Home Reviews Game Review Prince of Persia: The Lost Crown – 2024 begint met een...

[Review] Prince of Persia: The Lost Crown – 2024 begint met een klapper

Toen Prince of Persia: The Lost Crown werd aangekondigd, ontving de game niet overal even positieve reacties. Kritiekpunten waren onder andere de als te kinderlijk ervaren grafische stijl en de twijfels of 2D wel passend was voor de franchise, ondanks dat de serie daarmee begon. Op Gamescom werden de eerste demo’s gepresenteerd, maar tijdens mijn sessie daar kwam ik flink wat bugs tegen. Gelukkig heeft de volledige game sindsdien aanzienlijke verbeteringen ondergaan.

Een ontvoerde prins

The Lost Crown plaatst je in de rol van Sargon, een lid van de Immortals, een groep helden. Nadat een van de leden de groep verraadt en de kroonprins, Ghassan, ontvoert, ga je samen met de overige Immortals naar de heilige Mount Qaf om de prins te redden. Al snel blijkt echter dat er op deze berg meer aan de hand is dan aanvankelijk lijkt. Terwijl je op zoek bent naar de prins, verken je meer dan tien verschillende gebieden, elk met een unieke sfeer, zowel in termen van omgeving als vijanden.

Verkenning loont

Deze gebieden zijn met elkaar verbonden op de wijze van een Metroidvania, met paden die pas begaanbaar zijn na bepaalde upgrades en talloze geheimen om te ontdekken. Het is daarom zeer de moeite waard om als speler grondig alles te verkennen. Terugkeren naar eerdere gebieden kan nieuwe mogelijkheden onthullen, variërend van het verkrijgen van valuta tot het ontdekken van essentiële hulpmiddelen.

Een gevarieerd scala aan vaardigheden

Naarmate Sargon verder door de wereld trekt, verwerft hij verschillende nieuwe vaardigheden. Time Powers, die tijdens het spelen van het verhaal worden vrijgespeeld, bieden mogelijkheden zoals dashen in de lucht en het creëren van een kopie waarnaar je kunt teleporteren. Daarnaast krijg je al snel toegang tot een boog, die niet alleen nieuwe combo’s toevoegt, maar ook handiger blijkt dan verwacht.

Athra-aanvallen vormen een ander aspect van de vaardigheden, waarbij ze krachtige aanvallen bieden die van pas komen in lastige situaties. Het slim beheren van de Athra Gauge, die moet worden gevuld voordat deze aanvallen kunnen worden gebruikt, voegt een strategisch element toe aan het spel.

Toegankelijkheid en uitdaging in balans

Metroidvania-games staan bekend om hun uitdaging, en hoewel Ubisoft The Lost Crown toegankelijk heeft gemaakt, ontbreekt het niet aan uitdaging voor liefhebbers. De mogelijkheid om parkour assist in te schakelen om lastige stukken over te slaan, evenals het maken van snapshots van gebieden voor later gebruik, dragen bij aan de toegankelijkheid.

Het spel biedt ook verschillende amuletten met diverse bonussen, waardoor spelers hun speelstijl kunnen aanpassen. Ondanks enkele kleine framerate drops, crashes en grafische glitches, presteert The Lost Crown goed, met stabiele prestaties op zowel handheld als tv-modus, zij het met enkele ongelukkige incidenten.

Vloeiende gameplay

De gameplay is een hoogtepunt, met vloeiende bewegingen tijdens het verkennen van de wereld en het voeren van gevechten. Parkour, gevechten en het gebruik van vaardigheden vloeien moeiteloos in elkaar over, waardoor de game een plezier is om te spelen.