Home Reviews Game Review Forspoken – te duur voor wat je krijgt

[Review] Forspoken – te duur voor wat je krijgt

Sinds Forspoken werd aangekondigd was ik oorspronkelijk erg enthousiast. De mechanics leken al vanaf het begin goed uitgewerkt en de wereld zag er al mooi uit. Helaas verdween dat enthousiasme snel door de vele vertragingen en uiteindelijk de gratis demo. De volledige game echter laat zien dat het toch niet allemaal ellende is.

Athia is prachtig, het verhaal wat minder

Het spel begint al flink traag in New York waar je de achtergrond van Frey leert kennen. Als wees groeide ze op de straat op en is daardoor ook regelmatig in de problemen gekomen met justitie. Na een bijzonder vervelende gebeurtenis zie je een verlaten armband liggen. Wanneer je die oppakt, verschijnt er een portaal en word je naar Athia gestuurd. In deze uitgebreide fantasiewereld kom je er achter dat de armband magisch is en je verschillende krachten geeft. Je bent eindelijk ontsnapt aan New York, maar al snel blijkt, helaas voor Frey, dat Athia niet zo geweldig is. Het land, ooit een prachtig land, is nu corrupted door de Break. Inwoners zijn nu monsters, dieren lijken geen dieren meer en bijna alle levende wezens willen je aanvallen.\

Dit klinkt best als een goed verhaal en dat had het ook echt wel kunnen zijn. Maar niet alleen is het korter dan de ontwikkelaar in eerste instantie liet weten (zo’n 15 uur voor het verhaal i.p.v. 30), de verhaalvertelling kan ook beter. Veel van de lore zit verstopt en hoewel dat best goed geschreven achtergrond is, is het de moeite ervoor niet echt waard. Tel daar bij op dat het script regelmatig niet helemaal lekker loopt en het verhaal laat redelijk wat te wensen over.

Dat betekent echter niet dat Athia niet mooi is om te verkennen. Het is een prachtige wereld met flink wat diverse gebieden en vijanden. Het is daarom extra jammer dat het verhaal zo is en de extra missies maken het niet beter. Hier behoren namelijk ook regelmatig saaie taken toe. Zoals het voeren van schapen.

Besturing moet je leren

De besturing van het spel is redelijk ingewikkeld. Zo heb je support magie en aanvalsmagie die beiden onder een andere knop zitten. Zo vuur je met L2 je support af en met R2 je aanval. Je hebt alleen meer dan één soort magie van elk waardoor je met L1 of R1 ingedrukt te houden een wiel krijgt waarin je kunt kiezen welke magie je wilt gebruiken. Dit maakt het lastiger aangezien het spel werkt met snelle gevechten en flink wat variatie aan magie. Hierdoor is het wisselen niet zo soepel en zul je regelmatig de verkeerde pakken. Zeker aangezien de stick die je gebruikt om die menu’s te navigeren ook aan je camera gekoppeld zit. Dus als je niet goed nadenkt, is vervolgens je camera beeld na het selecteren ook flink verplaatst.

Het kost dus redelijk wat tijd om dit goed onder de knie te krijgen en zeker in het begin schoot ik wel eens een support af terwijl ik normaal wilde aanvallen. Hierdoor konden vijanden me dus weer makkelijker raken en liep ik meer schade op dan nodig was. Het hielp dan ook niet dat er een flinke cooldown op de meeste support spells waardoor de flow ook meer uit de game wordt gezogen. Juist doordat alles zo snel is, is het wisselen net wat vervelend steeds.

Verder zijn de gevechten als je het eenmaal doorhebt erg bevredigend om te spelen. Wanneer je die perfecte flow hebt in een gevecht en je support met aanval en ontwijken combineert, krijg je één van de meest vloeiende gevechten die ik in lange tijd heb gezien. Je moet dus alleen even flink doorbijten voor je die gave gevechten krijgt.

Middelmatige performance

Veel games hebben op de PS5 tegenwoordig de keus tussen performance of quality grafische opties. In Forspoken krijg je zelfs drie opties. Quality, performance of ray-tracing. Helaas werken ze allemaal niet helemaal lekker. Quality en ray-tracing voelen praktisch hetzelfde aan en halen beiden vaak genoeg niet de beloofde 30 fps. Performance die heeft dan wel een betere framerate, maar haalt ook niet de beloofde 60fps consistent. Wat de afwerking erg slecht maakt op deze punten. Wanneer je in performance mode gaat merk je ook wel echt goed dat de game op veel vlakken namelijk terugschaalt, en niet alleen met de resolutie. Ook belichting en texture rendering.

6.5
Vorig artikel100% NL organiseert romantisch Valentijnsconcert van Jaap Reesema tussen de haaien en roggen
Volgend artikelPrime Video presenteert trailer en key-art aan voor The Consultant
review-forspoken-te-duur-voor-wat-je-krijgtHoewel Forspoken echt een stuk beter in elkaar zit dan de gratis demo doet geloven, haalt niet het niveau van andere fantasy rpg's die de afgelopen jaren zijn verschenen. De parkour is een gave manier van bewegen en de gevechten worden steeds boeiender naarmate je meer kan en gewend bent aan de besturing. Helaas is het verhaal erg oppervlakkig en is de performance niet geweldig. De prijs-kwaliteit is daarom met een standaard prijs van 70-80 euro erg slecht. Review is gedaan met de PS5 versie, verder ook te krijgen voor PC.