Home Previews Concord – nog niet uniek genoeg

[Preview] Concord – nog niet uniek genoeg

Er zijn ondertussen meer heroshooters dan ik kan tellen. Spellen die populair zijn geworden onder andere door Overwatch blijven enorm populair. Nu probeert Firewalk het spel Concord uit te brengen in deze competitieve groep. Of het echter wat unieks te brengen valt, is nog maar te bezien. Na de closed en open bèta’s te hebben gespeeld ben ik nog niet echt overtuigd van het spel.

Net als de grotere spelers in het genre zoals Overwatch laat Concord twee teams van verschillende unieke personages het tegen elkaar opnemen in verschillende modussen. Zo heb je in de bèta Brawl, Takeover en Rivalry. Iedere modus heeft ook weer eigen subklassen. Zo heeft Brawl als standaard dat je 5 tegen 5 speelt en het team met als eerste 30 punten wint. Alleen als je speelt, kun je of Takedown of Trophy Hunt krijgen. Takedown is gewoon simpel: een kill is een punt. Bij Trophy Hunt moet je echter ook oppakken wat je kill achterlaat.

Takeover daarentegen heeft op dit moment alleen Area Control. Hiermee moet je twee van drie gebieden tegelijk onder controle hebben om punten te verdienen. De eerste met 125 punten wint. De boeiendste is misschien wel Rivalry. Deze modus heeft geen respawn mogelijkheden en ook weer twee subklassen. Cargo Run of Clash Point. De eerste is het afleveren van cargo en vervolgens het gebied verdedigen, Clash Point is echter een vorm van Area Control. Je moet hier een gebied veroveren of je tegenstanders uitschakelen. Het is een beetje een mix van opties van Valorant en Overwatch die al redelijk wat variatie bieden. Echter, er is niet echt iets unieks te vinden hier. Nu zou dat normaal niet echt erg zijn, maar terwijl andere games met deze gameplay gratis zijn, moet Concord zich nog bewijzen en dat doet het niet op deze manier

Voor de wolven gegooid worden

Wat Overwatch goed heeft gedaan is een backstory maken voor iedere hero die je kunt gebruiken. Concord probeert ook wel iets te vertellen, maar in elk geval in de bèta slaat dit nog niet echt aan. De Freegunners zoals de speelbare personages heten zijn dan wel flink divers in type gameplay, maar het mist iets. Of dat nu een binding is met wie het personage is of niet, daar kan ik mijn vinger niet helemaal op leggen. Wat wel boeiend is, is dat de game gebruik maakt van varianten. Hetzelfde personage kan verschillende vaardigheden hebben. Deze variants moet je wel eerst vrijspelen door een tijdje met een Freegunner te spelen.

Wat me het meeste tegenstaat uit de bèta is het gebrek aan trainingsmogelijkheden. Je hebt namelijk een flinke hoeveelheid aan Freegunners om te gebruiken, maar geen mogelijkheden om te oefenen met deze opties zonder meteen een game in te gaan. Zelfs de eerste alpha van bijvoorbeeld Hyena’s had zo een optie. In plaats daarvan moet je het met een How To Play guide met alleen maar tekst doen. Hier is voor iedere Freegunner een uitleg geschreven, maar dat is niet voldoende. Je moet nu maar even kijken tijdens echte potjes of een personage je ligt.

Het in-game universum wordt wel al goed neergezet in de game. Zo heb je dagelijkse, wekelijkse en seasonal Jobs. Deze geven flinke hoeveelheden experience. Aangezien de Freegunners allerlei klusjes aannemen voor geld passt de benaming jobs dus perfect. Ik hoop alleen dat de volledige game dit nog wat meer uitbreid waardoor het spel echt als een universum aan gaat voelen.

Fijne gameplay

Nu heb ik het alleen nog niet echt gehad over de gameplay. De gameplay is vooralsnog best wel goed in elkaar gezet. De personages voelen anders aan en zeker op de manier hoe ze schieten en rondbewegen merk je een goed verschil. Je hebt flink wat levens waardoor je niet echt snel dood gaat, maar je tegenstander dus ook niet. Er is dus meer uitdaging in een shootout en ook van achteren sneaken werkt niet voldoende. Verder is er nog een tactisch element met dat niet ieder personage even snel loopt, hoog kan springen of in sommige gevallen laden je abilities alleen op door kills of zelfs kill drops op te pakken. De gameplay is verder erg strak en speelt lekker op zowel PS5 als pc. Beide manieren van besturen (DualSense en muis + keyboard) werken erg fijn.

Conclusie

Concord is zeker geen slechte game, de personages zijn uniek en de gameplay zit goed in elkaar. Echter, op dit moment zie ik de game geen groot succes worden. Het heeft net niet dat unieke om het apart te zetten in het genre. Zeker aangezien de grote spelers allemaal gratis speelbaar zijn en deze game een premium prijskaartje heeft, is dat zonde. Ook mis ik wel echt onderdelen als tegen CPU of een training mode. De How To Play beperken tot een geschreven guide werkt echt niet goed. Er is een goede kern en ik hoop dat de bèta nog niet alles heeft laten zien van het spel wat eind augustus moet verschijnen.