Home Reviews Game Review PS Portal – duur en voor een erg specifieke groep

[Review] PS Portal – duur en voor een erg specifieke groep

PlayStation kwam dit jaar met wat nieuws. De PlayStation Portal, een apparaat van meer dan 200 euro die gebruikers de mogelijkheid geeft om spellen van hun PS5 te spelen zonder TV zolang ze een internetverbinding hebben. Het idee van de Wii U gamepad, maar dan doorgetrokken naar wifi in plaats van een lokale verbinding. Perfect als een ander tv wil kijken of wanneer je niet thuis bent. Maar daar is dan ook wel het nut mee genoemd.

Om even echt duidelijk te zijn is dit niet iets als een Steam Deck of een Switch. Om het product te gebruiken moet je te allen tijde verbonden blijven met een stabiele wifiverbinding. Niet alleen moet die stabiel zijn, maar ook nog eens goed snel om je games fatsoenlijk door te streamen. Je PlayStation 5 moet bovendien ook een goede verbinding hebben en aan staan of aan te zetten zijn via remote toegang.

Goede kwaliteit

Zodra je aan deze voorwaarden voldoet, is de PS Portal een prima manier om je favoriete PS5-spellen te spelen. Ik merkte amper lag in mijn games en kon eigenlijk alles wel spelen. Van Avatar tot Spider-Man en God of War. Het scherm is geen 4K, maar dat is op dit formaat ook niet echt van belang, ook is er geen mogelijkheid voor 120fps, maar de kans dat je dat met streaming haalt, is sowieso al redelijk laag. Het scherm zelf is erg helder en brengt kleur goed naar voren. De prachtige wereld van Pandora in Avatar bijvoorbeeld verloor de pracht zo goed als niet.

De bouw van de Portal zit op de meeste plekken goed in elkaar. De handheld ligt door de DualSense handvaten fijn in de hand. Het is wel even wennen dat het scherm een stukje breder is dan bijvoorbeeld de Switch waardoor het onwennig kan aanvoelen. Ook zou ik zelf een voorstander zijn geweest om op alle plekken waar het scherm zich bevindt het wat dikker te maken. Nu voelt het op sommige punten erg kwetsbaar en dun aan. Ook zou voor iets als de portal een meegeleverde case Sony niet hebben misstaan. Dat er niet eens een officiële is gemaakt vind ik ook wel apart überhaupt.

Andere alternatieven

Het jammere aan de Portal is dat je dus meer dan 200 euro kwijt bent aan het apparaat. Echter, Sony heeft al jaren een Remote Play-app waarmee je via een telefoon, computer of je PS4 hetzelfde kunt bereiken. Ook qua kwaliteit beeld kan dit op hetzelfde neerkomen. Het enige nadeel van deze andere apparaten is dat de batterijduur niet geoptimaliseerd is en dat je nog los een controller nodig hebt voor je kunt spelen. Het is dus zeker niet altijd nodig om een extra apparaat te gebruiken

Gebrekkige features

PlayStation had niet erg veel zin om goede ondersteuning te bieden voor audio. Voor een apparaat als dit zou je denken dat de ondersteuning voor bluetooth-audio een eerste stap is. Helaas kun je in principe alleen maar met PS Link draadloze oortjes of headsets gebruiken. De enige producten die dit ondersteunen zijn weer dure opties van PlayStation zelf op dit moment. Anders zul je het moeten doen met een 3.5 mm jackaansluiting. Het is eerlijk gezegd redelijk schandalig dat deze feature ontbreekt.