Home Reviews Game Review Call of Duty Modern Warfare III – dieptepunt voor de franchise

[Review] Call of Duty Modern Warfare III – dieptepunt voor de franchise

MWII had een goede campaign en een vermakelijke multiplayer. Kan MWIII deze lijn doorzetten? Het antwoord is simpel gezegd nee. Call of Duty heeft altijd al bepaalde irritaties waarbij je hoopt dat ze met een nieuwe game dit aanpakken. Denk hierbij aan alle updates, elke keer dat je opstart moet je opnieuw opstarten om de update te effectueren. Waarom? Ik ben net opgestart … Als je eenmaal de game hebt geopend zit je in de launcher van MWIII, maar als je even Resurgence wilt spelen, dan ben je weer 5 minuten verder voordat de launcher is geswitcht.

Campaign is een flinke teleurstelling

In MWII ga je uitgebreid door het verhaal heen, de cutscenes zijn cinematisch, de gameplay dynamisch en de missies gevarieerd. In MWIII is daar niets meer van terug te zien. Je gaat heel doelmatig van opdracht naar opdracht, rent bijna in rechte lijn door het level en als er wat tegenstanders zijn maai je ze neer om rustig de opdracht af te ronden. Een toevoeging die dit jaar is gedaan zijn de lootboxes, munitiedepots en een soort rekken met borstplaten. De wapens in de lootboxes zijn vaak misplaats, zo krijg je snipers in een klein level, een silenced crossbow als je omringd bent door vijanden. De cutscenes zijn minder uitgebreid en vertellen minder een verhaal. De multiplayer is ook een stuk korter dan zijn voorganger en samenvattend is het gewoon een grote deceptie.

Multiplayer heeft veel bugs

De multiplayer van MWIII geeft je veel bekende levels, maar in een nieuw ‘verfrissend’ jasje gestoken. Om mij heen hoor ik veel positieve geluiden over de multiplayer, maar ik ben zelf wat minder tevreden. Als ik kijk naar de afgelopen edities, dan is de multiplayer een wisselend succes en heb ik het idee dat ze niet doorbouwen op hun successen, maar geforceerd wijzigingen willen doorvoeren. De bestaande mappen zien er kleurrijker uit, maar dit maakt het voor mij niet realistischer en geeft juist een geanimeerde vibe af. De mappen zijn ook op essentiële plekken net iets gewijzigd waardoor je favoriete campspot opeens midden in the open is. Het grootste gemis in deze game is voor mij wel Shipment en Shoothouse. Wat mij betreft, mag er in elke multiplayer van COD een 24/7 Shipment, Shoothouse en Nuketown zijn. Ik heb begrepen dat Shoothouse wel terugkomt en ik kijk reikhalzend uit naar de dag dat hij terugkomt. Ik heb ondertussen al geruime tijd in multiplayer doorgebracht, maar het valt op dat ik nog maar 8 verschillende levels heb gekregen en dus niet alle levels goed heb kunnen testen. COD zou hier veel kunnen verbeteren door de levels gebalanceerde aan te bieden.

In MWIII heb je natuurlijk weer de nodige nieuwe wapens, maar je hebt hier ook de keuze om de wapens uit MWII en de vrijgespeelde attachments te gebruiken. Aan de ene kant is dit fijn omdat je dan bij het eerste potje (weapon configuration kan pas vanaf lvl 4) al meteen wapens kan bouwen. Bij MWII moest je om een submachine gun vrij te spelen, soms eerst een sniper maximaal levelen. Dit zorgt voor een ellenlange grind met wapens maximaliseren, ook als je ze eigenlijk niet gebruikt. MWIII heeft weer een hele andere tactiek om je aan het spel te kluisteren. Je hebt enkele basiswapens en attachments die je kan vrijspelen door te levelen, maar andere wapens, killstreaks, mijnen en attachments speel je vrij door dagelijkse missies te voltooien. Sommige items kosten je 8 dagelijkse missies. Elke dag krijg je echter maar 3 daily missions, maar gelukkig is er ook een bonusmissie, namelijk een game winnen. Zo is het de bedoeling om je elke dag te laten spelen, maar als je veel wint, kun je alles wat sneller vrijspelen. Stonemountain had nog een goede tip. Als je zombies speelt en een bepaald wapen/attachtment/mijn extract, dan speel je hem ook vrij. Zo kun je wellicht wat sneller alles vrijspelen. Multiplayer voelt sneller dan zijn voorganger, soms lijkt het of je door de levels vliegt. Helaas is de multiplayer bij mij nog wel buggish. Dit is gelukkig niet in het spel, maar aan het einde van elk potje lijkt het spel te crashen. Ik kan de scores, kills etc. niet zien en ik zie zelfs niet wie heeft gewonnen. Meerdere spelers die ik ken hebben dit probleem ook gehad, maar niet iedereen heeft het probleem. Waar dit probleem inzit, durf ik dan ook niet te zeggen, maar irritant is het zeker.

