Home Reviews Game Review FIFA 23 – De laatste EA-FIFA is niet indrukwekkend

[Review] FIFA 23 – De laatste EA-FIFA is niet indrukwekkend

FIFA, de laatste kans om te stralen want na dit jaar krijgt het spel een andere naam. Geld heerst en helaas betekent dit het einde van een tijdperk. Maar voordat dit zover is, hebben we nog één FIFA die we een jaar kunnen spelen. Of EA er wat extra moeite in heeft gestoken voor dit einde van een tijdperk? Helaas totaal niet.

Gameplay niet alle updates even gewenst

Volgens EA zijn er weer enkele grote wijzigingen aangebracht in deze FIFA. Door Hypermotion2 voelt FIFA 23 weer net iets natuurlijker en is het spel weer net iets mooier. Je ziet het gras vliegen, plaggen blijven liggen en er zijn weer meer gezichten die beter lijken dan vorig jaar. Het voetbal lijkt iets trager, waardoor je beter kan dribbelen en meer controle over je speler hebt. Dit is dan wel voornamelijk in aanvallend opzicht. Vorig jaar vond ik de keepers veel bijzondere bewegingen maken en hoewel de keepers hier soms ook achterstevoren en ondersteboven een bal uit het net weten te ronselen, heb ik het idee dat het wel een stuk verbeterd is.

Het wisselen van speler zou dit jaar ook verbeterd zijn en je zou meer controle moeten hebben. Zowel bij mijn potjes in FUT, in carrière of in seizoenen, heb ik dit jaar erg veel moeite met het wisselen naar een andere speler. Zoveel problemen zelfs dat ik toen ik eindelijk de juiste speler had, FIFA besloot dat ik toch een totaal andere speler moest zijn, zonder dat ik de rechter joystick gebruikte, of op wisselen drukte. Van de 10 tegengoals die ik krijg, komt de helft doordat het wisselen niet goed gaat. Deze verandering is mij niet goed bevallen en wat mij betreft updaten ze dit snel. Andere ‘grote’ veranderingen zijn de corners en vrije trappen. In de vroegere FIFA’s waren de corners en vrije trappen te makkelijk en betekende een vrije trap meteen een doelpunt. Afgelopen paar versies vond ik de vrije trappen te lastig, maar FIFA 23 heeft weer een betere balans gevonden. De vrije trap en de corner zijn niet direct een doelpunt, maar ze zijn wel beter te controleren en gevaarlijker.

De toevoeging van een powerschot aan FIFA voelt onnodig, het is immers geen Mario Strikers. Met een beetje oefening is het powerschot een dodelijk wapen en kan je er veel wedstrijden mee in je voordeel beslissen. Het powerschot zorgt er wel voor dat de gameplay minder authentiek aanvoelt en mag om eerlijk te zijn weer verdwijnen.

EA wat wil je nu met Volta?

Volta leek in FIFA 22 de weg omhoog ingezet te hebben en ik had dan ook goede hoop dat Volta eindelijk een echte toevoeging aan het spel kon zijn. Helaas kom je hier bedrogen in uit. Volgens mij heeft EA eigenlijk nog geen idee wat ze met deze modus aan willen vangen. De skillsets zijn weer iets aangepast, de goals zijn iets groter, je speelt nu met real time met andere spelers van over de wereld. Het heeft z’n charmes, maar zorgt ook voor veel frustraties. Waar je bij het samenspelen met een vriend hem de wind van voren kan geven als hij vergeet te passen, is dit een stuk lastiger bij Pietje uit Verweggistan. Het zou beter zijn als ze FIFA Street terug zouden brengen in plaats van deze halve

Het gokken is er nog steeds

Dit is misschien wel de meest gespeelde gamemode van FIFA en de grote cashcow. FUT lijkt dit jaar erg veel op de versie van vorig jaar, met 1 grote wijziging. De chemistry is door EA flink onder handen genomen. Je hebt geen lijnen meer en daarom kan de spits ook met bijvoorbeeld de keeper chemistry krijgen. De chemistry is ook niet meer op een schaal van 1 tot 10, maar van 1 tot 3. De nieuwe chem stijl is even wennen, maar zorgt wel dat je een grotere diversiteit aan teams kan maken. Ik vind de wijziging in chem stijl dan ook een goede toevoeging aan het spel. Voor de release van FIFA 23 ging het gerucht dat de vermoeidheid in FUT terug zou komen. Gelukkig bleek dit enkel een gerucht en hebben ze dat eruit gelaten.

