Home Reviews Game Review Helldivers II – geweldige chaos

[Review] Helldivers II – geweldige chaos

Helldivers brengt spelers naar een uitgebreid heelal wat onder druk staat door een invasie van grote insecten en robots. Met een maximum van vier spelers kun je de werelden betreden en dan begint de chaos. Helldivers 2 draait om een complete chaos te zijn en dat werkt meestal erg goed. Waardoor de chaos ontstaat en waarom het zo leuk is, vertel ik je hier.

Heroes Helldivers never die!

In de wereld van Helldivers II speel je als de gelijknamige soldaten, Helldivers. Deze soldaten komen van de planeet Super Earth en hebben een praktisch oneindige voorraad van soldaten. Mocht je dus dood gaan, word je gewoon vervangen. Het heeft wat satirische elementen verwerkt met commentaar op de huidige samenleving die voor wat humoristische momenten zorgen. Zo roepen ze vaak “Helldivers never die!”, maar spoiler je gaat dood en vaak ook. Of het nu is doordat je van zes kanten besprongen wordt door insecten of door robots. Ik ga denk ik vaker dood dan in een Souls-game. Gelukkig wordt het hier wat minder hard afgestraft. Je team kan namelijk jou weer terug het veld in krijgen met een vervangende soldaat.

De game is gemaakt met een perspectief in de derde persoon, een flink verschil met de eerste game. De eerste game was namelijk in top-down te spelen. Dat is dus compleet anders spelen, maar het werkt erg goed voor dit spel. Het is meer een klassieke shooter geworden dan hiervoor door deze aanpassing.

Let there be chaos

De vijanden lijken bijna oneindig uit het niets te verschijnen op sommige momenten. Het ene moment loop je rustig naar het volgende punt op je missie lijst. Wat voor soort missies er zijn kom ik op terug. Het volgende moment ben je omringd door vijanden. En dan niet alleen de kleintjes die je zo neerschiet. Nee, ook gepantserde Chargers die je wegbeuken alsof je niets weegt en Titans die je bijna one-hit K.O. maken. En dat is where the fun begins. Want hoewel je waarschijnlijk erg vaak dood zal gaan, is dat niet erg. Je ziet dus niet lang aan de kant, want je wordt gemakkelijk weer in het leven geroepen om klaar te zijn voor nog een poging. Dit kan tot je reinforcements op zijn of de tijd voor de missie voorbij is. Dan verstrekt het hoofdschip en kun je geen versterking meer krijgen.

Doordat er iedere keer enorme golven vijanden op je afkomen lijkt er soms geen beginnen aan, maar toch zit er erg veel tactiek in het spel. Zo schiet je scherper wanneer je stilstaat, bukt of ligt. Liggen is hierbij het effectiefste. Alleen vindt maar een plekje om rustig te gaan liggen om te schieten. Iedere keer wanneer je de wereld weer betreedt, is er weer een nieuwe missie om te voltooien. Iedere dive heeft namelijk een eigen hoofdmissie, maar hoewel je die kunt uitvoeren en weer door kunt gaan is er ook genoeg anders te beleven. Zo kun je denken aan nesten die vernietigd moeten worden, radio-uitzendingen beëindigen of het zoeken naar kostbare grondstoffen. Des te meer je hier van uitvoert, des te meer geld en experience je krijgt.

Flinke uitdagingen

Zoals ik al zei, is er een flinke dosis chaos in het spel, maar dat kun je nog meer krijgen door moeilijkere levels te kiezen. Waar vijanden als de Titan in het begin af en toe voorkomt krijg je in latere levels regelmatig bezoek van drie van deze sterke vijanden tegelijk. Gelukkig heb je dan wel hulp zoals stratagems die je kunt inroepen. Dit kunnen belachelijk harde aanvallen vanuit de lucht zijn die een heel gebied opblazen of iets simpels als een extra geweer. Je kunt iedere missie vier zelf gekozen stratagems en een setje standaard meenemen om te gebruiken. Om ze te gebruiken moet je een code intypen en dan een beacon gooien naar de landingspositie. Na het uitvoeren is er een cooldown voor het weer gebruikt kan worden, dus hierdoor moet je tactisch nadenken over het gebruik.

Deze tactiek wordt ook verder gezet in hoe je verder speelt. Helldivers II heeft namelijk “friendly fire” waardoor dus alle wapens van jezelf en je team gevaarlijk zijn voor je gehele team. Je kunt jezelf en je vrienden/teamgenoten dus opblazen of neerschieten. Dit maakt wel dat je niet zomaar kan lopen zonder goed om je heen te kijken of kan schieten waar je wilt. Zeker grote explosies willen nog wel eens extra slachtoffers met zich meebrengen.

Veel vrij te spelen

Ik noemde net al stratagems. Deze krachtige hulp kun je gebruiken voor aanvallen, een extra wapen, speciale verdedigingssystemen en meer. Je begint het spel met een beperkte voorraad aan keuze, maar voor iedere missie die je voltooid krijg je als speler Warbonds en geld (naast experience). Deze kun je gebruiken om van alles vrij te spelen. Zo kun je de stratagems voor geld kopen waardoor je je eigen favoriete loadout krijgt. Met de Warbonds kun je van alles kopen. Nieuwe wapens, emotes, outfits, super credits en meer. Wat je kunt kopen is bepaald door een de vrijgespeelde tiers. Voor iedere zoveel aantal gebruikte Warbonds, krijg je weer een nieuwe tier met nieuwe producten.

Daarnaast kun je nog samples verzamelen in de levels. Door genoeg samples te verzamelen kun je je schip upgraden met allemaal handige passieve upgrades. Zoals de mogelijkheid voor een extra use van een stratagem of een verkorte cooldown. Dit proces gaat wel erg langzaam omdat de samples niet heel makkelijk gevonden kunnen worden, en je ze verliest wanneer je dood gaat. Nu kun je die ook wel weer oppakken als je je lichaam terugvindt.

Grafisch top op pc en PlayStation 5

Voor deze review heb ik het spel uitgebreid op de pc en PS5 gespeeld en het spel draait enorm goed afgezien van toch redelijk wat bugs (het type die je niet kunt verslaan). De graphics zijn erg gedetailleerd en worden ondersteund door een uitstekende verlichting die zeker met HDR echt tot zijn recht komt. Het geluid van de game of het nu de insecten, de stemmen of de effecten van de stratagems is, is ook zeer goed uitgewerkt in de game.

Het is wel jammer dat de game nog niet helemaal optimaal draait. Zo zijn de servers regelmatig overbelast en zijn er regelmatig bugs te vinden. Zo zie je vaak glitchende vijanden die opeens stilstaan of nog bewegen terwijl ze dood zijn. Ook zie je de modellen wel eens heel erg uitgestrekt worden. Of je kunt je stratagems gebruiken tot je een ons weegt, maar er komt niets. Zoals ik een keer had toen mijn team dood was, maar ik ze niet terug kon krijgen. Elke keer dat ik dood ging, werd ik wel weer tot leven gewekt door het systeem.