Home Reviews Game Review Returnal – doodgaan was nog nooit zo leuk

[Review] Returnal – doodgaan was nog nooit zo leuk

In mijn preview was ik al redelijk enthousiast over Returnal, maar heeft de PS5 nu echt een pareltje erbij of niet?

Kort gezegd: ja Returnal laat duidelijk zien wat deze generatie tot toe in staat is. Van snel laden, gave graphics en het gebruik van de DualSense. Het is de eerste écht nieuwe PS5-exclusive (Demon’s Souls is een remake).

And again and again and again…

In Returnal speel je als Selene, een astronaut die gecrashed is op de planeet Astropos. Deze compleet vreemde planeet brengt al snel een flink mysterie met zich mee wanneer Selene een lijk ontdekt van zichzelf. Al snel blijkt namelijk dat wanneer je doodgaat je bijna alle voortgang verliest en je weer terug wakker wordt bij je schip. Ze zal de hele planeet en alle biomen (unieke gebieden met eigen monsters) moeten verkennen voor een uitweg uit deze loop. Het verhaal komt relatief langzaam op gang, maar de gameplay waar ik zo verder over vertel maakt dat meer dan goed.

Returnal heeft van verschillende genres een aantal kenmerken. Zo is het een third-person shooter roguelike met horror spelelementen. Vooral het laatste leek mij een vervelende combinatie met de andere twee elementen en het constante opnieuw beginnen. Het horrorgedeelte valt echter enorm mee. Je zult een aantal schrikmomenten hebben, maar niet constant en het is niet alsof je altijd op je hoede moet blijven (als je alle monsters in een gebied hebt verslagen blijft dat gebied veilig tot je doodgaat). Het is meer een creepy vibe wat het spel en het verhaal afgeeft dan dat het echt eng is.

Werkelijk next current-gen

De creepy vibe heeft ook deels te maken met het geweldige gebruik van de Adaptive Triggers en Haptic Feedback (3D Audio moet ook een aanrader zijn, maar dit heb ik helaas niet kunnen proberen door gebrek aan een Pulse Headset). Zo heeft ieder wapen een normaal schot en een speciaal charged schot. De tweede kun je gebruiken (wanneeer die is opgeladen) door L2 volledig in te drukken. Halverwege geeft de DualSense echter wat tegenstand aangezien hier een grens zit tussen richten en het activeren van de charged modus. Daarnaast voel je echt alles in de controller. Van kleine omgevingsbewegingen tot natuurverschijnselen. Ten slotte brengt de controller speaker een extra geluidsbron met zich mee voor een aantal creepy geluidseffecten.

Het gebruik van de controller is ook meteen weer deels waarom het echt als next-gen aanvoelt. De DualSense capaciteiten zijn namelijk een groot gedeelte van de next-gen strategie van Sony. Grafisch is Returnal echter ook een flinke hoogstand. De diverse werelden laten enorm veel mogelijkheden zien. Niet alleen in de details van de omgevingen, maar ook door het gebruik van lichtinval, reflecties en particles die in de wereld rondwaren. Een waar spektakel voor het oog.

Tot slot de gameplay. Returnal speelt namelijk heerlijk weg door de snelle gevechten, vele upgrades en wapens. Je kunt blijven wisselen en je speelstijl aanpassen en dat zul je ook vaak moeten doen. De diversiteit van de vijanden is namelijk immens. Het leuke is dan ook dat je het spel begint met niets.

Je bent zelfs je geweer kwijtgeraakt in de crash, maar gelukkig kom je die al snel weer tegen. Dit is meteen één van de weinige permanente dingen die je vrijspeelt. Andere wapens (afgezien van een zwaard) zul je elke keer kwijtraken wanneer je doodgaat. Net als de meeste upgrades aan je pak en stats. Dit brengt ook wel een minpunt met zich mee. Het is namelijk redelijk op geluk gebaseerd wat je tegenkomt in het spel.

9.5
Vorig artikelNieuwe serie “My Life On MTV” vanaf eind mei wereldwijd te zien
Volgend artikelHelmond Sport lanceert unieke seizoenverlengingsactie
review-returnal-doodgaan-was-nog-nooit-zo-leukReturnal is een steengoede game die meteen alle PS5 functies gebruikt. De gameplay, muziek en grafische kant zijn stuk voor stuk geweldig en ik heb nog nooit een roguelike met zo veel plezier gespeeld. In eerste instantie leek vooral het horroraspect me weinig aan, maar het is op zo een manier toegevoegd dat je niet constant om je heen hoeft te blijven kijken in gebieden waar je al bent geweest. Wanneer je van een flinke uitdaging houdt zul je met Returnal tevreden worden gesteld. Het enige wat enigzins jammer is, is de luckfactor die je hebt wanneer je wapens vindt.