FUT heeft dit jaar enkele wijzigingen doorgevoerd. Misschien wel de belangrijkste wijziging zit hem in de pakjes en deze wijziging is grotendeels voortgekomen uit de rechtspraak. Pakjes kopen zonder weten wat erin zit werd gezien als gokken en dus moest EA hier iets op bedenken. Je kan nu per 24 uur een pakje inzien voordat je het pakje koopt. Dit geeft je de mogelijkheid om af te zien van de koop als het pakje een beetje tegenvalt. Dit klinkt in eerste instantie als erg handig, maar als je een beetje doorspeelt en pakjes opent, dan open je er meer dan 1 per 24 uur. Het gokelement blijft dus praktisch intact…

Carrière vooral schoonheidsverbeteringen

Over het speltype carrière kan ik kort zijn. Er is weinig aan veranderd en de wijzigingen die gedaan zijn, zijn zo klein dat ze geen extra waarde toevoegen. Je krijgt bij je transfers iets meer advies en tips, maar verder blijft het een traag en sloom speltype met appende spelers die vooral appen als ze boos zijn omdat ze niet opgesteld zijn. Er is 1 toevoeging die wel een verbetering is. Waar je al kan switchen tussen zelf spelen en simuleren, kan je er nu ook voor kiezen om alleen de hoogtepunten/de aanval te spelen. Je hebt dan elke wedstrijd enkele kleine momenten die je mee doet en je hoeft geen hele wedstrijd te spelen. Zo kom je sneller door je seizoenen heen en heb je toch nog een beetje invloed.

Seizoenen laten je met je favoriete team spelen

Het spelen van seizoenen doe je online tegen spelers van over de hele wereld. Het voordeel van deze modus ten opzichte van FUT is dat je zelf je favoriete team kan kiezen en de teams over het algemeen gelijkwaardig zijn. Het nadeel is dat je niet al je favoriete spelers in een team kan proppen. Seizoenen speelt makkelijk weg en de eerst paar divisies zijn goed door te komen. Heb je wat moeite met het doorkomen van een divisie, dan geeft FIFA sinds kort wat extra kansen in de vorm van een bonuspunt en een extra wedstrijd. Een nog te verbeteren punt voor seizoenen (en ook voor FUT) is tegenstanders die de wedstrijd verlaten of non-stop op pauze zetten puur om een tegenstander te pesten. Vooral de wedstrijd verlaten lijkt mij niet lastig aan te pakken. Je geeft degene die de wedstrijd verlaat strafpunten en de winst gaat naar degene die blijft, ongeacht of dit in de 1e of de 89e minuut is en ongeacht de stand. Natuurlijk moet hier wel onderscheid tussen de mensen die daadwerkelijk op verlaat wedstrijd klikken en degene waar de internetverbinding weg valt. Technologisch gezien lijkt mij dat niet zo lastig en ik ben erg benieuwd of hier komende jaren wat aan gedaan wordt.

6.5
Vorig artikelSpeciale trailer El houb met verborgen coming out-verhalen
Volgend artikel[Special] Een duik in de Death Knight Class voor World of Warcraft Classic
review-fifa-23-de-laatste-ea-fifa-is-niet-indrukwekkendWederom wat kleine verbeteringen binnen het spel, maar geen grote sprongen. Met je vrienden op de bank elkaar een jantje geven blijft geweldig, maar is het het waard om hier weer 70/80 euro voor neer te tellen? Nee, dat zeker niet. Alles wordt duurder, maar dit is te veel geld voor wat er is veranderd, zeker als je je bedenkt dat toch 80% van de inkomsten uit FIFA-punten voor FUT komen. Review op basis van de PS5-versie. Het spel is ook op PC, Xbox One|Series S|X en PS4. Een Legacy Edition is op de Switch verkrijgbaar.