Home Reviews Game Review Ghost of Tsushima

[Review] Ghost of Tsushima

In de laatste maandjes van de PS4 brengt Sony nog een paar grote titels uit. Vorige maand werden we getrakteerd op The Last of Us Part II en deze maand is het tijd om naar Japan af te reizen met Ghost of Tsushima.

De Mongolen zijn Japan binnengevallen en op het eiland Tsushima doen de nobele samurai een laatste poging om zich te verweren. Onder leiding van Lord Shimura gaan ze het gevecht aan, maar tevergeefs. De meesten worden afgeslacht en Shimura wordt gevangen genomen. Alleen Jin Sakai, het neefje van Lord Shimura ontsnapt en zint meteen op een plan. Na een mislukte reddingsactie zul je Tsushima over moeten trekken om nieuwe vrienden voor jouw plan te vinden. Jouw legende begint.

Meedogenloze gevechten

Vond je de uitdaging in spellen als Sekiro, Nioh en Dark Souls leuk? Dan zul je genieten om met Jin aan de slag te gaan. Wanneer je het eervolle pad van een samurai volgt, zul je genoeg gevechten aangaan die de uiterste concentratie gaan vragen omdat je anders zonder pardon in een paar seconden neergemaaid bent. Het systeem is enorm diepgaand en bevat niet alleen een upgrade systeem voor nieuwe combo’s, maar ook voor nieuwe technieken. Zo kun je leren om kunai te gooien of om de wind je naar speciale plekken te laten wijzen. Wanneer je Mongoolse leiders afmaakt kun je bovendien nieuwe houdingen vrijspelen. Het is slim om dit zo snel mogelijk te doen aangezien elke houding krachtig tegen een specifieke vijand. Zo is er een houding die krachtig is tegen een schild, maar ook één die juist weer beter werkt tegen zwaarden. Door te leren hoe je deze gebruikt en snel wisselt kun je enorm veel voordeel behalen.

Mocht je echt niet dood willen gaan dan is het belangrijk dat je alle technieken goed leert en erg veel aandacht stopt in het blokkeren en parryen van aanvallen. Het beheersen van deze technieken zorgt voor gevechten die eruit zien alsof ze uit een actiefilm komen.

Je kunt echter ook het pad van de Ghost volgen en iets meer uit de schaduwen werken met sluipmoorden. Dit zorgt echter ervoor dat het weer in Tsushima vaker te maken krijgt met stormen wat het ook weer lastiger maakt voor jou.

Dit is kern in de dualiteit van het verhaal van Ghost of Tsushima. Wat is goed en wat is slecht. Niet alles is zo zwart-wit als het lijkt en mede dankzij wat extra missies krijg je een filosofisch inzicht wat bijzonder is voor een actie game zoals dit.

Open wereld, duidelijk verhaal

Vanaf het begin af aan kun je al een enorm groot gedeelte van Tsushima verkennen zoals je zelf wilt. Je kunt overal heen en zelf kiezen in welke volgorde je missies wilt voltooien, of je zijmissies wilt doen of niet enzovoort. Toch blijft constant het pad wat je moet volgen om verder te komen wel duidelijk. Zo heeft je wereldkaart altijd je doelen opgeschreven en is er een duidelijk onderscheid tussen extra’s en hoofdmissies.

Visuele perfectie

Ghost of Tsushima is in zijn standaard grafische optie een geweldig kleurenspektakel. Het voelt (zeker in HDR en op de PS4 Pro) alsof je door Japan op zijn mooist rondrent. Alsof je de mooiste foto’s van Japan hebt gepakt en daar een game omheen hebt gebouwd.

Kurosawa mode

Een legendarische samuraifilmmaker is de inspiratie geweest voor deze zeer speciale grafische modus. Wanneer je de Kurosawa optie aanzet zul je namelijk het gevoel krijgen in een oude zwart wit film te zitten. Het hele kleurenspectrum zal namelijk alleen maar zwart-wit tinten bevatten en daarnaast is er ook ruis te zien alsof er oud beeldmateriaal wordt gebruikt. Dit zorgt voor een unieke ervaring die echter niet voor iedereen geschikt is. Je krijgt namelijk wel een uniek beeld, maar aan de andere kant mis je ook de grafische pracht die in de gewone modi zit.

Conclusie

Eerlijk gezegd beviel Ghost of Tsushima mij veel meer dan The Last of Us. De wereldbuilding wordt op zo’n enorm goede manier gedaan en combineert elementen van series die ik geweldig vindt. Het is uitdagend, maar niet onmogelijk. Elk onderdeel sluit op elkaar aan en brengt de tweestrijd die Jin ervaart naar voren. Qua visueel staat de game in de beste games voor de PS4 en HDR maakt het nog een stukje beter. Hoewel de unieke Kurosawa stijl niet voor mij is, is het een unieke manier om het spel te beleven en raad zeker aan het te proberen. De mogelijkheid om vossen te aaien maakt het helemaal af.

Cijfer: 9.7