Home Reviews Game Review Final Fantasy VI Pixel Remaster

[Review] Final Fantasy VI Pixel Remaster

Remasters en remakes van klassieke geliefde games zijn altijd enorm lastig om te maken. Door nostalgie is het lastig om iedereen tevreden te stellen. De herinnering over hoe een spel was is vaak niet helemaal juist meer dus elke aanpassing kan verkeerd vallen. Square Enix is de uitdaging met de eerste zes Final Fantasy spellen aangegaan met de Pixel Remasters. Nu is het de beurt aan het laatste deel, maar hoe bevalt de remaster?

In deze review kan ik het uitgebreid gaan hebben over de gameplayloop en het verhaal, maar in de kern blijft dit toch hetzelfde spel als ondertussen al vele keren is uitgebracht. Daarom zal deze review een stuk korter dan normaal zijn en dan vooral vanuit het oogpunt van hoe de remastered aspecten bevallen.

GEEN remake

Voor wie de pixel remasters niet heeft gevolgd is het belangrijk om te weten dat je niet veranderingen zoals met Final Fantasy VII moet verwachten. Een remaster past namelijk alleen kleinere elementen aan. Zo brengt de Pixel Remaster-lijn scherpere graphics waardoor zelfs in de pixel stijl het er erg mooi uitziet. Daarnaast is de soundtrack herschikt waardoor ze net wat nieuwer en moderner aanvoelen. Toch houden ze wel hun oorspronkelijke charme.

Wat een groter verschil geeft, is de modernisatie van de gameplay. Zo is de user interface een stuk verbeterd, kun je gevechten automatisch laten verlopen en heb je elementen als de bestiary. Deze toevoegingen zijn per stuk klein, maar maken samen de ervaring van een spel wat in 1994 is gemaakt een stuk beter. De grootste veranderingen belicht ik dan ook nog even uit.

De muziek is nog hemelser

Toen in 1994 het originele spel verscheen waren apparaten natuurlijk een flink stuk minder krachtig dan nu. Waar dat vaak ook in te merken was is de muziek. De beperking van de audiobestanden is nu echter weg waardoor de herschikte muziek een geweldige beleving geeft. Zo zijn bepaalde tracks zo aangepast dat er zelfs vocale tracks zijn toegevoegd. Maar verder zijn de origineel midi-tracks aangepast naar volledige muzikale constructies met goed klinkende instrumenten. Hierdoor is de volledige spelbeleving beter en komen emotionele momenten beter tot hun recht.

Quality of life

In Final Fantasy zul je vele gevechten moeten aangaan. Met willekeurige vijanden, maar ook verhaal gedreven gevechten. Op een gegeven moment gaat dat vermoeiend worden, dus dan zijn wat quality of life toevoegingen meegenomen. Zo heeft de pixel remaster een auto battle optie. Dit zorgt voor een fijne cruise control die net wat sneller is omdat je niet constant aanvallen hoeft te selecteren. Bovendien kun je de optie flink aanpassen naar wat je fijn vindt. Ook in verschillende minigames zijn er toevoegingen om het speelplezier toe te voegen. Zoals de toevoeging van prompts wanneer je een knop moet indrukken.