Home Reviews Game Review Call of Duty: Black Ops IIII

[Review] Call of Duty: Black Ops IIII

Black Ops 4 is het vijfde spel binnen de Black Ops subserie en het vijftiende spel binnen de gehele Call of Duty franchise en kent drie grote modi: Blackout, Multiplayer en Zombies. Houdt de game de naam van de franchise hoog?

Blackout

Dit is de nieuwste variant van de Battle Royale gekte. Hierin spelen 88 tot en met 100 spelers met en tegen elkaar voor de eerste plek. Iedereen begint in een pre-lobby, een soort matchmaking, waarin de map wordt geladen. Hierna spawn je in een helikopter waaruit je op elk moment kunt springen. Zodra je springt, wordt een wingsuit gedeployed en kun je veilig naar je bestemming gliden. Het is de bedoeling dat je op zoek gaat naar wapens, attachments, perks en overige uitrusting die je zullen helpen om te winnen. Deze modus is op tijd gebaseerd. Om de zoveel minuten wordt de map kleiner en wie zich nog buiten de perken begeeft, is de pineut. Er zijn drie team opties: Solo, Duos en Quads. In Solo moet jij alleen het opnemen tegen 99 anderen en als laatst overeind blijven staan om te winnen. In Duos is het met zijn tweeën tegen 49 andere teams en in Quads is het doel om met zijn vieren 21 andere teams met de grond gelijk te maken.

Blackout is dus erg anders dan wat we normaal van Call of Duty verwachten en dit is een goede zaak. De laatste campaign binnen de Black Ops serie werd niet bepaald goed ontvangen en met een goede reden; het vervolgde niet het verhaal van de vorige instalments maar had een ingewikkeld verhaal zonder duidelijk einde. Blackout combineert elementen uit het verleden van de subserie en maakt er één map van. “Nostalgia at its finest”.

Verder is de vrijheid om elke confrontatie op jouw manier aan te pakken ook nog een groot pluspunt. Echter, de gameplay is nog niet bepaald naar wensen. Er zijn maar een bepaald aantal wapens echt geschikt om te gebruiken mits je jezelf goed wil kunnen verdedigen. Ook zijn de manieren om jezelf te bewegen binnen de map niet echt een optie; je hoort ze al van verre aankomen en ze bieden vrijwel geen bescherming. Het ‘combat’ gedeelte moet dus nog even bijgesteld worden om een echte ervaring te zijn. Al met al is Blackout een fijne wisseling van de standaard campaigns, maar heeft het nog wat aandacht nodig.

Multiplayer

Je hebt de keuze uit tien specialists wie elk hun eigen eigenschappen hebben en dus allemaal bij een andere playstyle passen. Sommige specialists kennen we al uit Black ops 3, en sommige zijn nieuw. Ook keren er fan favorite maps zoals Summit, Firing range en Slums terug om de sfeer te verbeteren. Zoals verwacht zien we ook de standaard game modes terug en zijn er enkele bijgekomen: Control en Heist zijn bijvoorbeeld nieuw en Team Deathmatch laat zichzelf net zoals vorige jaren weer zien.

Verder biedt Multiplayer, zoals we het eigenlijk inmiddels verwachten, weer de mogelijk om jouw wapens en karakter aan te passen d.m.v. andere kleding en weapon attachments. Ook kun je de wapens prestigen om een clantag of killcounter erop te zetten. De time-to-kill ligt dichtbij wat het was in de andere COD’s en er is een uitgebreide keus aan wapens die daadwerkelijk ‘wat’ doen;

Assault rifles, Submachine guns en zelfs pistols zijn goede keuzes aangezien ze allemaal relatief veel schade per schot aanbrengen. Het enige punt waarvan er gezegd zou kunnen worden dat het echt aandacht nodig heeft, is hoe de spawns werken. Er zijn genoeg situaties waarin een speler letterlijk tussenin vijanden gespawned wordt en dit doet de ervaring geen goed aan. Multiplayer voelt met zijn oude maps, voeten op de grond en vrijwel gebalanseerde wapens aan als een game mode waar veel uren in gestoken kunnen worden.

Zombies

De modus is erg veranderd vergeleken met vorige releases binnen de subserie. Het traditionele perk-systeem is niet meer hetzelfde, er zijn nu standaard specialists om uit te kiezen en er zijn toevoegingen zoals talismannen bijgekomen. Allereerst zijn er twee verhaallijnen die elk hun eigen maps hebben. Je hebt IX (uitgesproken als ‘nine’) en Voyage of Despair die bij de Chaos verhaallijn horen, en Blood of the Dead en Classified (Bonus map) die bij de Aether verhaallijn horen. Verder zijn er nu maar vier perk-machines op de map aanwezig, waarvan je wel zelf het perk kan bepalen en een tal van talismannen en elixers die je zelf kunt kiezen.

Tijdens het levelen speel je nieuwe perks, elixers, talismannen en uitrusting vrij. IX is een oude arena map waarin je speelt als een van de nieuwe karakters en vecht tegen gezombificeerde gladiatoren, tijgers, spinachtige minibazen, speciale element-zombies en natuurlijk de normale zombies. Voyage of Despair is gebasseerd op het titanic verhaal, maar heeft een twist: er vond ook een zombie-uitbraak plaats aan boord. Je vecht hier tegen alle alvorens genoemde vijanden behalve de gladiatoren.

Classified is een remake van de oude “Five” map uit Black Ops 1 en doet het origineel zeer zeker geen onrecht aan. Nieuwe gebieden zijn open en kritiekpuntjes van het origineel zijn verbeterd. Op deze map speel je als een van de karakters die ook speelbaar waren in de vorige spellen. Het klassieke wonderwapen laat zich gelukkig ook weer zien met een welkome verhoging van aangebrachte schade per schot en de baas van “Five” is niet meer aanwezig.

Blood of the Dead is een remake, maar tegelijkertijd ook een vervolg op Mob of the Dead van Black Ops 2. Er zijn nieuwe gebieden geopend en oude gebieden afgesloten. De uitrusting, enkele wapens en de baaszombie zijn er allemaal weer, maar dan net met een vleugje Black Ops 4. Als laatst zijn er nog wat overige verbeteringen die ook erg gewaardeerd worden zoals een levensmeter van jezelf en van jouw schild, uitrusting die uit zichzelf oplaadt en het genot van niet meer snel te hoeven herladen voordat je een Max Ammo power up pakt, aangezien je wapen dit zelf al doet.

Treyarch heeft weer een indrukwekkend staaltje werk laten zien met Black Ops 4. Van de door-fans-gevraagde veranderingen doorvoeren tot een totaal eigen Battle Royale modus neerzetten, het is allemaal grotendeels gelukt en goed ontvangen. Na de game van nog wat aandacht te voorzien om de multiplayer spawns te verbeteren , is er weinig meer wat Treyarch hoeft te doen om de game aan te passen. Call of Duty Black Ops 4 verdient alle waardering en is zeer zeker het kopen waard.

Cijfer: 8,2

Deze game is gereviewed op een PS4

Vorig artikel[Review] Soulcalibur VI