Home Reviews Game Review Chocobo’s Mystery Dungeon Everybuddy!

[Review] Chocobo’s Mystery Dungeon Everybuddy!

Chocobos herken je misschien wel van de enorm bekende Final Fantasy franchise. Minder bekend is dat die een eigen game heeft welke nu geremastered is voor de PS4 en de Switch

Het is eindelijk weer eens de beurt voor Chocobo om in het spotlicht te staan. Sinds 2008 toen het originele spel uitkwam heeft die eigenlijk alleen maar als support gediend. Het is geen volledig nieuw spel, maar in hoe verre is deze remake leuk?

Het verhaal begint op het moment dat je hoofdpersonages (een Chocobo en een menselijk personage genaamd Cid) proberen het Timeless Power kristal te krijgen. Helaas zijn vijanden hun voor en is het kristal al voor hun neus weggekaapt. Na een fel licht komen Cid en Chocobo terecht in het stadje Losttime.

Hier wordt Cid boos nadat hij ziet dat het kristal nergens te vinden is. Dit resulteert in een wolk die boven Cid verschijnt waarna hij al zijn herinneringen kwijt is. Volgens de bewoners komt dat omdat herinneringen alleen maar negativiteit met zich meebrengen. Chocobo komt erachter dat de herinneringen terug te halen zijn door het verkennen van de mystery dungeons.

Misschien herken je Mystery Dungeon games voornamelijk van de Pokémon Mystery Dungeon spellen. Het concept van de gameplay is redelijk gelijk. Terwijl je als Chocobo rondloopt door het stadje kan je leuke ontspannende activiteiten doen zoals vissen of je uitrusting verbeteren. Zodra je klaar bent voor meer actie kan je het beste kennis gaan maken met de inwoners van Lostime. Ook de inwoners raken hun herinneringen steeds kwijt en aan jou dus de taak om de verschillende kerkers te verkennen en de herinneringen terug te brengen aan de bewoners.

De kerkers zijn net als in andere mystery dungeon games hetzelfde opgebouwd. Elke keer dat je een kerker betreed zal de lay-out anders zijn waardoor je niet zo makkelijk de trap vindt naar de volgende verdieping. Tijdens het verkennen van een dungeon kom je regelmatig vijanden tegen waartegen je kan vechten in een turn-based battle systeem.

Eenmaal aan het einde moet je nog een baas verslaan waarna je verschillende beloningen kan ontvangen. Zo krijg je de herinneringen van een inwoner terug en soms is het mogelijk om een extra job te kiezen. Wat weer een element is uit de standaard RPG games. Zo heb je onder andere de bekende White Mage en Black Mage jobs waaruit je kan kiezen. Elke job heeft eigen krachten en zwakheden dus het is handig om ze af te wisselen voor je onderzoek in de kerkers.

Uniek in de Every Buddy game is het buddy systeem. Waar je bij bijvoorbeeld Pokémon gewoon willekeurig een vraag krijgt of iemand je team mag heb je bij Every Buddy een speciaal systeem. Elk monster laat na het verslaan namelijk Buddy Points achter, makkelijk gezegd BP. Zodra je genoeg van de BP hebt speel je de vijand vrij als een helper voor je team. Elke vijand komt in verschillende wormen met ook weer elk hun eigen sterktes en zwakheden.

Tevens is er een optie om het spel in multiplayer te spelen waarin je medespeler de controle overneemt van je buddy. Het is een prima mode die goed werkt afgezien van het feit dat de camera niet helemaal fijn erin werkt.

Audiovisueel is de game ook zeker een hoogstandje. Square staat bekend om de hoge kwaliteit muziek en dat is ook hier zeker weer het geval. Je zal tijdens het spel verschillende bekende klanken voorbij horen komen als je eerder Final Fantasy games hebt gespeeld.

Hoewel Final Fantasy de laatste tijd voor een realistischer grafische stijl heeft gekozen is er voor de spin-off gekozen voor een wat vrolijkere toon. De kleuren zijn duidelijk aanwezig en het zou zo een Nintendo game genoemd kunnen worden. Grafisch is alles geupdate vanaf de oude versie en dat is soms wel te zien, maar nooit in een storende manier.

Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY is een spel voor zowel Final Fantasy fans als nieuwkomers van de series. Het is totaal niet te vergelijken met de hoofdspellen, maar heeft toch vertrouwde elementen uit de langbestaande serie. De gameplay, verhaal en graphics maken het een geweldige game om te spelen. Ik raad de game zeker aan.

Cijfer: 8.4