Home Reviews Game Review Final Fantasy VII Remake

[Review] Final Fantasy VII Remake

Eindelijk na vijf jaar kunnen we eindelijk aan de slag met het eerste deel van de Final Fantasy VII Remake. Voldoet die echter aan de hoge verwachtingen?

Meer dan twintig jaar na de oorspronkelijke game heeft Square Enix één van de meest bekende JRPGs een volledige make-over gegeven. Het resultaat is de Final Fantasy VII Remake. Deze Remake is echter nog maar een gedeelte van het volledige verhaal. Toch ben je met dit spel toch wel minimaal 30 uur bezig en rond de 70 a 80 uur wanneer je alles wilt verzamelen en vrijspelen. Er zijn dus geen zorgen nodig dat je betaald voor weinig content.

Voor de FFVII nieuwkomers begin ik even met een kleine uitleg over het spel. Deze Final Fantasy volgt het verhaal van Cloud die als een huurling de rebellengroep Avalanche ondersteunt om het bewind van Shinra te beëindigen. Shinra zuigt namelijk de energie, Mako, uit de planeet en als dat doorgaat, zal dat desastreuze gevolgen hebben voor de planeet.

Het Square Enix gevoel

Wanneer je meerdere Square Enix-JRPG games hebt gespeeld, of het nou Final Fantasy, Bravely Default of Kingdom Hearts is, dan weet je waarschijnlijk wat ik hiermee bedoel. Square steekt namelijk enorm veel aandacht in de gamefeel. Dit doen ze op verschillende manieren. Door te letten op geluid, grafische aspecten en details. Dit doen ze uitstekend in deze remake. Vanaf het begin tot het einde is het voor fans van het origineel een en al herkenning, maar toch is het een ervaring apart.

Er zijn verschillende gameontwikkelaars die bekend staan om de kwaliteit van hun muziek. Square Enix is er hier één van. Ook bij deze remake is alles uit de kast getrokken. Oude muziekstukken zijn vernieuwd en nieuw opgenomen waardoor de klassiekers klinken alsof de noten net droog op het papier staan. Daarnaast is het stemwerk echt subliem, door de geweldige stemacteurs leef je echt mee.

De grafische stijl geeft een erg realistische weergave weer van de gebeurtenissen en slepen zowel nieuwe als bekenden weer flink mee in het verhaal van Cloud.

De details zitten niet alleen in de scenes, hier kun je namelijk echt de unieke haren onderscheiden, maar ook in verschillende kleine aspecten. Van posters tot gesprekken die NPCs hebben met elkaar. Elk aspect van het verhaal is zo nauwkeurig uitgewerkt dat je het gevoel hebt echt bij Avalanche te horen.

Die 30fps is niet merkbaar

Ja de game is 30 frames per seconde. Iets wat je misschien niet verwacht gezien het hoge gehalte aan actie en snelle bewegingen. Toch is dit waar Final Fantasy VII op loopt en heel eerlijk? Het werkt prima. Je merkt amper dat het geen 60 frames haalt en de 30 haalt die erg consequent.

De gevechten zijn zo naadloos ontwikkeld dat zowel veteranen als nieuwkomers ze goed kunnen spelen. Ze zijn niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk. Voor veteranen is er de mogelijkheid het zo slim mogelijk aan te pakken en te kijken voor de beste combo’s. Nieuwkomers kunnen echter hun eigen draai vinden door de duidelijke uitleg die er aan het begin wordt gegeven en de mogelijkheid de moeilijkheidsgraad aan te kunnen passen.

Final Fantasy VII Remake had grote schoenen te vullen en heeft het tot nu toe geweldig gedaan. De muziek, sfeer en gameplay zijn ijzersterk en zorgen voor vraag naar meer. Het enige vervelende is niet weten wanneer het volgende deel van de remake uitkomt.

Cijfer: 9.8

De game is op dit moment beschikbaar voor de Playstation 4. Hier zal die een jaar exclusief voor zijn.