Home Reviews Game Review Firewall Ultra – niets ultra aan

[Review] Firewall Ultra – niets ultra aan

Firewall Ultra is een game gemaakt door First Contact Entertainment en uitgegeven door Sony. Na een succesvolle Firewall Zero Hour op de PSVR, is het nu de tijd voor de PSVR2. Helaas kunnen de nieuwe features van de PSVR2 de game niet goed genoeg maken voor een echt goede ervaring. Het is helaas niet de evolutie waar we op hoopten na de marketing.

Er zijn zeker positieve aspecten aan Firewall Ultra. De game ziet er geweldig uit, de eyetracking werkt echt enorm goed voor het mikken en het draait soepen qua framerate. Het gebruik van HDR zorgt dat donkere gangen echt donker zijn en je als speler daadwerkelijk een zaklamp nodig hebt om te zien (of als je ver genoeg bent, een nachtkijker. Daarom is het des te vervelender dat de game verschillende features die ondertussen standaard voelen ontbreken. Daar tegenover staan weer flink wat toegankelijkheidsopties.

Zo worden magazijnen automatisch herladen, zijn granaten een simpele knop indrukken en loslaten en is het plaatsen van verschillende mijnen echt een verschrikking. Vaak werkte het niet goed om een mijn op de juiste plek neer te zetten en dat zelfs tijdens de training. Het is een enorme terugval in besturing van andere VR-schietspellen qua interactiviteit. Zeker een aantal PSVR spellen die de speciale VR-aim controller gebruikten. Je wordt met veel enorm aan het handje gehouden en dat is leuk als je niets gewend bent, maar ik zou meer diepgang willen zien. Iets wat nu na commentaar is aangekondigd, maar geen releasedatum heeft.

Na een flink warrige tutorial kun je online met anderen spelen tegen andere spelers of computer gestuurde vijanden. Gedurende mijn tijd met het spel duurde het immens lang om een PvP-match te vinden. Er is ook een erg lange timer tussen twee matches. Ook al is iedereen van het team klaar voor een nieuw gevecht, je moet toch wachten. Twee minuten stilstaan in VR gaat heel snel vervelen.

Als je dan eenmaal in een game zat is de gameplay afgezien van eerder genoemde kritieken prima. De potjes kunnen enorm spannend worden tegenover andere spelers. Ik kreeg soms een beetje het spanningsgevoel wat ik ook heb als ik in het echt ga lasergamen. Ook wanneer je tegen CPU’s speelt geeft de gameplay wel wat voldoening. Vooral omdat je goed kunt oefenen met mikken en verschillende wapens. Niet omdat het een uitdaging is.

Helaas is de content enorm droog op het moment. Niet alleen is er weinig diversiteit aan content, rondes duren kort (tegenover lange wachttijden al helemaal niet ideaal). De onderdelen die je kunt vrijspelen zijn nog langzamer vrij te spelen dan de beruchte Battlefront 2 content. Voor je nuttige onderdelen vrijspeelt, zul je meer uur in het spel moeten besteden dan een gemiddelde open wereld RPG en nee dat kan het spel echt niet verantwoorden.

Er is wel meer content op komst, maar of dat snel genoeg is om de game daadwerkelijk van een snelle dood te redden moet nog blijken. First Contact Entertainment zal snel aan de bak moeten om de game significant uit te breiden en te updaten.

5.5
Vorig artikel[Hands-on] Song of Nunu – schattig en ook leuk zonder League-fan te zijn
Volgend artikel[Hands-on] War Hospital – een fris concept voor oorlogsgames
review-firewall-ultra-niets-ultra-aanFirewall Ultra heeft leuke elementen, het is bijvoorbeeld de game die een vizier het beste aanpakt en de diverse gameplay door unieke wapens voelt interessant aan. Op dit moment is online spelen echt een rampenplan en ook werkt de besturing niet altijd even soepel. Het helpt dan ook niet dat de content tegenvalt. Het is in elk geval niet de beste koop voor de PSVR2 op dit moment.