Home Reviews Game Review Horizon Forbidden West – Burning Shores

[Review] Horizon Forbidden West – Burning Shores

Het is ondertussen ruim een jaar geleden dat Horizon Forbidden West verscheen op de PS4 en PS5. Deze game gaven wij toen zelfs een 10, iets waar ik geen moment spijt van heb gehad. Nu is Burning Shores verschenen, een uitgebreide DLC die zo’n 8 tot 12 uur duurt om uit te spelen en Aloy ziet vertrekken naar het gebied waar ooit Los Angeles was.

Terugkeren is redelijk lastig, maar eenmaal gewend alsof je nooit bent weggeweest

Voor mij persoonlijk is het ondertussen alweer ruim een jaar geleden dat ik de game heb aangeraakt. Op 26 februari had ik namelijk de game 100% uitgespeeld en New Game + trok me niet zo. Het was daarom wel even flink wennen hoe alles ook al weer werkte. Aloy heeft namelijk genoeg vaardigheden, wapens en aanvallen om mee aan de slag te gaan. Je wordt snel weer in de actie gegooid zonder een kans van refresher en die optie zou ik om eerlijk te zijn wel hebben gewaardeerd. Het is geen zwaar punt, maar als ik fast travel naar mijn mission mark en meteen door vier machines wordt aangevallen is het wel even chaos.

Eenmaal gewend aan alle mechanics is het alsof je nooit de wereld van Horizon hebt verlaten. Je maakt zo weer verschillende combo’s en verslaat machines links en rechts.

Los Angeles laat zien waarom de PS4 is overgeslagen

Burning Shores speelt zich dus af binnen Los Angeles, het gebied wat nu de Burning Shores heet. Wat al meteen opvalt is de grafische pracht en praal van de game. Het hoofdspel was al prachtig, maar dit ziet er sommige stukken nog net wat mooier uit. De hologrammen, planten en de diverse omgevingen. De naam Burning Shores komt echter van het feit dat er flink wat vulkanische activiteit is in het gebied. De rendering kracht van de PS5 schijnt dan ook echt wanneer je op de rug van een Sunwing de wereld overvliegt en alle verschillende biomes kunt spotten. Het is geen enorme leap van de main game, maar je merkt toch wel het verschil.

In Los Angeles zijn bovendien nieuwe typen machines te zien en te verslaan. Niet elke machine is even indrukwekkend, maar het is goed om te zien dat de wereld van Horizon zich blijft ontwikkelen en je niet constant met dezelfde vijanden zit.

De schaal van het verhaal is compacter, maar niet minder goed

Aloy moest in in zowel Zero Dawn als Forbidden West alles op alles zetten om de wereld te redden. Of je nu Gaia moest resetten of Hades moest verslaan het was altijd op een veel grotere schaal dan nu het geval is.

De big bad in de uitbreiding is Walter Londra, een miljardair die zijn geld verdiende als bekendheid en met zijn ruimte mijn operaties. Als laatste overblijfsel van de Far Zenith is Walter alles wat Aloy nooit zou willen zijn. Hieronder vallen onder andere manipulatief en narcistisch. Het is een goede afsluiter rondom het verhaal van de Far Zenith die redelijk oppervlakkig inspeelt op de komende dreiging. Hierdoor voelt het verhaal redelijk noodzakelijk om te doorlopen voor het eventuele derde hoofddeel in de serie. En voor DLC is dat toch jammer. Het voelt nu als een verplichte koop omdat je anders het verhaal niet meer volledig hebt meegekregen.

Het voelt als de echte afsluiter van Forbidden West en eerlijk gezegd zou dat niet moeten in een extra betaalde DLC.

Voelt persoonlijker

Aloy is altijd redelijk afstandelijk naar mensen geweest. Deels door haar outcast status haar hele jeugd, maar ze is ook verder vaker verraden. Daarom is het goed om te zien dat Aloy wat meer ontwikkelt dan een standaard samenwerking of vriendschap. Ze ontmoet namelijk al snel Seyka waarmee ze een erg goede band ontwikkelt. Niet alleen romantisch, maar ook qua samenwerking. Seyka draait namelijk erg goed mee met Aloy en doet niet onder voor haar vaardigheden.