Home Reviews Game Review FIFA 20

[Review] FIFA 20

FIFA 20 De frisse wind waar je op wacht of is het weer hetzelfde liedje?

Zo aan het einde van de zomer als men september al kan zien begint het bij vele mensen al te kriebelen. De release van de nieuwste FIFA komt er namelijk aan en zoals een trouwe FIFA-fan betaamt moet je die natuurlijk hebben. Is de nieuwste FIFA een schot in de roos of moet EA volgend jaar aan de slag?

Game modi

De grootste vernieuwing aan FIFA is toch wel Volta. Een mix van FIFA Street met FIFA gewoon. In eerste instantie verwacht je hier een soort FIFA Street, maar niks is minder waar. Hoewel je het spel begint met een potje straatvoetbal heeft het niet de finesse en het speelplezier van FIFA Street. Er komen bij Volta wat meer skillpasses aan te pas dan bij een gewoon potje, maar verder is de besturing redelijk hetzelfde. Ik had in Volta graag meer elementen van FIFA Street gehad. The Journey ontbreekt dit jaar, maar ik denk dat weinig mensen daar rouwig om zijn. Te veel veranderingen in 1x zijn niet goed en het is fijn om te zien dat de rest van het spel grotendeels hetzelfde blijft.

Gameplay

Het punt waar FIFA echt op in wil zetten is de gameplay. Voor de release werd er gesproken over de meest realistische FIFA ooit en misschien is FIFA 20 dat ook wel, maar of het fijner speelt is een tweede. Waar de dribbels een vloeiende beweging moeten zijn, de aannames van fluweel, vind ik dat er nog steeds te veel ballen wegstuiteren en dribbels veel soepeler kunnen. FIFA probeert ook elk jaar de corners, vrije trappen en pingels te verbeteren (oke de corners zijn hetzelfde).

Het is behoorlijk wennen en het is niet echt een verbetering. Het is in ieder geval een stuk lastiger geworden. Als ik puur kijk naar hoe realistisch het spel is, dan mogen daar nog wel stappen in gemaakt worden. Zo zijn er bij Ajax ook maar 3 spelers herkenbaar en heeft de rest een algemeen gezicht. FIFA moet er ook voor waken dat er niet meer clubs het voorbeeld van Juventus volgen en geen licentie voor de namen meer verstrekt. Er zitten dus nog veel verbeterpunten aan, maar al met al speelt FIFA weer prima weg.

Bonus

Er is eindelijk nieuw commentaar. Na jaren van Youri en Evert heeft EA eindelijk gekozen voor nieuwe stemmen. Waar Sierd een frisse wind is en er regelmatig een gekke uitspraak uitgooit of wat raketgeluiden maakt, daar is Jeroen eigenlijk het tegenovergestelde. Jeroen zegt een stuk minder dan Sierd en brengt weinig spanning met het commentaar. Hoewel het voor even leuk is om met Sierd en Jeroen op de achtergrond te spelen, ben ik ondertussen weer terug bij het Engelse commentaar. Sierd luister ik wel naar op Ziggo en Jeroen kan het beter houden bij het verslaan van zwemkampioenschappen.

Ik kan FIFA 20 geen schot in de roos noemen. De gebruikelijke spelmodi zijn gewoon aanwezig en spelen fijn. Er zijn dus nog wel veel verbeterpunten voor EA om mee aan de slag te gaan. Het leukste aan FIFA is nog steeds het spelen met vrienden en daar zou FIFA meer energie in moeten steken. Naast bijvoorbeeld echt weer FIFA Street te introduceren zodat je je vrienden de ene na de andere panna kan geven, lijkt het mij gaaf om de FIFA party mode uit 2010 weer terug te brengen. Hier kon je je eigen team of speler een boost geven of de tegenstander juist verzwakken. Al met al is FIFA 20 een degelijk spel.

Cijfer: 7.5

De gereviewde versie is de PS4 versie, tevens is die ook beschikbaar op Xbox One en PC. Een beperkte versie is beschikbaar op de Nintendo Switch.