Home Reviews Game Review EA Sports FC 24 (PS5)

[Review] EA Sports FC 24 (PS5)

Deze review is geschreven door Daan Koopman

Een potje FIFA spelen? Het bestaat niet meer. Nou ja, in de zin van ”zo heet de spellenreeks niet meer”. Electronic Arts, die besloot afstand te nemen van de FIFA-naam, slaat een nieuw pad in. Een nieuwe naam, een nieuw doel en vooral een verfrist uiterlijk. De vraag is, echter, wat gaat er precies schuil achter deze metamorfose? Is de gameplay anders? Nou… niet helemaal.

Sterke impressies

Ondanks de veranderingen in naam, gaat EA Sports FC 24 verder waar de laatste FIFA ophield. Toch voelen de eerste impressies anders. FC 24 oogt meer volwassen,  iets wat het team met armen gestrekt duidelijk wil maken. De mogelijkheden in het spel zelf voelen gerichter en makkelijk in een oogopslag te vinden. Sommige zullen dit als saai bestempelen, maar het feit blijft dat FC 24 leuker is om mee te knoeien dan zijn directe voorganger. Het tegelsysteem was tergend en oppervlakkig en snelheid is waar de serie voor staat.

Wat meehelpt aan de opfrissing van het voormalige FIFA is de inclusie van een robuuste tutorial. Spelers, oud en nieuw, kunnen verscheidene scenario’s uitpluizen en ze zodanig creëren. Het geeft informatie die helpt bij het introduceren van de nieuwe mechanieken, zoals de schot en pas mogelijkheden. Die twee mechanieken in het bijzonder geven je meer controle door gebruik te maken van de rechterstick. Moeilijk om te leren, maar het helpt zo erg in online wedstrijden.

Daarnaast is er meer spektakel op het veld te bespeuren. De introducties voelen net wat dynamischer met fans die actief hun club ondersteunen. Er zijn beter aangeklede shots van de stadions die EA Sports FC 24 rijk is, wat zorgt voor een gretige ervaring. Leuker ook is hoe de spelers worden geïnterviewd, al is het jammer dat we weinig interacties meemaken.

Same name, new problems

Toch kun je eigenlijk niet om voor het volgende heen: je weet wat je in huis haalt. De gameplay van EA Sports FC 24 is vergelijkbaar met het laatste FIFA deel. Eerlijk gezegd is daar vrij weinig mis mee. De besturing en feedback met de PlayStation 5’s DualSense maakt voor een lekkere speelervaring, ongeacht of je nieuw bent tot de wereld van virtueel voetbal. Wat helpt hierbij is dat de physics van alle delen op het voetbalveld goed in elkaar zitten, waardoor je zin krijgt om toch nog een potje op te starten.

Een ander aspect waar we zeer over te spreken zijn de overlays in EA Sports FC 24. De speler wordt op de wenken bediend wanneer het aankomt op informatie. Tussen het trappen van de bal door krijg je informatie over dingen als buitenspel of de geschoten bal. Deze worden fantastisch neergezet door overlays, waardoor je een afstand of situatie echt goed tot je kan nemen. Het voelt als een smalle toevoeging, maar het helpt zo erg om alles te relativeren. Het voegt meerwaarde aan het vernieuwde en verzorgde uiterlijk van FC 24.

Het is niet allemaal koek en ei. Een zware teleurstelling is het gebruik van AI voor intensere gevechten op het voetbalveld. Hoewel Electronic Arts hier veel marketing achter gooide, laat het in de praktijk weinig innovatie zien. In eerste instantie zie je meer een-op-een strijd, maar de spelers struikelen een beetje over elkaar heen. Het voelt allemaal zo gespeeld en onnatuurlijk, en daar kan geen AI iets aan veranderen. Datzelfde gevoel speelt parte als we naar de keepers kijken. Ze laten de bal soms iets te veel de vrije loop nemen.

Play Style, Game Styles

Een ander duidelijk verschil met de vorige voetbalspellen zijn de Play Styles. Play Styles geven individuele spelers een persoonlijke twist, waardoor je duidelijk een verschil kan proeven. Iedere speler heeft toegang tot meerdere Play Styles, waardoor ze zichzelf kunnen profileren. Messi bezit bijvoorbeeld zijn technische balcontrole, wat hem gedegen tegenstander maakt. Er zijn ook spelers met een Play Style Plus, die een speciale move krijgen die alleen zij kunnen gebruiken. Het voegt sfeer toe aan EA Sports FC 24 en nodigt uit om alle professionals uit te proberen. Daarnaast geeft een nieuwe laag als het om team management aan komt. Wie gebruik je waar, en waar komen hun kwaliteiten het beste terecht?

Play Styles kunnen ook door eigen gecreëerde spelers worden gebruikt. Hier krijg je 32 vaardigheden, verspreid over zes categorieën, voorgeschoteld. Het systeem heeft verdacht veel weg van een Role Playing Game. Je gebruikt punten om bepaalde vaardigheden te selecteren en maakt zo de speler van je dromen. Het beste nieuws omtrent deze optie? Je hoeft de portemonnee er niet voor te trekken, want de vaardigheden kunnen verdiend worden tijdens gameplay beproevingen. Het maken van een speler was niet zo’n competitieve slimme optie, maar je kunt de speler echt nu samenstellen zoals jij het fijnst vindt. Een dikke pluim hiervoor!

