Home Reviews Game Review Ghost of Tsushima Director’s Cut (pc) – blijft één van de...

[Review] Ghost of Tsushima Director’s Cut (pc) – blijft één van de beste Sony-games

In 2020 verscheen in de laatste maanden van de PS4 nog redelijk wat grote titels Waaronder Sucker Punch hun Ghost of Tsushima. In deze game volgen we Jin Sakai, een van de laatste Samurai die er alles aan moet doen om de invasie van de Mongolen van het eiland Tsushima terug te dringen. Een jaar later verscheen de Director’s Cut met wat toevoegingen zoals Iki Island. Nu vier jaar na de oorspronkelijke release is de game op pc verschenen, maar is de game nu nog net zo goed?

In het kort het verhaal

De Mongolen zijn Japan binnengevallen en op het eiland Tsushima doen de nobele samurai een laatste poging om zich te verweren. Onder leiding van Lord Shimura gaan ze het gevecht aan, maar tevergeefs. De meesten worden afgeslacht en Shimura wordt gevangen genomen. Alleen Jin Sakai, het neefje van Lord Shimura ontsnapt de mongolen. Met bijna alle samurai dood en Lord Shimura gevangen is het aan jou om bondgenoten te sprokkelen om een tegenoffensief te beginnen. Naarmate je gevecht vordert, zal Jin echter steeds meer gaan twijfelen over de regels als samurai en omarm je steeds meer een andere identiteit. De Ghost.

Meedogenloze gevechten

Vond je de uitdaging in spellen als Sekiro, Nioh en Dark Souls leuk? Dan zul je genieten om met Jin aan de slag te gaan. Wanneer je het eervolle pad van een samurai volgt, zul je genoeg gevechten aangaan die de uiterste concentratie gaan vragen omdat je anders zonder pardon in een paar seconden neergemaaid bent. Het systeem is enorm diepgaand en bevat niet alleen een upgrade systeem voor nieuwe combo’s, maar ook voor nieuwe technieken. Zo kun je leren om kunai te gooien of om de wind je naar speciale plekken te laten wijzen. Wanneer je Mongoolse leiders afmaakt, kun je bovendien nieuwe houdingen vrijspelen. Het is slim om dit zo snel mogelijk te doen, aangezien elke houding krachtig tegen een specifieke vijand. Zo is er een houding die krachtig is tegen een schild, maar ook één die juist weer beter werkt tegen een lans. Door te leren hoe je deze gebruikt en snel wisselt, kun je enorm veel voordeel behalen. Zeker wanneer je verder komt in het spel en er niet alleen sterkere, maar ook grotere groepen vijanden tegelijk op je afkomen.

Mocht je echt niet dood willen gaan dan is het belangrijk dat je alle technieken goed leert en erg veel aandacht stopt in het blokkeren en pareren van aanvallen. Het beheersen van deze technieken zorgt voor gevechten die eruit zien alsof ze uit een actiefilm komen. Je kunt echter ook het pad van de Ghost volgen en iets meer uit de schaduwen werken met sluipmoorden. Echter, des te meer je je onderdompelt in een pad “zonder eer” des te meer de game er op reageert. Zo zullen er meer stormen komen in het spel wanneer je meer sluipt.

Open wereld, duidelijk verhaal

Het mooie aan Ghost of Tsushima is dat de wereld ook echt één geheel voelt. Hoewel de game heel los gebaseerd is op een bepaalde periode in de geschiedenis van Japan, is de hele wereld en het verhaal fictief. Er wordt ingespeeld op verschillende culturele aspecten zoals eer, maar ook het geloof, mythes en meer. Het verkennen van de wereld laat je als speler eigenlijk constant iets nieuws ontdekken. Of het nu een shrine is, een kamp vol met Mongolen, een vos om te volgen of een nieuwe side quest. Ieder gedeelte van de game voelt aan als een gedeelte van de machine in plaats van een verplichte extra.

