je een Arkham-game verwachtte ben je aan het verkeerde adres, maar als je die verwachtingen niet hebt of opzij kunt zetten is het een vermakelijk spel.