Home Reviews Game Review Synapse – een instant VR-klassieker

[Review] Synapse – een instant VR-klassieker

Synapse is één van die VR-games die op het eerste oogpunt lijkt als de perfecte VR-game. Een roguelike waar je in de ene hand een geweer houdt en in de andere hand telekineses om zo een onbewustzijn te doordringen. Hoewel het goed klinkt, is het de vraag of het ook daadwerkelijk een goede uitwerking heeft. Gelukkig is dat met Synapse zeker het geval.

Wanneer je kijkt naar de geschiedenis van de ontwikkelaar had dat ook bijna niet anders gekund. nDreams heeft met eerdere games als Frackes, Far Cry VR en Phantom: Covert Ops verschillende prijzen gewonnen en nu is hun eerste PSVR2 game binnenkort beschikbaar voor €35,99.

Verhaallijn is ondersteunend

Synapse begint in de normale wereld waar jij op zoek bent naar Kolonel Peter Conrad, een vijand van de staat met gevaarlijke plannen. Jij linkt jouw brein aan de machine om zo het onderbewustzijn te doordringen van deze persoon. Hij heeft namelijk belangrijke informatie om een aanval te stoppen. Het is een leuke toevoeging die af en toe voor wat interactie tijdens het doorlopen van levels zorgt. Echter, het is geen echt boeiend verhaal verder, maar dat is ook niet erg aangezien de gameplay enorm goed in elkaar gezet is.

Indrukwekkende gameplay en wereld

De wereld waarin je speelt, is bijna helemaal monochromatic (zwart-wit). Toch zijn de rotsformaties, lava en water met flink wat detail gemaakt die in eerste instantie niet zo makkelijk opvalt. Deze stijl leek mij in eerste instantie een mindere ervaring, maar het werkt verrassend goed. Zo is ieder sprankeltje kleur enorm opvallend en die wisselwerking bevalt enorm goed.

Zeker in het begin zul je flink wat doodgaan in het spel. Zo heb je niet hele sterke krachten en ook upgrades zijn erg weinig aanwezig in de zogenaamde runs. Wanneer je dood gaat verlies je alle voortgang behalve de zogenaamde Revelations en Insights die je hebt vrijgespeeld. Tijdens je runs speel je namelijk door verschillende achievements, Revelations, vrij. Dit kan het aantal critical hits zijn die je totaal hebt gehad, maar ook een zone doorspelen zonder schade op te lopen. Iedere Revelation geeft je Insight points die weer permanente unlocks vrij kunnen spelen. Zoals permanent het kunnen oppakken van vijanden, grotere levensbalk of meer levens.

Hierdoor kun je steeds verder komen en blijft het spel leuk, het is niet alleen maar een focus op ervaring en kennis, want iedere run heeft een beetje variatie in waar je begint, wat voor vijanden er verschijnen en meer. Zo had ik ook een run met meerdere levels waar bijna alle vijanden exploderende vijanden waren.

Wanneer je het spel een keer hebt doorgespeeld, speel je een moeilijkere modus vrij die dieper in het brein van Peter gaat. Totaal zijn er drie verschillende runs met elk negen levels. Hierdoor kostte het mij zo’n 14 uur om het spel volledig door te spelen. Hoewel iedere poging (zodra je wat beter bent)

Goede besturing met PSVR2 functionaliteiten

De besturing is erg intuïtief opgesteld en wordt door middel van een simpele en doelgerichte tutorial uitgelegd. Met één van je handen kun je schieten en de ander telekineses gebruiken om van alles te bewegen alsof je een Jedi (of een Sith) bent. Het is een enorm soepele besturing die goed aansluit op waar je controllers zich bevinden en bovendien goed gebruik maken van de PS5/PSVR2 functionaliteiten. Zo merk he de haptic feedback goed tijdens het spelen en zijn de adaptive triggers op de beste manier in tijden toegevoegd. Met de telekineses bijvoorbeeld kun je verschillende voorwerpen oppakken (later ook vijanden), nu is dit niet het verrassende aan de kracht. Wat het beter maakt, is het feit dat explosieven niet exploderen als je rustig het vast pakt. Zodra je de trigger volledig doordrukt (je voelt de weerstand) explodeert die pas.

Ook mikken is voor telekineses geen probleem, het spel gebruikt namelijk eye tracking om te selecteren welk voorwerp of personage je wilt vastpakken. En hoe verder je komt hoe leuker het wordt om je krachten uit te breiden en meer opties te krijgen. Hierdoor kun je niet alleen meer schade toebrengen, maar ook vijanden naar je toe trekken of afstoten. Dat laatste is een geschenk met de exploderende vijanden.