Home Reviews Game Review Doom Eternal

[Review] Doom Eternal

In 2016 bracht Bethesda DOOM terug met groot succes, nu is DOOM Eternal er eindelijk, maar kan die de verwachtingen waar maken?

Je kent de uitdrukking ‘Hel op Aarde’ misschien wel, in DOOM Eternal wordt dat nogal letterlijk uitgevoerd. Demonen zijn een invasie van de planeet begonnen en om te zorgen dat de mensheid nog een kans heeft om te overleven zal jij, Doom Slayer, van je veilige ruimtestation terug moeten komen.

Actie, actie en uhh zei ik al actie?

Eternal is een game waar elk moment wel wat gebeurd. Van een evenement in de achtergrond tot een volgende horde demonen je ogen en concentratie hebben geen moment rust tijdens het spelen van deze single-player FPS. Het rijke aanbod aan vijanden zorgt ervoor dat elke kill weer een feest blijft. Hiermee bedoel ik de brute ‘finishing-moves’ of het gebruik van een kettingzaag voor een kill die ammo oplevert nog niet eens.

DOOM maakt het mogelijk om zelf te bepalen hoe tactisch je wilt spelen. Dit door de moeilijkheidsgraad. Deze kun je namelijk instellen tussen drie verschillende niveaus aan het begin van het spel. Welk niveau je kiest, bepaalt niet alleen hoe goed de tegenstanders op zichzelf zijn, maar ook hoe makkelijk je levens kunt vinden of kogels voor je diverse wapens. Wil je meer kamikaze gaan dan kies je voor ‘normal’. Dit geeft je dus wat meer de tijd om zwaktepunten van tegenstanders te vinden.

Voor beginners kan de set-up voor het spel echter nogal overweldigend zijn. Hierdoor is het spel ook niet voor iedereen gemaakt. Als je echter daar voorbij kunt komen zal de gameplay heerlijk zijn zelfs voor de mensen die niet van schietspellen houden (zoals ikzelf).

FIGHT

Zoals ik al eerder zei gevechten zijn een groot onderdeel van het spel. Die gevechten ga je natuurlijk aan met wapens en gelukkig heeft de Doom Slayer een rijk assortiment tot zijn beschikking. Je begint met een paar basiswapens je missie, maar naar mate je verder komt, kun je extra wapens kopen. Daarnaast zijn ook uitbreidingen voor je huidige wapens, zodat ze meer functies krijgen verkrijgbaar. Dit kan wel een beetje een chaos worden dus je moet echt goed opletten wat je koopt en hoe het werkt.

De hel is een mooie plek

Natuurlijk bedoel ik hier niet mee gezellig of een leuke plek, maar echt gewoon mooi. In elk geval op de PS4 Pro, waarop ik de game mocht reviewen zag alles er mooi uit en had de game geen erge last van tijdelijke lagere framerates. Daarnaast ga je geen betere helse sferen krijgen dan met de toepasselijke soundtrack van het spel. Ook hier blinkt de game uit in manieren waarvan ik het beste kan zeggen beleven is weten.

DOOM Eternal doet alles wat de fans van de game hoopten. Elk onderdeel is net weer wat gelikter dan zijn oudere broer uit 2016 en daarnaast gewoon enorm gaaf is. De gameplay is snel en medogenloos, de wereld is ontzettend goed opgebouwd en de muziek tja luister die maar om te weten wat ik bedoel.

Cijfer: 9,1

Deze review is op basis van de PS4 Pro gameplay. DOOM Eternal is ook verkrijgbaar voor PC en Xbox One. Later dit jaar komt er een versie voor de Switch uit.

Vorig artikel538 Koningsdag gaat door maar dan virtueel!