Home Reviews Game Review Trifox – variatie maakt het uniek

[Review] Trifox – variatie maakt het uniek

Vossen zijn erg populair in de media. Of het nu kleine rollen zijn als in Ghost of Tsushima of de hoofdrol als in Tunic. We zien ze steeds vaker terug. Nu ook met Trifox is een vos weer de held. Het is ontwikkeld door de Belgische Glowfish Interactive en doet je waarschijnlijk denken aan klassieke 3D-platformers. Echter niet iedereen krijgt dezelfde ervaring aangezien je meer keuzes hebt voor krachten die bepalen hoe Trifox speelt. Hoe het spel is? Dat lees je in deze review.

Geen lange tutorial

In Trifox speel je dus als een vos die zijn naam deelt met de titel van het spel. Het is geen enorme held, nee eigenlijk is het een luie vos die gewoon aan het genieten is van zijn grote tv. Tot hij beroofd wordt van onder andere zijn afstandsbediening. Tijd dus om de dieven op te sporen zodat je weer lekker tv kunt kijken. Wanneer het spel begint krijg je spelenderwijs een tutorial voorgeschoteld die gelukkig niet te langdradig is. Je kiest al snel een “klasse” die je wilt spelen en bordjes leggen door middel van tekst de knoppen uit. Geen lange scènes dus om acties te tonen.

Zoals ik al noemde kies de dus een klasse die eigenlijk jouw speelstijl bepaald. Iedere klasse voelt flink anders aan. Of het nu een engineer is of een mage. Hierdoor kun je dus het spel een beetje een eigen ervaring geven. Zeker als je echt puur op de vaardigheden van die klasse focust wanneer je nieuwe vaardigheden vrijspeelt. Je kunt in de hub namelijk vaardigheden van alle drie combineren tot het personage wat jij graag wilt zijn. Ik ben zelf met mijn eerste playthrough gaan focussen op alles van de mage en bij een tweede ben ik gaan mixen.

Platforming met een twist

De basis van Trifox doet heel erg aan platforming spellen denken. Vooral als je kijkt naar hoe je je door levels voortbeweegt en hoe ze zijn opgebouwd. Toch heeft het ook weer elementen van andere soort spellen. Ik gebruik even een bekende platformer als voorbeeld om dit uit te leggen. Bij iets als Super Mario zul je eigenlijk nooit echt grotere groepen vijanden op je afkrijgen. Bij Trifox is dat net wat anders. Zo heb je regelmatig wat grotere gevechten met veel vijanden waar je toch voor moet weglopen omdat je niet in één keer genoeg schade doet om hem te verslaan. Je blijft dus tijdens gevechten eigenlijk constant in beweging terwijl dat met klassieke platformers niet het geval is vaak. Dus hoewel het op het eerste oog wat meer op een platformer lijkt is het eerder action-adventure met flink wat platforming elementen.

Kort maar krachtig

Trifox is geen lange game, met een paar uur heb je eigenlijk alle levels wel doorlopen en dat is eigenlijk niet zo’n probleem. Met de vele games die verschijnen of verschenen zijn die een open wereld hebben of een service zijn is dit een welkome verrassing. Je hoeft geen uren te grinden om te trainen. Het verhaal wordt ook hierdoor niet langdradig of verwarrend omdat er geen overvloed aan informatie gegeven wordt.

Nee Trifox is gevarieerd niet alleen qua werelden, maar ook qua gevoel als je verschillende krachten gebruikt. De basisklassen zijn dus al redelijk anders, maar als je gaat combineren wordt iedere playthrough uniek. Hierdoor kun je het spel in elk geval meerdere keren doorspelen en toch een andere ervaring krijgen. Daarnaast is de grafische stijl simpel, maar effectief waardoor alles levendig aanvoelt en bovendien van hoge kwaliteit.