Home Reviews Game Review The Last of Us Part I – blijft een ijzersterke game

[Review] The Last of Us Part I – blijft een ijzersterke game

Op 2 september komt het eerste deel van The Last of Us voor de derde keer uit voor een PlayStation-Console. Na het origineel op de PS3, de Remastered op de PS4 komt dan nu een volledige remake voor de PS5. Nu een tweede deel in de serie is verschenen heeft die een aangepaste naam gekregen en heet die toepasselijk The Last of Us Part I. De vraag is dan ook hoeveel waarde hebben deze vernieuwingen aangezien de prijs van het spel op 70/80 euro ligt.

Tijdloos verhaal

Ik wil niet te veel praten over het verhaal, maar het blijft één van de meest indrukwekkende verhalen die ik games heb gespeeld. Het heeft praktisch alle emoties die er bestaan. Van liefde tot haat en van geluk tot verdriet het is een emotionele rollercoaster in een Amerika waar een Pandemie al zo’n twintig jaar rondwaart. Iets wat in de huidige tijd na twee jaar pandemie misschien wel nog iets harder binnenkomt. Vooral de chemie en de groei van deze chemie tussen Ellie en Joel blijft een genot om te ervaren. Al helemaal aangezien voor deze remake de animaties opnieuw zijn opgebouwd waardoor ze natuurlijker in elkaar overgaan en de personages echter lijken. Het komt hierdoor steeds dichter bij een filmervaring.

Vernieuwingen

Er zijn flink wat vernieuwingen met deze remake toegevoegd aan het spel. Naast wat upgrades aan de gameplay zorgt ook de kracht van de PS5 voor de nodige veranderingen. Zo heeft Part I nu ondersteuning voor de volledige functies van de DualSense controller. Zo heb je nu haptic feedback en adaptive trigger reacties die een extra laagje aan immersie toevoegen. Het varieert namelijk tot triggers die zwaarder of lichter zijn om in te drukken per wapen, maar ook dat het spannen van de boog steeds zwaarder wordt. De haptic feedback wordt bovendien ook voor alle impact momenten gebruikt. Of het nu het upgraden van wapens is, of dat je een schot lost. Het voelt daardoor alsof je veel meer echt in het spel zit.

De PS5-functionaliteit die ik zelf erg fijn vind is de toevoeging van 3D audio. Deze surround-audio van Sony weten de developers van PlayStation Studios als geen ander te gebruiken en dat blijkt ook aan hoe goed die functie werkt. Je kunt namelijk door het 3D audio veel beter horen waar vijanden verstopt zitten en of er eentje achter je staat plotseling. Het enige nadeel is dat je hier wel een speciale headset voor nodig hebt.

Dan de gameplay toevoegingen. Sommige toevoegingen zijn geen functies die ik snel zal gebruiken, maar zeker een fijne toevoeging zijn voor degenen die extra uitdaging willen. Zo zorgt de permadeath modus ervoor dat je erg gelimiteerd bent in het opslaan van je game. De game autosaved een stuk minder en je kunt ook niet zomaar tussendoor opslaan en stoppen. Wat er dus voor zorgt dat je veel voorzichter te werk moet gaan aangezien je veel progressie kunt verliezen. Ook is er een speedrun modus toegevoegd waarmee je jezelf kunt timen en is het de meest toegankelijke versie van The Last of Us. Door een enorme lading functies kun je het nu makkelijker maken voor jezelf om het spel te spelen zeker wanneer je een handicap hebt zoals beperkt zicht.

De verdere verbeteringen zijn wat subtieler, maar ook zeker fijne toevoegingen. Zo is de wereld meer gevuld met details, kunnen wapens meer schade toebrengen aan de omgeving en is de AI van zowel bondgenoten als vijanden flink verbeterd. Ook dit brengt weer meer realisme naar het spel zeker aangezien de kracht van de PS5 zorgt dat de gameplay modellen hetzelfde zijn als de modellen in de scènes. Hierdoor kon Naughty Dog de transistie van scène naar gameplay naadloos laten gaan waardoor je geen gekke cuts krijgt.

Waarde voor terugkerende spelers

Zoals ik al zei kost dit spel in Nederland zo’n 70 tot 80 euro. Dit is een flinke prijs, maar redelijk standaard in de huidige generatie. Het vervelende echter is dat de waarde die je er voor terugkrijgt bijna volledig afhangt van of je het spel al hebt gespeeld of niet. De vele extra mogelijkheden die ik hierboven noem zijn namelijk erg fijn en zeker waardevolle toevoegingen voor een betere ervaring, maar wanneer je de Remastered-versie al hebt gespeeld het waarschijnlijk niet waard zijn. Het voordeel voor PS3-spelers is dat hier ook meteen de Left Behind-DLC inclusief in het spel zit wat ze mogelijk hebben gemist. Een nadeel is dan wel weer dat alle multiplayer mogelijkheden niet aanwezig zijn in deze remake. Vandaar dat ik het spel in deze review ook twee cijfers geef. Hoewel het een geweldige uitgewerkte ervaring blijft en dus ook een enorm goed spel, is wat mij betreft de prijs/kwaliteit net wat te hoog voor terugkerende spelers.

Conclusie (terugkerende speler)
8.0
Conclusie (nieuwe speler)
9.5
Vorig artikel[Video] PowNed volgt helden van de weg in ‘Geluk bij een ongeluk’
Volgend artikelPlanetZone TV IFA 2022 Afl 1
review-the-last-of-us-part-i-blijft-een-ijzersterke-gameThe Last of Us Part 1 blijft een ijzersterke ervaring met een enorm meeslepend verhaal. Wanneer je het spel nog niet eerder hebt gespeeld is deze versie de beste optie om te spelen. Je merkt toch wel duidelijk de vernieuwde gameplay elementen en graphics. Het punt is alleen wel dat voor terugkerende spelers het niet genoeg vernieuwing biedt om weer €70,-/€80,- uit te geven voor dit spel. The Last of Us Part I is echter wel een must have om gespeeld te hebben.