Home Reviews Game Review Hades – eindeloos uit de hel proberen te ontsnappen

[Review] Hades – eindeloos uit de hel proberen te ontsnappen

Hades vorig jaar september voor het eerst verscheen werd die meteen immens populair. Ondertussen heeft de game dan ook vele prijzen de wacht in. Na de initiële uitgave voor PC, Mac en Switch is het spel nu ook verschenen voor andere platformen. Zowel Xbox als PlayStation-eigenaren kunnen vanaf nu het spel ervaren. Maar hoe goed is deze port? Aan de hand van de PS5-versie leggen we dat hier haarfijn uit.

Hades is een rogue-like actiespel, dit houdt in dat elke keer dat je doodgaat het spel zo goed als opnieuw moet beginnen. Iemand die hier niet van houdt kan hier stoppen met lezen, want je zult enorm vaak dood gaan. Je speelt namelijk als Zagreus, de zoon van Hades. Hij wilt Tartaros ontsnappen en naar zijn familie op Olympus. Hades doet er echter alles aan om dit te voorkomen en stuurt daarom legers van zijn volgelingen op je af tijdens je pogingen. Elke ronde begin je in het House of Hades waar je wat permanente verbeteringen kunt vrijspelen voordat je pad naar de oppervlakte begint. Naast de permanente upgrades kun je praten met een aantal personages als Hades, Achilles en Nyx, maar ook nieuwe wapens vrijspelen. Ook is het mogelijk het uiterlijk van het gebied wat aan te passen bij de contractor.

Off we go

Wanneer je volledig bent geüpgraded en je wapen hebt gekozen is het tijd om op pad te gaan. Wanneer je je ontsnapping begint krijg je in ieder geval direct een power-up, een zogenaamde Boon. Wanneer je hier mee in aanraking komt krijg je de keuze uit één van drie opties om je tocht makkelijker te maken. Welke keuzes het zijn, zijn willekeurig, maar je kunt je wel een beetje erop voorbereiden. Afgezien van de eerste die willekeurig verschijnt heb je namelijk in veel levels de keuze welke richting je op gaat na het verslaan van een kamer. Elk met hun eigen beloning waarvan sommige de belangrijke Boons zijn.

Je kunt namelijk herkennen wat voor Boon het is aan de hand van het logo op de deur. Elke Boon wordt namelijk geschonken door je familie op Olympus en ieder lid heeft natuurlijk een eigen symbool. Zeus heeft een bliksemschikt, Artemis een pijl en boog, Dionysus een bokaal. Iedere God heeft namelijk zijn/haar eigen bonussen. Zo zal Zeus een bliksemstootje aan je upgrades toevoegen en zorgt Dionysus voor een kater die schade toebrengt aan vijanden. Het zal wennen zijn welke combinaties fijn zijn, maar het zorgt ervoor dat je in elk geval wat controle hebt.

Je hebt ook nog andere soort beloningen. Zoals edelstenen waarmee je het House of Hades kan aanpassen, darkness waarmee je jezelf permanent sterker kunt maken en sleutels waarmee je nieuwe wapens of krachten kunt vrijspelen. Deze beloningen bewaar je ook als je dood gaat. Tot slot heb je beloningen als extra levens of munten die alleen bewaard blijven tot je weer dood gaat.

Zelfs wanneer je het spel hebt uitgespeeld en de oppervlakte bereikt hebt staan er nog vele verrassingen voor je wachten en zul je nog genoeg te doen hebben voor je het hele spel hebt uitgespeeld. Door de afwisseling blijft het spel leuk om keer op keer te spelen.

Audiovisueel

Hades heeft een unieke grafische stijl welke op de Switch al een genot voor het oog was, maar op de PlayStation 5 nog scherper en beter tot zijn recht komt. Zeker wanneer je een OLED-televisie hebt spatten de kleuren van het scherm af. Daarnaast is het spel nog eens erg stabiel qua framerate en vielen er geen merkbare verlagingen op. Dit is zeker met een spel als Hades, waar elke microseconde telt enorm fijn.

Je hebt spellen waar audio slecht bij het spel past, waar het er redelijk bij past en spellen waar de audio de hele ervaring een niveau omhoog tilt. Dat laatste is het geval bij Hades, niet alleen past de muziek enorm goed bij het spel en weet het een unieke sfeer neer te zetten, ook de stemmen van alle goden dragen hier aan toe. Elke keer wanneer je een Boon pakt houdt je namelijk een klein gesprekje met één van de bekende Griekse Goden die volledig ingesproken zijn. Stuk voor stuk weten de acteurs de unieke persoonlijkheden van de Goden naar boven te brengen waardoor de gesprekken ook bij de 100ste poging nog boeiend blijven.

Review op basis van de PS5-versie, ook verkrijgbaar op PS4, Xbox One, Xbox Series S|X (ook op Game Pass), Switch en PC.

9.0
Vorig artikelBondscoach Turkije ontslagen na verlies tegen Nederland
Volgend artikelAli Akman eerste winnaar Johan Cruijff Talent van de Maand
review-hades-eindeloos-uit-de-hel-proberen-te-ontsnappenHades is zeker niet voor iedereen geschikt, maar zit enorm goed in elkaar. Van de solide en strakke gameplay tot een geweldige soundtrack en voice-overs. Door de vele vrij te spelen elementen en unieke ontsnappingsmanieren blijft het spel bovendien erg goed herspeelbaar. Zeker aangezien de tekst leuk en afwisselend blijft in het spel.