Home Reviews Game Review Suicide Squad: Kill the Justice League – live service verpest het

[Review] Suicide Squad: Kill the Justice League – live service verpest het

Suicide Squad: Kill the Justice heeft een rommelige ontwikkeling gehad. De eerste beelden en informatie zorgden voor zo veel negativiteit dat de game langdurig was uitgesteld. Nu is de game eindelijk uit, maar de vraag is of Rocksteady deze tijd goed heeft gebruikt of niet. Helaas heeft de ontwikkelaar niet veel geleerd van de uitvoering van Gotham Knights en maken je ook in deze game echt domme keuzes.

Nu is dat sowieso al zonde dat een game als dit slechte designkeuzes heeft, maar het is al helemaal zonde als je bedenkt dat de makers van deze game de bekende Rocksteady is. Deze studio heeft een aantal van de best beoordeelde superheld spellen op hun naam met de Batman Arkham-reeks.

Een niet afsluitende verhaallijn

Voor wie de Suicide Squad nog niet kent, wil ik even kort beginnen met een introductie rondom de groep. De echte naam van de groep is Task Force X en bestaat in de wereld van DC als een groep supercriminelen die een bomimplantaat hebben gekregen. Dit door de leider van ARGUS, een geheime dienst in die wereld. Door deze bom worden ze geforceerd zeer gevaarlijke missies uit te voeren. In dit geval: binnendringen van Metropolis en de gehersenspoelde Justice League vermoorden. Een invasieve aliensoort, onder leiding van Brainiac, heeft de superhelden namelijk onder controle. Als ze niet gestopt worden zal de Aarde vernietigd worden.

Dit verhaal zit op zich goed in elkaar. De personages zijn goed geschreven en brengen echt de persoonlijkheden uit de comics en series goed naar voren. De wereld bouwt bovendien goed op van het gebrek aan vertrouwen in criminelen naar support, aangezien ze daadwerkelijk de enige hoop zijn geworden. Het is daarom zo jammer dat het principe van een live service game dit aspect al verpest. Het basisspel heeft namelijk geen bevredigend einde. Ze vernietigd wel een Brainiac, maar niet in je eigen universum. Jawel er is weer een multiversum met meerdere Brainiacs. Voor je die van jou kan vernietigen moet je alle andere Brainiacs vernietigen. Klein probleempje: dat kan pas na latere updates…

Je hebt dus geen conclusie voor je verhaallijn en het voelt daarom alsof je alles wat je in je eigen wereld hebt gedaan op het moment nog voor niets is. Het was bijvoorbeeld al beter geweest als je in het hoofdspel je eigen Brainiac verslaat en later met updates die in andere werelden. Zo wordt een verhaallijn namelijk tenminste afgesloten.

Gameplay is divers door de personages

De gameplay van het spel zit prima in elkaar. De vier personages waarmee je speelt hebben ieder een eigen level, vaardigheden, besturing en uitrusting. Zo zul je met Deadshot kunnen vliegen door middel van een jetpack en kun je geweldig overweg met een sniper. Voor King Shark kun je flink ver en hoog springen. Je hoeft ze ook niet allemaal te gebruiken wat erg fijn design is. Zeker aangezien ik Deadshot verreweg het fijnste vond spelen had ik geen zin in de andere personages. Voor de review heb ik ze zeker regelmatig gebruikt, maar voor alle verhaalmissies ben ik met Deadshot gegaan. Als je het wel leuk vindt om te wisselen word je beloond door middel van personages die hyped zijn voor een bepaalde missie. Als je het betreffende personage kiest krijg je meer vaardigheden.

De gameplay is erg dynamisch, niet alleen doordat de personages allemaal uniek zijn, maar ook door hoe je beweegt in de wereld. Het is allemaal erg op elkaar ingesteld om snel te vechten en spectaculaire combo’s te maken. Naarmate je meer levels gestegen bent zul je ook meer vaardigheden krijgen waardoor je niet alleen meer schade toebrengt, maar ook meer kans krijgt voor combo’s en het opladen van je speciale aanvallen. Hierdoor worden helaas de gevechten wel steeds korter, maar blijven ze gaaf om te zien.

Juist door de aard van de gameplay met snelle bewegingen en gevechten is het jammer dat de flow regelmatig uit het spel gehaald wordt. Wanneer je een missie behaald krijg je namelijk redelijk wat schermen en een animatie dat er loot gedropt wordt voor je. Dit werkt traag en vervelend, aangezien ik best weinig loot heb ontvangen waarvoor ik daadwerkelijk wilde veranderen van uitrusting.

Wat ik wel ook erg jammer vindt bij Suicide Squad is dat de wereld leeg aanvoelt. Ja, je hebt overal wel vijanden om neer te schieten, maar het voelt alsof niet nodig is. Missies die je kunt doen zijn beperkt en de post credit missies voelen redelijk nutteloos aan. Ik had graag een actievere en interactievere wereld gezien. Iets waarvan ik weet dat Rocksteady het kan. Dit hebben ze in de Arkham-games meer dan laten zien namelijk.

Altijd online, alleen de servers niet

Als onderdeel van het live service aspect moet de game altijd online zijn. Zelfs als je alleen speelt met CPU-teamgenoten moet je een verbinding hebben met de server. Iets wat ik sowieso nooit begrijp met games zoals dit die perfect offline te spelen zijn. Zeker aangezien elementen als de Battle Pass en seasonal updates voorlopig nog niet beschikbaar zijn. De eerste komen pas volgende maand namelijk. Het helpt dan ook niet dat ik tijdens mijn review periode meerdere keren niet kon spelen omdat ik geen verbinding kreeg met de server. En zeker dat mijn internet het wel goed deed. Andere games deden het namelijk perfect.

7.0
Vorig artikelEerste trailer Deadpool & Wolverine gelanceerd
Volgend artikelNieuwe trailer ‘Kingdom of the Planet of the Apes’ gelanceerd
review-suicide-squad-kill-the-justice-league-live-service-verpest-hetIn mijn periode met de game heb ik al verschillende momenten gehad dat het spel onspeelbaar was door serverproblemen, dat terwijl je het volledige spel alleen kunt spelen. Dat is ook meteen een kern van het probleem met Kill the Justice League. De game voelt door zijn opzet als live service incompleet aan, de live service voegt niets toe en de gameplay is prima maar niet bijzonder. Met de hoeveelheid uitstel die deze game heeft gehad had ik op meer gehoopt, maar het is zeker niet zo slecht als velen verwachtten.