Home Reviews Game Review Jurassic World Aftermath Collection – meer verwacht

[Review] Jurassic World Aftermath Collection – meer verwacht

Jurassic World Aftermath Collection is een survivalgame en combineert deel één en twee in een enkele game voor de PSVR2. Het verhaal speelt zich af tussen Jurassic World en Jurassic World: Fallen Kingdom. De franchise is enorm populair in elk geval, maar weet deze game de kwaliteit te evenaren?

Om volledig te disclaimen: de vorige versies heb ik nooit gespeeld en dus kan ik niet heel erg diep gaan over hoe de game verbeterd is ten opzichte van andere versies. Bijvoorbeeld of de betere resolutie echt zo’n groot verschil maakt.

Pas op! Een dino

Jij speelt als Sam, een expert op het gebied van beveiliging en een professionele smokkelaar. Jij ging met je team naar het verlaten park om kostbare informatie veilig te stellen, maar dit loopt enorm fout. Je vlucht wordt aangevallen door dino’s en je stort neer op Isla Nublar waar je vast komt te zitten in een verlaten onderzoeksfaciliteit. Het is aan jou om een manier te vinden om te ontsnappen vanaf het eiland.

Het meeste van het spel draait volledig om het oplossen van puzzels en het ontwijken van de gevaarlijke prehistorische reptielen. Veel tools om dit te behalen krijg je echter niet. Je kunt bijvoorbeeld intercoms hacken om de dino’s af te leiden, maar je hebt geen geweer, geen wapens om jezelf te verdedigen. Je bent dus echt aan je sluipvaardigheden aangewezen om te overleven. Helaas vond ik wel dat dit redelijk snel repetitief werd en ik graag meer variatie had gezien in het spel.

De spanning komt vooral van momenten dat de dino’s je ruiken, horen of zien. Op dat moment is het rennen geblazen naar de dichtstbijzijnde verstopplek. Hier heb je ook maar enkele momenten voor om te bereiken, ze te openen en achter je te sluiten. Ben je te laat? Dan ben je een heerlijke maaltijd en mag je vanaf de laatste checkpoint opnieuw beginnen.

Wat de game ook goed helpt, is dat originele stemmen terug zijn voor hun rol. Zo is Dr. Ian Malcolm door Jeff Goldblum ingesproken en Dr. Henry Wu door BD Wong. Beide bekenden voor de franchise worden ingesproken door de acteurs uit de films. Ook het compleet nieuwe personage Mia Everett is door een bekende stemactrice ingesproken. Laura Baily (o.a. Lucina in Fire Emblem en Abby in The Last of Us) spreekt dit personage in. Dit samen met de bekende muziek van John Williams maakt de game en genot voor de fans qua audio in elk geval.

Vooral de haptic feedback is waardevol.

Hoewel de PSVR2-versie verschillende verbeteringen heeft zoals hogere framerate, betere belichting en 4K-resolutie. Is de ster van de show nu echt de haptic feedback. Van het voelen van turbulentie in het vliegtuig, de hartslag die je regelmatig hoort en het trillen doordat een T-Rex rondloopt. Het voelt echt alsof mijn hele lichaam trilt doordat de grond dat echt doet.

Helaas is niet alles even goed geupdate. Ik merkte dat de trigger om iets op te pakken of vast te pakken niet altijd even lekker werkte. Zo stond ik in het begin al een tijdje te kloten en ben ik redelijk vaak doodgegaan door dit probleem.

Prijskwaliteit wat aan de lage kant

Het spel kost €29,99 en neemt zo’n acht uur van je tijd in beslag. Normaal zou ik dat een prima verdeling vinden, zeker met de hoge kwaliteit grafische stijl en audio, maar nu is het toch wat kort voor de gameplay die je krijgt. De gameplay die er in zit herhaalt zich flink en in het eerste half uur heb ik eigenlijk helemaal geen puzzels moeten oplossen. Want wat ik moest doen werd zo goed als voorgezegd of was duidelijk aangegeven. Zeker aangezien het in VR juist geweldig is om met van alles te interacten had ik graag meer gezien. Al kon ik maar de camera’s in de control room gebruiken of iets dergelijks.