Beter maar Ultimate Team

Met de voetbalspellen van Electronic Arts, weet je ongeveer de modi die je kunt verwachten. De grote is uiteraard Ultimate Team, die zijn rentree maakt in deze nieuwe generatie. Nou ja, weg is het natuurlijk nooit geweest. Daarnaast is het ook niet anders dan je hopelijk zou verwachten. Je koopt spelers in pakjes, om ze vervolgens aan je team van supersterren toe te voegen. Met het team vecht je tegen anderen en een jaar later begin je eigenlijk weer van voor af aan. De spelers die je niet wilt verkoop je en zodanig proberen je een reputatie op te bouwen. Het is een verdienmodel waar je van kunt aannemen dat EA’s toon nooit zal veranderen. Stiekem is Ultimate Team wel leuk mee te knoeien, maar doe het met mate.

Gelukkig heb je zo nu en dan wat gratis pakjes, al zijn de spelers die je eruit haalt niet altijd even denderend. In FC 24 is er genoeg wat je kunt doen om je zwakkere spelers te transformeren naar supersterren. Dankzij de nieuwe Evolutions functie kun je basis statistieken van spelers verbeteren door uitdagingen aan te gaan. Elke speler kent drie verschillende niveaus als het om deze uitdagingen gaat, en ze liegen er niet om. De flow is vele malen beter dan het voorheen was, waardoor je het meeste uit je aankopen kunt halen.

Een andere verbetering is de inclusie van damesvoetbal in Ultimate Team. Met meer dan 700 teams beschikbaar maakt het voor de beste representatie ooit in een voetbalspel. Uiteraard zullen de meeste nog steeds focussen op het clubje spelers dat hun de meeste resultaten zal brengen, want het blijft Ultimate Team, maar de mode is competitief ingesteld. Vorig jaar was het aantal speelsters een lachertje, dus EA heeft er goed aan gedaan om hier de nodige veranderingen door te voeren. Het beste is dat de statistieken tussen mannen en vrouwen in een gelijk verband worden getrokken. Hierdoor kun je gemixte teams creëren, wat vermakelijke situaties teweeg brengt.

Volt-als meer van hetzelfde

Volta voelt nog steeds als de leukste toevoeging in jaren. Met de instructie van de FIFA Street-achtige modus is gameplay een stuk dynamischer gaan voelen. Het maakt het zo jammer dat er niet veel is gedaan om het verder op te poetsen. Natuurlijk is het concept van straatvoetbal sterk neergezet met verschillende mogelijkheden en opties, toch hadden we hier misschien wat extra’s verwacht. Het is makkelijker dan ooit om met vrienden te verbinden en games op te zetten, maar dat zijn de minimale dingen die je zou moeten verwachten. Voor ons was het de voornaamste manier om skill points te verwerven en onze spelers van updates te voorzien. Daarnaast blijven de modi, die onveranderd zijn van FIFA 23, nog steeds geinig om mee te knoeien. Maar toch, het had mooier kunnen zijn.

De Carrière mode kent ongeveer dezelfde plus- en minpunten als vorig jaar. Het is een zooitje met een faux pas RPG-sausje dat weinig aan de verbeelding over laat. Het focust zich te veel op menu’s, het selecteren in menu’s en zien wat het oplevert. Vooral het kopen van voorwerpen, om je speler te verbeteren, voelt allesbehalve interactief. De dynamische momenten, zoals eerder benoemd in de review, laten alles net wat meer stralen. Dat is het toverwoord: net. De grootste verandering zijn agents. De agents voorzien je van doelen om je op te werken naar een grotere club, maar de doelen in Carrière zijn ronduit bizar. Er worden specifieke moves gevraagd, iets wat niet tot de verbeelding spreekt en letterlijk voelt als een afwerking van een lijst. De Manager mode is iets beter neergezet. Met zeven verschillende disciplines waar je een team op kunt focussen, voelt het allemaal vele malen gerichter.

7.5
Vorig artikelKlopjacht naar verwarde man die basisschool binnendrong voorbij, verdachte opgepakt
Volgend artikelPopulair autosportprogramma GP Magazine verhuist naar Veronica
review-ea-sports-fc-24-ps5EA Sports FC 24 is een meer verzorgd spel dan FIFA 23. Dat klinkt zo simpel, maar dat was het is. Een betere afwerking in stijl, gameplay perspectieven en Ultimate Team. Met een uitstekende tutorial, Play Styles en meer damesvoetbal gooit Electronic Arts hoge ogen met hun nieuwe start. Toch is niet alles op-en-top. De Carrière mode is en blijft een flinke afknapper en aan Volta is er maar geschroefd. De nieuwe AI-technologie is ook vrij ondermaats en zal zich de komende jaren moeten ontwikkelen. In zijn totaliteit genomen is het een prima eerste stap, hopelijk voelt er volgend jaar een tweede.