Home Reviews Film Review Fantastic Beasts and Where to Find Them: Crimes of Grindelwald

[Review] Fantastic Beasts and Where to Find Them: Crimes of Grindelwald

Newt Scamander is terug, maar dit keer ligt de focus niet op het vangen van magische wezens. Dit keer staat de duistere tovenaar Grindelwald centraal. Houdt dit deel ons net zo geboeid als het eerste deel?

Fantastic Beasts 2 start nog geen jaar na het einde van het oorspronkelijke deel. Grindelwald zit nog in de gevangenis in New York en wordt klaargemaakt om naar Engeland te vertrekken. Hij ontsnapt echter en vertrekt naar Parijs om zijn doelen verder uit te werken. Hiervoor heeft hij echter Credence nodig

Newt wordt door Dumbledore ingeschakeld om Grindelwald te stoppen door Credence eerder te vinden. Echter al snel blijkt dat meer partijen achter de wees aan zitten. Zo zitten onder andere verschillende Ministeries achter de Obscurus aan. De hele film is dus een race tegen de klok wie als eerste Credence vindt. Daarnaast is er nog een vete tussen Dumbledore en het Britse Ministerie, is Queenie de weg kwijt en zoekt Credence naar zijn moeder. Allemaal losse verhalen welke soms erg verwarrend overkomen, maar naarmate de film vordert steeds dichter bij elkaar komen te staan en steeds meer verbanden krijgen tussen elkaar.

Wat afbreuk doet aan de film, is dat waar in het eerste deel Grindelwald meer op de achtergrond staat en de dieren meer centraal staan, is het bij deze film omgedraaid. De dieren zijn zeker aanwezig in de film, zo zijn de Nifflers terug en verschijnen er verschillende nieuwe indrukwekkende ‘Fantastic Beasts’ en gebruikt Newt ze ook zeker om zijn taak te volbrengen. het blijft zonde om ze meer op de achtergrond te zien.

Audio-visueel is de film echter enorm indrukwekkend. Met prachtige CGI, special effects en een combinatie van nieuwe en oude muziek is de film prachtig om te zien, zelfs als je minder geboeid zou zijn door het verhaal kan je alsnog genieten van de prachtige omgevingen, gedetailleerde dieren en een trip down memory lane bij het aanzicht van Hogwarts.

Voor fans van de Wizarding World zal ook deze film weer een genot zijn om naar te kijken, audiovisueel ziet het er prachtig uit, het heeft dezelfde flauwe humor als het eerste deel en doet goed zijn best open vragen van de Harry Potter serie op te lossen.

Helaas geeft dat ook problemen, soms heb je namelijk het gevoel dat je niet het verhaal van Newt volgt, maar vooral van Grindelwald. Daarnaast roepen sommige elementen alleen maar meer vragen op of zelfs contradicties met het eerder bekende Potter universum. Hoewel de film vermakelijk is zijn er dus ook ergernispunten wat erg zonde is en afdoet aan de magie.

Cijfer: 7,5

Hoofdpersonen: Eddie Redmayne (Newt Scamander), Katherine Waterston (Tina Goldstein), Dan Fogler (Jacob Kowalski), Ezra Miller (Credence Barebone), Jude Law (Albus Dumbledore), Johnny Depp (Gellert Grindelwald)
Regie: David Yates
Speelduur: 134 minuten

Vorig artikelJaja..daar is die dan, de P smart 2019!