Home Reviews Soulcalibur VI

[Review] Soulcalibur VI

Zeven jaar na Soulcalibur V is er eindelijk een nieuw deel in de serie verschenen. Echter in die tijd is het genre enorm verandert. Kan deze oude serie mee komen in deze tijd? Je leest het hier.

Net als in voorgaande delen heeft ook deel VI een verhaal modus erin zitten. Ditmaal zijn het maar liefst twee verschillende verhaal modi. De eerste is de Soul Chronicle. Deze modus lijkt erg op wat er in voorgaande delen ook zat. Je volgt hierin voor elk personage een verhaal die allemaal in een bepaalde tijdsperiode afspelen. Zo weet je dus op een moment in de tijdlijn waar een bepaald personage is en wat die doet in het grotere geheel. Totaal gezien een leuke modus, maar niet het hoogtepunt van de game.

Dan heb je de Libra of Soul modus. In deze modus maak je je eigen held om een verhaal te volgen. In deze verhaalmodus zal je over een wereldkaart heenreizen om zo op verschillende locaties missies uit te voeren. Bij gehaalde missies krijg je natuurlijk beloningen in de vorm van onder andere experience points en voorwerpen. Elk gevecht heeft zijn eigen voorwaarden die je moet behalen om het te halen. Denk hierbij aan vijanden met extra levens of vijanden met levens die regenereren. Kan je een gevecht niet halen? Dan kan je huurlingen jou laten assisteren tijdens een gevecht.

De gevechten voelen enorm soepel aan, de personages reageren snel en zelfs als beginner kan je al heel wat bereiken. Echter bij genoeg oefening en als je de combo’s leert begrijpen krijgt het spel meer diepgang en kan je ook gaan spelen met de tegenstanders. Het is een fijne game met een easy to learn, hard to master principe erin verwoven.

Het jammere aan deze game vind ik in twee dingen zitten. Het aantal personages. Zeker als je kijkt naar andere games (ja oke veel hebben een lading dlc), maar die hebben toch altijd wat meer personages. Dan voelt het bij Soul Calibur gewoon een beetje zwak.

Daarnaast zijn de verhaallijnen nogal saai tentoon gesteld. Bij zo een AAA titel zou je verwachten dat een verhaallijn dusdanig belangrijk zou zijn dat in het vertellen ervan wat meer moeite zou zitten om het levendiger te maken. De teksten zijn goed geschreven en geven de sfeer goed weer, echter het voelt alsnog wel vlak.

Conclusie

Soul Calibur is weer terug en het brengt de serie terug op een hoge noot. De gevechten voelen snel en soepel aan. De moeilijkheidsgraad is goed opgebouwd en de verhaalmodi ben je uren mee zoet.

De vechtmechanics draaien goed mee in het huidige tijdperk en brengt het gevoel van de klassieke games prima over. Het is een beetje jammer dat de verhaallijnen nogal houterig verteld worden en het aantal personages tegenvalt, maar verder is deze game een echte aanrader voor fans van het fighting genre.

Cijfer: 8,6

De game is gereviewed op een PC, hij is ook verkrijgbaar voor PS4 en Xbox One.