Zombies verliest meer van zijn charme

Zombies gaat helaas al jaren de verkeerde kant op en ook nu ben ik geen fan van de aanpassingen, maar wellicht is het ook een deel generatiekloof. In mijn tijd lag de focus nog meer op split screen gamen en Kino der Toten en Town – survival zijn daarin mijn favoriete. Deze games zijn nog overzichtelijk met het aantal perks en wapens en je doel is uiteindelijk zoveel mogelijk rondes doorkomen. Hier kun je jezelf met je vrienden verbeteren.

De nieuwe zombies is in feite DMZ, maar dan met zombies en geen andere teams die je kunnen naaien. Ik heb het idee dat zombies momenteel alleen gebruikt wordt om wapens te levelen. Als je namelijk een double xp aanzet, een wapen kiest, een exfill inroept de zombies weet te clusteren en vervolgens neermaait, ga je zo enkele levels omhoog. Laat de helikopter vertrekken en doe het trucje nog enkele keren. Ik heb nog niet echt een doel in deze zombies en loop vooral rond als een kip zonder kop, soms wat missies uitvoeren, soms naar een nieuwe zone, maar vooral dus ronddwalen. Er zijn nu zoveel perks, bonussen, opdrachten en opties dat het voor mij vooral heel onoverzichtelijk wordt en deze zombies niet prettig spelen is.

Overig

Ook in deze COD zitten weer enkele andere gamemodes. Zo speel je bij war mode een verhaallijn waarbij je in teams van 6 tegen elkaar speelt. Het ene team probeert opdrachten uit te voeren en door het level te komen. Het andere team kan blokkades opwerpen en probeert alles uit de kast te trekken om de opmars van de tegenstander tegen te houden. Het eerste potje was wel grappig omdat je nog niet precies weet wat je moet doen, maar het 2e potje was het alweer dodelijk saai. Cutthroat is een nieuwe gamemode en de teams bestaan niet zoals gebruikelijk uit 6, maar uit 3 man. Er zijn echter wel 3 teams. Het is net weer iets anders dan het gewone multiplayer, maar geen revolutionair idee. Ground War en Invasion zijn niet anders dan in de voorgaande COD zonder echte vernieuwingen.

4.0
Vorig artikelPopulair autosportprogramma GP Magazine verhuist naar Veronica
Volgend artikelNOS Nederland Kiest: Het Debat
review-call-of-duty-modern-warfare-iii-dieptepunt-voor-de-franchiseMWIII is weinig vernieuwend, ongeïnspireerd gemaakt en absoluut het geld niet waard. Je speelt dit spel alleen maar om de nieuwste wapens te hebben en te kunnen levelen. Campaign is erg saai en wandel je in enkele uren doorheen. Multiplayer maakt gebruik van vernieuwde klassiekers en zombies gaat totaal de verkeerde kant op. Het spel is nog buggish en speelt niet prettig. Het zou fijn zijn als ze bij COD eindelijk eens naar de spelers zouden luisteren. In mijn geval is de wensenlijst een ouderwets type zombies, 24/7 shoothouse, shipment en een ouderwetse manier van wapens levelen. Soms is nieuw dus niet altijd beter. Het wordt tijd dat we CoD eens niet onbeperkte get out of jail freecard geven.