Home Reviews Game Review FIFA 22 – Voor het eerst in jaren merkbaar verschil

[Review] FIFA 22 – Voor het eerst in jaren merkbaar verschil

FIFA heeft de reputatie om net als Call of Duty en een paar andere spellen elk jaar hetzelfde te leveren. Maar waarom blijven we deze spellen dan kopen? Of het nu is om samen met vrienden te spelen of de nieuwste teams velen kopen ieder jaar een spel met minimale veranderingen. EA beweert een enorm verschil in gameplay gerealiseerd te hebben dankzij nieuwe technologie. Mijn eerste minuten in deze FIFA gaven mij hetzelfde gevoel.

Volta

In de review van vorig jaar hadden we het nogal negatief over Volta. Volta stak schril af tegen FIFA Street en was een waardeloos onderdeel van FIFA. Het lijkt alsof ze ons gehoord hebben, want dit jaar werden we positief verrast. EA heeft de langdradige gesprekken uit Volta gehaald, meer de focus op de skills en de trucjes. Naast de standaard Volta gameplay heeft EA uitgepakt met een soort partymode. Minigames, maar dan met voetbal. Voor eventjes is dit leuk om online te spelen, maar het echte plezier ga je hierin vinden als je dit samen met je vrienden speelt. Het lijkt op een Mario Party minigame, maar dan met voetbal. FIFA heeft hier echt een stap voorwaarts gezet en ik kijk er nu al naar uit om volgend jaar nog meer FIFA Street elementen te zien.

Gameplay

Vorig jaar was de gameplay door kleine veranderingen even wennen, maar dit jaar ging het niet zo soepel. ‘Helaas’ is de gameplay dit jaar weer veranderd en kan ik weer van voor af aan beginnen. Door de nieuwe HyperMotion Technology zou het spel een stuk realistischer moeten worden. Tot op zekere hoogte kan ik mij hierin vinden. FIFA is dit jaar trager dan voorgaande jaren en je schiet minder makkelijk de meest onmogelijke ballen binnen. De nadruk ligt dit jaar meer op timing en de passing in de juiste richting. Een pass naar voren terwijl je nog met je rug naar de goal staat zal hoogstwaarschijnlijk niet zijn bestemming bereiken. Deze nieuwe technologie maakt dat je andere keuzes moet maken in het veld en dit geeft een realistischer gevoel. Helaas is FIFA niet alleen maar verbeterd dit jaar. In de gameplay vallen mij ook een paar mindere punten op.

Allereerst de scheidsrechters. Ze zijn niet partijdig, maar ze fluiten heel bijzonder. Op het ene moment voer je een perfecte sliding uit, raak je enkel de bal, maar krijg je wel een vrije trap tegen en een gele kaart op de koop toe. Een kleine minuut later zaag je iemand doormidden zoals ze dat normaal alleen in de kelderklasse kunnen en mag je doorspelen zonder consequenties.

Naast de scheidsrechter vallen ook de bewegingen van de spelers en keepers tegen. HyperMotion zou moeten zorgen voor realistischere bewegingen. De bewegingen zouden vloeiender moeten zijn. In mijn eerste wedstrijd had ik vooral in verdedigend opzicht het idee dat de spelers erg houterig waren. Een draaiende beweging gaat allesbehalve vloeiend, maar juist heel plots. Het toppunt van deze zogenoemde verbeterde bewegingen zijn denk ik wel de keepers. De keepers houden dit seizoen de meest ongelooflijke ballen uit de goal, maar dat is niet wat ik bedoel. Waar ik het over heb zijn de onrealistische bewegingen. Mijn keeper komt uitlopen en duikt vervolgens met zijn rug naar de bal. Dit leverde wel een redding op, maar is allesbehalve realistisch en ziet er amateuristisch uit.

FIFA Ultimate Team

FUT heeft dit jaar enkele wijzigingen doorgevoerd. Misschien wel de belangrijkste wijziging zit hem in de pakjes en deze wijziging is grotendeels voortgekomen uit de rechtspraak. Pakjes kopen zonder weten wat erin zit werd gezien als gokken en dus moest EA hier iets op bedenken. Je kan nu per 24 uur een pakje inzien voordat je het pakje koopt. Dit geeft je de mogelijkheid om af te zien van de koop als het pakje een beetje tegenvalt. Dit klinkt in eerste instantie als erg handig, maar als je een beetje doorspeelt en pakjes opent, dan open je er meer dan 1 per 24 uur. Een beetje bijzondere keuze dus. In FIFA 21 werd je bij het openen van een pakje meegenomen door een soort catacombe en hoe specialer de kaart in het pakje, hoe verder je kwam. In FIFA 22 kom je direct uit bij het podium en dit haalt de spanning van het pakje openen een beetje weg.

Wat opvalt in FUT is dat hoewel het spel nog geen 2 weken onderweg is 90% van de spelers al enorme stierenteams hebben. Het is voor de beginnende speler dit jaar makkelijker gemaakt om rewards te krijgen en dit betekent dat je om de paar potjes wel weer een muntenbonus of een pakje hebt verdiend. Rewards geven toch een vorm van plezier. Het enige nadeel van FUT op dit moment vind ik het enorme overschot aan onverhandelbare kaarten die je opbouwt. De oplettende lezer zal dan denken, maar deze kaarten kan je dan toch inzetten in squad building challenges? De kaarten die ik echter krijg zijn dusdanig dramatisch dat ik ze absoluut niet in kan zetten in deze challenges. Het zou voor mij een welkome toevoeging zijn als je deze nutteloze kaarten tegen enkele munten om kan ruilen.

Carrière

Carrière slaat de plank redelijk mis. Je bent tegenwoordig meer tijd kwijt met de randzaken dan met het spelletje zelf. Ook tegen een computer spelen is niet echt boeiend en maakt het spel snel eentonig. De couch multiplayer en online game modes zijn nog steeds de kracht van FIFA.

Naast de gebruikelijk carrièremodus kan je nu ook je hele eigen club maken. Dit geeft weer een extra dimensie aan het spel. Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil. Wil je starten als een supermacht met een 5 sterrenteam? Of begin je op de bodem van de competitie. Uiteindelijk speelt carrière hetzelfde als vorig jaar. Gelukkig lopen trainingen nu soepeler waardoor het minder tijd kost.

Deze review is op basis van de PS5-versie. Verder is die ook beschikbaar op Xbox en PC. Een legacy versie is te koop op de Switch, maar die bevat niet alle uitbreidingen en vernieuwingen.

7.2
Vorig artikelDoe mee aan het Nederlands Kampioenschap escape room the game
Volgend artikelGeen behandeling voor anorexiapatiënten in Danny’s wereld
fifa-22-voor-het-eerst-in-jaren-merkbaar-verschilEA borduurt verder op het vertrouwde systeem. Volta heeft een grote sprong in de goede richting gemaakt, maar is er nog niet. Waar Konami dit jaar de plank volledig mis heeft geslagen blijft FIFA steady doen wat het altijd doet. Qua speelstijl vind ik deze editie minder dan FIFA 21, maar ik heb er alle vertrouwen in dat met een beetje gewenning je ook hier weer goed mee uit de voeten kan.