Dit geldt zowel voor het hoofdspel als de uitbreiding die onderdeel is van de Director’s Cut. De missies en plekken die je op Iki Island kunt verkennen zijn goede toevoegingen en brengen weer net wat extra diepgang met zich mee. Zo krijg je meer zicht in het verleden van de familie van Jin.

Nagenoeg audiovisuele perfectie

Sinds 2024 zijn er verschillende games die ook een open-wereld hebben en het baseren op Japan. Zoals recentelijk Rise of the Ronin. Echter, hoewel de game ondertussen vier jaar oud is en de textures en animaties dus niet helemaal meer up-to-date zijn, is deze game nog steeds een enorm visueel spektakel. Van de diverse gebieden tot het uitstekende gebruik van kleur. Zeker dankzij de uitgebreide grafische mogelijkheden op pc kun je de game er prachtig uit laten zien. Ik raad ook zeker aan om te kijken naar de Kurosawa-filter. Hierdoor krijgt de game een hele andere sfeer. Dit dankzij de zwart-wit filter en het idee dat je een oude film kijkt.

Qua audio blijft het een toppunt voor Sony. Van de epische gevechtsmuziek tot de rustgevende geluiden tijdens het rondreizen of zelfs de emotionele klanken in verschillende scènes. Hoewel ik dit spel nu voor een derde keer door heb gespeeld blijf ik regelmatig even rustig op een plek om de omgeving en muziek in mij op te nemen.

Performance op de pc

Zelf heb ik een Acer-laptop met een RTX 4070, 32 GB RAM en Intel i9 CPU. De gehele performance van de game is nagenoeg erg goed. De game werkt solide op de hoogste settings, maar om meer framerate te halen uit de game heb ik sommige settings wat omlaag gezet. Zeker door de vloeiende gevechten raad ik een wat hogere framerate aan. Ik heb in mijn hele periode met het spel geen last gehad van framedrops en ook glitches waren praktisch niet aanwezig. Heel af en toe dat de achtergrond in een scène wat raar deed of een vijand die raar doodging. Echter, dit was heel sporadisch.

Als je kijkt naar de besturing vind ik de DualSense nog steeds het fijnste werken, maar toetsenbord en muis werken ook zeer fijn voor dit spel. De knoppen voelen intuïtief aan om te gebruiken, al is het wel even wennen hoe je je houding of tweede wapen wisselt.

Is het het waard als je al op PlayStation hebt gespeeld

Ghost of Tsushima is één van de weinige spellen van Sony die ik opnieuw en opnieuw kan spelen door de geweldige setting, wereld en muziek. Echter, als ik eerlijk kijk of de game het waard is om opnieuw te kopen op de pc, dan hangt dat een beetje af van de situatie. Wanneer je alleen de base game hebt gespeeld op de PS4 en een goede pc hebt: dan is het het zeker waard. Heb je de PS5-versie gespeeld met een goede tv? Dan is eigenlijk het enige extra een hogere mogelijke framerate en widescreen support. In dat geval zou ik zeggen is het het niet helemaal waard.

9.8
Vorig artikel[Review] Trust Torix – prima toetsenbord, matige software
Volgend artikelFoto’s Croky Cup Finale Antwerp FC – Union Bosuilstadion Antwerpen mei 2024
review-ghost-of-tsushima-directors-cut-pc-blijft-een-van-de-beste-sony-gamesAfgezien van af en toe wat rare glitches in cutscenes blijft Ghost of Tsushima een geweldige ervaring. Hoewel de textures niet van de hoogste kwaliteit meer zijn, blijft de gameplay en artdirection van zo enorm goede kwaliteit dat dit de derde keer is dat ik in één ruk het spel heb doorgespeeld. Voor spelers die de PS5-versie hebben gespeeld is er weinig extra afgezien van widescreen ondersteuning, maar mocht je alleen de PS4-versie hebben gespeeld of uberhaupt het spel nooit hebben gespeeld is dit 100% een aanrader om op je gaming pc te spelen.