Home Reviews Game Review Overwatch

[Review] Overwatch

Heroes never die!

In 2016 verscheen Overwatch al voor de PS4, Xbox One en PC. De mega hit die vele awards heeft gewonnen wordt nog steeds geupdate en er werd al lange tijd gehoopt voor een Switch versie. Na veel teases en wat gelekte accessoires werd de game dan eindelijk aangekondigd. Of de port nog relevant is daar kom je hier achter.

De wereld heeft je nodig

Hoewel de Overwatch wereld een best wel uitgebreid verhaal heeft speel je in dit spel eigenlijk niks verhaal georiënteerd. De kern van Overwatch is namelijk een zes-tegen-zes objective-oriented shooter. In elk potje kies jij één van de beschikbare helden, een selectie die op moment van schrijven nog steeds regelmatig groeit. En het is aan jou de taak om samen met je team een bepaald doel te behalen. Je moet hierbij denken aan het brengen van lading goederen naar de andere kant van het level, een gebied een bepaalde tijd veroveren of zelfs een vlag te veroveren en terug naar jouw basis te brengen.

Gelukkig is dit niet de enige optie want, één game modus zou snel saai worden. Overwatch heeft daarnaast nog tijdelijke evenementen met andere soort gevechten. Zoals een drie-tegen-drie elimineer modus of een team tegen AI tegenstanders. Door deze seizoens-evenementen blijft de game lekker fris en blijft het leuk regelmatig terug te keren naar de aarde in de tijd van Overwatch.

Elke held heeft zijn/haar eigen krachten en speciale aanvallen. Hierdoor zijn ze ook verdeeld in verschillende klassen. Zo heb je een tank die een hoge verdediging heeft of een support personage die anderen in jouw team kan genezen of op een andere manier helpen. Het is erg makkelijk om te wisselen van held aangezien elke keer dat je dood gaat de optie krijgt een andere held te kiezen of dezelfde te behouden. Je kan dus constant je strategie aanpassen met je team

Prestaties van de Switch

De Switch versie heeft alle inhoud van de andere versies van de game. Alle personages, levels en modi zitten in het basis spel. Een bonus is dat net als in de PC versie er een ingebouwde voice-chat in zit, geen Nintendo Switch online app dus voor overleg met je team. Hoewel Blizzard hun vorige Switch port, Diablo 3, wat extra content kreeg in de vorm van cosmetische voorwerpen is het extraatje bij Overwatch in de vorm van een bewegingsbesturing. Hiermee kan je dus de camera besturen door je Switch (in handheld mode) of de controller te bewegen. Helaas is dit echter (nog) niet zo soepel als de games van Nintendo die dit gebruiken. Verder is er qua besturing niks op aan te merken.

Het enige waar Overwatch een beetje op heeft moeten inleveren is de grafische kwaliteit. Je merkt dat er minder details zijn op de personages en op de omgevingsattributen. Daarnaast is de framerate de helft van andere versies. Waarschijnlijk is dit een optimalisatie probleem aangezien andere soortgelijke games wel de betere framerate kunnen halen op de Switch. Hoewel er ingeleverd wordt is mijn speelplezier er in elk geval niet minder op geworden ten opzichte van de andere versies. Juist het gemak van de Switch en de snelheid van het starten van de game maakt het voor mij juist een versie die ik eerder zal pakken dan mijn PC of PS4 versie.

Overwatch is niet perfect, maar heel eerlijk dat die die op geen enkel platform. Hoewel het nog steeds zonde is dat het diepgaande verhaal nergens in het spel te vinden is blijft een enorm gemis. Daar tegenover staat dan weer de enorme hoeveelheid inhoud die Blizzard heeft gepropt in het spel. Mocht je hem nog niet hebben op een ander apparaat of juist interesse hebben in de makkelijkheid van de Switch is het zeker een aanrader. Overwatch needs you, join the team today.

Eindcijfer: 8,1

Vorig artikelSpellen spektakel jaarbeurs Utrecht
Volgend artikel[Review] Concrete Genie