Home Reviews Game Review Fifa 19

[Review] Fifa 19

Over FIFA wordt al jaren geroepen dat ze niet vernieuwend zijn en dat je 60 euro betaalt voor hetzelfde spel als het jaar ervoor. Toch ben ik van mening dat elke FIFA net weer iets beter is. Een stukje mooier, een stukje verfijnder, een nieuwe gameplay. Elk jaar voegt EA wel iets toe, maar is het dan die 60 euro waard? Ja is daarop mijn antwoord en hier lees je waarom.

De manier van spelen is afgelopen jaar niet heel erg veranderd voor mijn gevoel. Ik heb mijn hoogtij dagen beleefd met FIFA 2010 waar ik met Atalanta Bergamo iedereen naar de slachtbank bracht. Enkele jaren geleden veranderde er behoorlijk veel in de manier van spelen en hierdoor kreeg ik meer moeite met verdedigen en ook scoren ging ineens een stuk minder makkelijk. Bij FIFA 2019 is hier helaas geen verandering in gekomen, maar dat houdt het leuk voor mijn vrienden. Hoewel de pace minder belangrijk is gemaakt vind ik FIFA nog steeds het fijnste met snelle spelers. De gameplay is echter niet waarvoor ik nog steeds FIFA speel.

Ik speel FIFA al jaren niet meer voor de pve ervaring, maar voor de pvp. EA doet pve zijn best met The Journey (niet beschikbaar in de Switch versie) en door bijvoorbeeld het onderhandelen belangrijker te maken in carrière. Het blijft echter eentonig, langdradig en voorspelbaar. Het echte plezier zit mij in Ultimate Team en in Aftrap.

Ultimate Team

Ultimate Team is al jaren een van mijn favoriete onderdelen van FIFA. Bij Ultimate team zijn enkele kleine vernieuwingen toegepast zoals de Division Rivals. Hiermee kun je toch fijne beloningen vrij spelen zonder dat je enorm fanatiek hoeft te spelen. Een tip voor als je niet weet wat voor team je wilt maken en je van een uitdaging houdt is FC pakje. Dit houdt in dat je niks van de transfermarkt mag kopen en alleen pakjes mag kopen. En zeg nu zelf…. Wat is er leuker dan de spanning die je voelt als je een pakje opent en hoopt op Messi of Ronaldo?

Aftrap

Het allerleukste aan FIFA blijven toch wel de avonden met vrienden. Een kist pils, je favoriete teams en je vrienden vernederen met je skills. Laat FIFA hier nu net de leukste update gedaan hebben, de house rules. Met house rules kan je een gewoon potje net even een verrassende wending geven. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om zonder regels te spelen of om overleving te spelen. In overleving moet er elke keer als je scoort een speler uit je team vertrekken. Elke speler houdt minimaal 7 spelers over in zijn team. Aftrap is vernieuwend, vermakelijk en dus een van de redenen waarvoor ik nog steeds Fifa verkies als voetbal game.

Lang niet alles is goed aan Fifa. Zo is carrière, the journey en profclub weinig vermakelijk en moet ook de AI nog steeds verbeterd worden. Niets zo irritant als een pass naar de verkeerde speler terwijl je daar overduidelijk niet naar speelt. Al met al blijft het in mijn ogen een goed spel.

Cijfer: 8,2