Home Reviews Game Review Fifa 21

[Review] Fifa 21

FIFA 21, is het de verlossing, de messias, brengt het eindelijk de gevraagde verbeteringen met zich mee? Het antwoord daarop is simpel en kort… Nee! In deze review neem ik jullie mee langs de verschillende speltypen en mijn ervaringen.

Volta

Als je FIFA opent, zie je Volta meteen in beeld staan met flitsende kleuren. Het ziet er aanlokkelijk uit, maar als je begint ben je er eigenlijk al klaar mee. Tussen de verschillende potjes speelt zich een story af. Je hoort de spelers niet praten, je ziet geen tekst. Je ziet ze alleen bewegen en gebaren maken. De story is daarmee volkomen overbodig en eigenlijk alleen enorm storend. Je hoopt dan dat de gameplay goed is, maar Volta is geen FIFA Street. De tricks zijn houterig, de passing en looplijnen zijn raar en het voelt gewoon niet als een potje straatvoetbal. Volta mogen ze de volgende FIFA en alle FIFA’s daarna wat mij betreft achterwege laten.

Carriere

Carriere is een speltype dat al heel lang in FIFA zit. De verbeteringen die hierin zijn aangebracht zijn features die al jaren in PES zitten. Zowel als manager, als als speler vind ik carriere dodelijk saai. Het is langdradig, eentonig en omdat je tegen de computer speelt is het eigenlijk elke keer hetzelfde. Maar je kan toch interactief wedstrijden simuleren? Dat klopt, maar zelfs dan duren seizoenen een eeuwigheid. Als je carriere goed speelt heb je veel te doen. Trainingen zelf uitvoeren voor het optimale resultaat, tacktieken aanpassen op de tegenstanders, opstellingen, onderhandelen, whatsappen met het team, e-mailen met het bestuur en elke paar dagen wel updates over de scouting. De scouting denk dat het voor een club met 10 miljoen transferbudget een goed plan is om Christiano Ronaldo te scouten. Als je uiteindelijk iemand hebt gevonden die je wilt mag je gaan onderhandelen. Een foutje maken is niet mogelijk bij onderhandelen. Ik klikte per ongeluk op bod afwijzen in plaats van tegenbod en de keuze kan je niet wijzigen. Het onderhandelen zelf is te scriptmatig en duurt te lang. Als je onderhandelt met een onbekende manager zie je elke keer dezelfde manager. Ook carriere krijgt van mij een onvoldoende voor de speelbaarheid en innovatie.

Toernooien

Je kan dit jaar meer toernooien spelen zoals de Champions League, de Conmebol en bekerfinales. Dit blijven in feite simpele wedstrijden tegen de computer alleen speel je niet in een competitie maar toernooiverband en kan het toernooi met een nederlaag zomaar voorbij zijn. Voor mij voegt dit weinig toe aan de single player FIFA.

Zo… ben ik dan niet erg negatief? Misschien… Misschien wel. Toch wil ik elk jaar de nieuwste FIFA. Waarom wil ik toch elke keer die nieuwste FIFA en waarom is ook FIFA 21 de moeite waard?

Ultimate team

Ultimate team blijft een leuke optie om te spelen. Helaas is Ultimate team wel pay to win, maar met skills kan je prima met je team met een rating van 80 winnen van spelers met Ronaldo, Messi en de groten der aarde. Je kan in het begin met squadbattles en rivals snel munten verdienen. Ondertussen speel je veel doelstellingen uit en krijg je mooie bonussen. Helaas zijn deze bonussen niet verhandelbaar en krijg je altijd net degene die je niet wil of niet nodig hebt. Binnen een paar dagen heb je makkelijk een team met een teamgeest van 100 en een rating van 80+ bij elkaar, maar dan begint de grind pas echt. Met de verschillende speltypen en competities die af en toe resetten blijft het leuk om te spelen. Ultimate team blijft een succesformule binnen FIFA.

Samen is het leuker

Het aller allerleukste aan FIFA blijft het spelen met je vrienden. Samen op de bank met een pilsje erbij terwijl de trashtalk over en weer gaat. In deze tijd van corona misschien wat minder face to face en wat meer online, maar je vrienden met een Jantje naar huis sturen is een top gevoel. Zelf is mijn favoriet gewoon een classic vs wedstrijd. De extra’s hoeven van mij niet, maar zijn een leuke afwisseling.

Gameplay

De gameplay van FIFA 21 loopt weer net iets soepeler dan bij FIFA 20, met de nadruk op iets. Het uitverdedigen gaat soepeler, de draaicirkels zijn kleiner en je hebt net iets meer controle. Het nemen van vrije trappen heb ik weer een beetje onder controle, maar de pingels schiet ik of slap in, of ze gaan mijlenver naast of over. Een tussenweg is niet aanwezig. Pace is ook bij FIFA 21 weer een belangrijke factor en je merkt verschil in de verschillende soorten gameplay. Speel je tegen de computer en je aanvaller is sneller dan de verdediger, dan wordt je toch ingehaald door de verdediger. Speel je echter tegen andere spelers dan merk je dat de aanvaller ook daadwerkelijk iets sneller is.

De gameplay is weer iets smoother en de teams zijn volledig geupdate. Hoewel velen ook dit jaar het spel gaan kopen moet je je afvragen of het weer aanschaffen van practisch hetzelfde spel het waard is voor jezelf. Wil je nu echt weer opnieuw beginnen met Ultimate Team alleen omdat je dan online met vrienden kunt? Zeker voor de huidige prijs van minimaal €53,-

Cijfer: 5,5

De review is gebasseerd op de PS4 versie van het spel. FIFA 21 is ook beschikbaar op Xbox One en PC. Voor de Switch is er een uitgeklede Legacy Edition beschikbaar.