Home Games God of War Ragnarok – Gameplay is net zo gegroeid als...

[Preview] God of War Ragnarok – Gameplay is net zo gegroeid als Atreus

Het is ondertussen vier jaar geleden dat God of War verscheen op de PS4 (en bijna een jaar sinds de PC-release), en ook in het spel zijn er meerdere jaren verstreken. Het is drie jaar later en alles is anders. Fimbulwinter is begonnen, Atreus is ouder en zelfredzamer geworden en Ragnarok komt er aan. Met Ragnarok komt er een einde aan de Noorse Mythologie-serie van God of War en de vraag is dan vooral of Santa Monica de kwaliteit hoog kan houden. Goed nieuws op basis van de eerste paar uur, er is flink wat vernieuwd. Dat allemaal op een goede manier

Elke locatie voelt als nieuw

Het spel begint gewoon in Midgard waar Kratos en Atreus aan het jagen zijn. Je speelt hier dan ook als Kratos met op dat moment alleen de Leviathan Axe als wapen om even in het spel te komen. Dankzij Fimbulwinter is alles onder een flinke laag sneeuw waardoor de plek rondom het huis van Kratos en Atreus flink anders aanvoelt. Je herkent sommige plekken wel nog goed zoals waar ooit een Vault of Odin zat of de tempel waar je de eerste shrine van de giants kon vinden. Maar verschillende paden zijn onder andere ingestort door de sneeuw.

Al snel gebeurd er van alles waardoor je gedwongen wordt om te verhuizen naar de Realm between Realms met Sindri & Brok, de bekende dwergsmeden uit het vorige deel. Na een korte stop zul je vertrekken om te zoeken naar Tyr, de Noorse God of War. Dit in het dwergenrijk Svartalfheim. Een gloednieuwe wereld waar je in de PS4-titel niet bent geweest. Deze compleet nieuwe omgeving laat meteen zien dat er in de afgelopen vier jaar veel werk is gestoken in de worldbuilding. Zo voelt Svartalfheim al veel levendiger aan dan andere werelden tot nu toe. In elk geval als je kijkt naar NPC’s. Waar in de titel uit 2018 er bijna geen levende zielen waren die je niet wilden afmaken heb je hier al de dwergen (die doodsbang voor je vluchten). Je hebt een volledige stad die er uit ziet alsof er echt in geleefd wordt.

Vijanden die je tegenkomt zijn ook flink vernieuwd. Eigenlijk weinig Draugr, maar vooral nieuwe vijanden die op je pad komen. Dat was iets waar ik namelijk erg bang voor was. Om dezelfde soort vijanden weer continue te moeten verslaan met een paar grotere uitzonderingen. Het is dan ook fijn om te zien dat dit zo vroeg in het spel al niet zo blijkt te zijn.

Vernieuwingen in de gameplay

De gameplay is redelijk vernieuwd, maar vooral subtiel. Zo heb je al vanaf het begin toegang tot de Chaos Blades en Leviathan Axe. Hierdoor is het vanaf het begin al mogelijk om meer soorten gameplay te hebben. Hoewel het begin qua gevechten redelijk hetzelfde blijft is het goed om te zien dat met puzzels er meer mogelijk is omdat je twee wapens hebt. Welke je ook natuurlijk weer individueel kunt upgraden met experience points voor skills of bij Brok & Sindri om hem sterker te maken.

Als een klein voorbeeld van puzzels is een Nornir Chest die ik in Svartalfheim tegenkwam. Om de runes te activeren moet je de Chaos Blades gebruiken om vuurkorven aan te zetten. Echter ééntje krijgt constant water op zich. De watertoevoer is te blokkeren met de Leviathan Axe waardoor je dus het vuur kunt aansteken.

Er zijn bovendien verschillende plekken waar ik niet verder kon omdat ik meer krachten nodig heb die ik later zal vrijspelen. Er is dus in elk geval genoeg variatie in het opbouwen van puzzels, geheimen en vaardigheden.

Atreus is nu een badass

Als je het vorige deel hebt gespeeld (neem ik aan van wel als je dit leest), dan weet je vast nog wel dat Atreus erg jong was. Hij had bij veel dingen hulp nodig en twijfelde bij veel wat die moest doen. Nu is die echter een stukje ouder en een stuk volwassener. Hij beweegt zelf vrijer in de wereld, is effectiever bij gevechten en gaat zelfs zelf op pad. Zoals al vroeg in het spel blijkt wanneer blijkt dat die met Sindri op pad is gegaan voor meer over zijn lot te weten te komen.

Groei is dus een centraal punt

Ik heb nog niet heel veel kunnen spelen voor deze preview, maar van wat ik tot nu toe heb gespeeld is het een constante vorm van actie en genot. Of het nu de prachtige locaties zijn, het geweldige verhaal of de fijne gameplay met gevechten. Ik kan niet wachten om te zien hoe Ragnarok ontvouwt verder en hoe de gameplay verder groeit met nieuwe mogelijkheden en vooral ook hoe Atreus groeit in zijn rol als Loki. Santa Monica heeft in elk geval in de eerste uren al wat bijzonders neergezet.

Gespeeld op de PS5.

Vorig artikelLouis van Gaal maakt voorlopige WK-lijst bekend
Volgend artikel[Review] Trifox – variatie maakt het uniek