Home Reviews Game Review Marvel’s Spider-Man Remastered PC

[Review] Marvel’s Spider-Man Remastered PC

Sony heeft de laatste jaren een flinke reputatie opgebouwd met hun exclusieve games. De meeste games zijn commerciële successen met goede reviews. De afgelopen jaren zijn verschillende games dan ook op de PC verschenen. Wel steeds wat later dan de PlayStation release.

Zo ook Spider-Man. De game die oorspronkelijk in 2018 verscheen voor de PS4 kwam als een remaster uit op de PS5 in 2020 en deze week zal die zijn opwachting maken voor de PC. Dus is het het waard om nog een keer in het spel te duiken of is deze uitgave alleen voor nieuwe spelers?

Ik ga hier niet uitgebreid het hebben over hoe goed het verhaal en de gameplay wel niet is. Met een origineel van vier jaar oud is dat een beetje overbodig. Wel wil ik kwijt dat ook vier jaar later de verhaallijn, voiceactors en gameplay van de bovenste plank zijn. Van de vele diverse vijanden die je tegenkomt, de vloeiende gevechten en emotionele scènes. Stuk voor stuk slepen ze je mee. Ook wanneer je geen verhaalmissies doet voelt het zo natuurlijk om door New York te slingeren om spullen te verzamelen en de wereld te verkennen dat er geen moment verveling is. Combineer dat met de DLC die hier meteen is inbegrepen en je hebt een geweldig spel waar je uren mee bezig bent. Al vind ik €59,99 wel wat prijzig voor een port van een remaster.

De PC-remaster heeft echter wel wat nieuwigheden. Zeker tegenover het origineel wat op de PS4 verscheen waardoor een double dip het waard kan zijn. Voor PS5-eigenaren is er echter weinig vernieuwing.

Als je het spel nog nooit hebt gespeeld of alleen de basisversie op de PS4 zou de PC-versie mogelijk een perfecte variant voor je kunnen zijn. De Remastered aspecten maken het spel namelijk flink verfrissend. Zo zijn de graphics (mits je natuurlijk goede specs in je computer hebt) van maximale kwaliteit. Naast ondersteuning voor 4K, Raytracing en levendigere personages heeft de PC namelijk nog wat extra opties waar je naar hartelust de kwaliteit van kunt uittesten. Zo zijn de schaduwen veel beter afgewerkt waardoor de wereld nog net wat realistischer wordt dan met wat de PS5 aankan. Ook voelt de raytracing net wat beter qua kwaliteit dan op de PS5, zeker wanneer je het op de maximale instellingen zet.

Wat misschien wel het belangrijkste is voor de PC-versie is de unlocked framerate. Het spel kan namelijk op de PC de maximale framerate van de PlayStation-versies overschrijden wat echt een wereld van verschil kan geven. Hoewel ik geen exacte vergelijking kan geven door het gebrek aan een 4K monitor en het gebrek aan een 120HZ tv lijkt het al meteen dat met mijn RTX 3070 (laptop-variant) de kracht van de PS5 wordt ingehaald. Zo kan ik betere raytracing krijgen met een hogere framerate wanneer ik op 1080p speel. Vooral de framerate is met dit spel erg fijn om zo hoog en stabiel mogelijk te hebben. Door de snelle gevechten en gameplay is gestotter echt een flink probleem. Want door een flinke framedrop kun je net je aanval missen of te laat zijn met ontwijken.

Besturing

Tijdens mijn tijd met het spel heb ik zowel met de toetsenbord en muis het spel geprobeerd als met een DualSense controller. Wat meteen opvalt is dat het spel echt gemaakt is voor de controller. De toetsencombinaties (standaard in elk geval) voelen enorm clunky en onhandig aan waardoor het geen fijne ervaring geeft. Dat was dan ook de reden dat ik redelijk snel naar de DualSense ben overgestapt. Niet alleen werkte dit fijner, ook heeft Insomniac hier volledige ondersteuning voor de haptic feedback aan toegevoegd wat de ervaring een stuk gaver maakt. Zeker aangezien geluid als het schieten van webben geluid afspeelt via de controller. Alsof je echt uit je handen je wapens afschiet.

RECENSIES OVERZICHT
Conclusie
9.0
Vorig artikelEredivisieduel PSV – FC Volendam verplaatst naar woensdag 31 augustus
Volgend artikelAvroTros komt met Beste Zangers jubileumseizoen