Home Reviews Game Review Tekken 8 – Ready for the next battle

[Review] Tekken 8 – Ready for the next battle

Het is ondertussen alweer negen jaar geleden sinds de vorige grote Tekken-game. Het verhaal wat al sinds 1994 bezig is, is terug voor een nieuwe ronde in de saga van de Mishima-familie. Na de dood van Heihachi in Tekken 7 ligt de kern van het gevecht nu tussen zijn zoon Kazuya Mishima en kleinzoon Jin Kazama. Andere grote vechtspellen hebben de afgelopen tijd hun games op de huidige generatie al gekregen, maar nu is het dus tijd voor de derde grote fighter. Zal deze ook de kwaliteit behalen of is het tijd voor de Mishima’s om eens te stoppen met vechten?

The story continues

Ook Tekken 8 heeft dus weer een verhaallijn. In toepasselijk genaamde “The Dark Awakens” heeft Jin Kazama (waarmee jij speelt) moeite om zijn donkere zijde onder controle te krijgen. Hierdoor wordt hij in de proloog genadeloos hard afgemaakt door Kazuya. Echter geeft hij niet op en doet hij mee aan het nieuwe toernooi van Kazuya. Tijdens zijn gevechten leert hij steeds beter om zijn krachten te gebruiken. Je hebt alleen wel een tijdslimiet. Wanneer Kazuya niet verslagen kan worden in het toernooi zal hij alles vernietigen/veroveren

Deze verhaallijn wordt episch opgezet met hoge kwaliteit scènes en verrassende wendingen. De personages die er in voorkomen zijn echt klassieke Tekken personages met allemaal een unieke persoonlijkheden met een fijne mix tussen nieuwe en oude personages. Hoewel het verhaal zelf (er van uitgaande dat je niet te vaak game over gaat) niet al te lang is, geeft het wel een erg intense ervaring. Voor drie uur gameplay heb ik geregeld met een bonzend hart gezeten. Zeker tijdens de geweldige eindgevechten.

Naast het hoofdverhaal is het echter ook mogelijk om meer diepgang te krijgen voor personages buiten Jin om. Dit met de “Character Episodes” deze korte “Episodes” laat je per personage vijf gevechten voeren. Ieder met een stukje achtergrond verhaal rondom dat personage. Het is een effectieve manier om achtergronden neer te zetten zonder af te leiden van het grote verhaal. Ook krijgen spelers zo de mogelijkheid om alleen zich te verdiepen in de personages waarvan ze het willen.

Easy to start, hard to master

Net als alle voorgaande spellen in de franchise is ook het achtste deel enorm uitgebreid qua combo’s die je kunt gebruiken. Zeker door de toevoeging van het Heat-systeem lijkt het nog uitgebreider dan ooit. Hoewel ik zelf begon met het verhaal bleek dat al snel een fout te zijn. Als beginnende spelers kun je het beste beginnen met de offline Arcade Quest. In deze modus ga je na het maken van je avatar verschillende arcades af om beter te worden in Tekken. Iedere paar potjes krijg je weer wat tips en een speciale combo uitgelegd. De tegenstanders worden steeds uitdagender en jij als speler krijgt steeds meer gevoel voor je personage. Het is een erg fijne manier om je kennis een vaardigheden wat op te starten.

Dit betekent echter niet dat je hierna opeens een pro bent. Ik heb het niet voor alle 32 personages nagekeken, maar een aantal hebben sowieso meer dan 190 verschillende acties die je kunt uitvoeren. Deze zijn op zichzelf soms al lastig, maar ze goed combineren is een nog veel grotere uitdaging. Gelukkig is er ook een versimpelde besturing aan het spel toegevoegd voor beginnende spelers en geeft het Heat-systeem een tactische toevoeging, maar ook de mogelijkheid om snel veel schade te brengen.

Genoeg te doen

Naast de modi die ik net al heb benoemd is er enorm veel te beleven in Tekken 8. Natuurlijk kun je lokaal spelen tegen CPU’s of vrienden, maar ook online. Deze tweede optie werkt erg fijn, iets wat redelijk nieuw is voor Tekken dankzij de rollback netcode. Je kunt je personages wat aanpassen en een uitgebreide replay-feature. Mocht je het vechten even beu zijn kun je wat van de extra’s ontdekken. Zoals een potje Tekken Ball of de Jukebox waarin je naar muziek van de franchise kunt luisteren. Er is dus genoeg te beleven ook buiten complete gevechten om.

Grafisch prachtig

Tekken 8 speelt op de PS5 echt fantastisch. Van de textures in de arena’s tot die op de kleding van de fighters is alles enorm gedetailleerd. Daarnaast zijn de modellen van de fighters zelf ook flink geüpgraded en voelt iedereen weer fris aan voor dit nieuwe spel. Door de belichting en HDR op de PS5 worden de stages extra in het zonnetje gezet vanwege de opvallende verschillen tussen lichte en donkere gedeeltes. Hierdoor valt het nog beter op dat ieder element in een arena bijdraagt aan de sfeer. Wanneer je kijkt naar de performance van het spel is dat ook meer dan prima. Of het de vloeiende bewegingen tijdens gevechten zijn, de cutscènes in het verhaal of de speciale aanvallen, het maakt niet uit. De game draait enorm soepel en ziet er op ieder moment prachtig uit.

9.0
Vorig artikelPlanetZone aanwezig bij de Mobile World Congress in Barcelona
Volgend artikelVrijdagmiddagshow Evers & co. marktleider
review-tekken-8-ready-for-the-next-battleZelf heb ik een hobbelige geschiedenis met Tekken, mijn laatste was Tekken Tag Tournament 2, maar deze game zoog mij weer helemaal in de serie. Hoewel het flink lastig is om op hoger niveau te spelen heeft de game voor ieder wat wils. Hierdoor kan iedere speler zich ermee vermaken. Dankzij de heat mechanic voelt de game fris aan en ook het verhaal is weer ijzersterk, zeker voor een vechtspel. Al met al ten zeerste aangeraden voor de fighter-fans. Game gereviewed op een PS5.