Home Reviews Game Review Far Cry 6 – meer van hetzelfde goede resultaat

[Review] Far Cry 6 – meer van hetzelfde goede resultaat

Het alweer zesde deel in de bekende Far Cry-serie. Ditmaal in het prachtige tropische Yara, maar nog steeds met dezelfde gameplay als die we ondertussen van de ontwikkelaar gewend zijn. Zijn de tropische omgevingen genoeg om de formule niet saai aan te laten voelen of is het tijd voor Ubisoft om hetzelfde te doen als met Assassin’s Creed en een compleet nieuwe gameplay te bedenken?

Doe je slippers maar aan, welkom op Yara

Ubisoft heeft voor Far Cry 6 gekozen om weer voor een tropische omgeving te gaan. Ditmaal het tropische eiland Yara wat onder leiding van Antón Castillo staat. Antón is echter totaal niet geliefd door zijn onderdanen en er is dus ook een flink verzet tegen zijn leiderschap. Jouw personage is daar dan ook een belangrijk onderdeel van en hoewel je heerlijk in de tropen bent zul je niet te veel kunnen genieten. Aan jou namelijk de taak om Yara te doorkruisen en meer inwoners aan jouw kant te krijgen om het dictatorschap te beëindigen.

Vanaf het begin af aan is het al mogelijk om het prachtige Yara te verkennen een eiland wat er (zeker op de PS5) oogverblindend uitziet. Het eiland is vrij te bezoeken, maar net als Assassin’s Creed opgedeeld in verschillende gebieden. Stuk voor stuk hebben ze een eigen rang waardoor het niet al te slim is om meteen alles al te bezoeken. Sommige vijanden zijn namelijk een stuk dodelijker waardoor het slim is om eerst je arsenaal wat uit te breiden.

Ubisoft heeft alles op alles gezet om de sfeer zo goed mogelijk neer te zetten, van de geweldig gedetailleerde omgevingen tot geweldige acteurs voor de personages in cutscenes. Bovendien merk je echt de grip van Castillo op Yara door niet alleen buitenposten, maar ook wegversperringen en andere verdedigingselementen die je stuk voor stuk kunt overnemen om zou de macht van het verzet te vergroten. Far Cry 6 weet de basiselementen van Far Cry te verbeteren en uit te breiden waardoor de gameplay een wat frisser gevoel geeft en het niet weer aanvoelt als weer hetzelfde spel in een nieuwe omgeving.

Verzameleennn

Naast het vinden van medestanders zul je in Far Cry 6 genoeg andere voorwerpen moeten verzamelen. Want wat heeft ieder verzet nodig om te slagen? Juist, geld, bescherming en wapens en Yara ligt hier tjokvol mee. Van de verschillende kampen van Castillo tot wapenkratten, je vindt regelmatig een nieuwe uitbreiding tot je arsenaal waarmee je aan de slag kunt gaan. De wapens die je vindt, kun je wanneer je genoeg materiaal hebt upgraden om te verbeteren. Helaas is dit meteen de enige valkuil van dit systeem aangezien de benodigde materialen slecht vindbaar zijn ten opzichte van de vele wapens en armor. Ook geld is een stukje schaarser wat ook weer bijdraagt aan het realisme van Yara.

Samen sta je sterk

Na ongeveer twee uur spelen speel je een co-op modus vrij. Hiermee kun je met vreemden of vrienden samen spelen en kunnen ze wanneer je het aan zet ieder moment het spel joinen en leaven en jou helpen of kun je uitgenodigd worden om iemand anders hun strijd te helpen. Dit maakt Far Cry een stuk leuker aangezien je niet constant alleen door de wereld heen hoeft te beunen en wat support is altijd fijn. Zeker wanneer je met je vrienden speelt merk je dat de spelbeleving een stukje leuker wordt.

Wanneer je geen vrienden hebt en online spelers niet vertrouwd sta je gelukkig alsnog niet alleen. Zo zijn er verschillende dieren die je tegen kunt komen die jou in je missie kunnen helpen. Deze zogenaamde Amigo’s komt je door te spelen vanzelf tegen en hebben elk verschillende bonussen. Maar om eerlijk te zijn, wie wilt nou een alligator wanneer je de gehandicapte hond Chorizo kunt meenemen.

De donkere kant van Yara

Helaas is niet alles perfect en heeft Far Cry 6 ook mindere punten. Zo is het zoeken van de materialen dus een vorm van grinden die je eigenlijk niet in een spel als dit zou verwachten. Bovendien voelt de balans soms een beetje raar en heeft Ubisoft weer last van de bekende bugs die elke open wereld-game van ze plaagt.

Daarnaast voelt hoewel je wel echt merkt dat er moeite is gedaan voor realisme van de omgevingen en personages het toch niet helemaal goed gaat. Het eiland Yara is namelijk een stereotype van hoe Cuba in de echte wereld gezien wordt. Het draagt ondanks de andere naam bij aan een foutief beeld over Cuba wat toch weer zonde is. Het was fijn geweest als Ubisoft iets meer verschil had getrokken tussen Yara en Cuba.

De review is gemaakt op basis van de PS5 versie. Verder is die ook verkrijgbaar op Xbox en PC.

8.2
Vorig artikelChâteau Planckaert en De Planckies: volg de Franse avonturen van de warme familie
Volgend artikelKRC Genk zegt samenwerking assistent-coach op
review-far-cry-6-meer-van-hetzelfde-goede-resultaatFar Cry 6 is meer van hetzelfde dus als je niet van de formule van Ubisoft open-wereld spellen houdt zal het niets voor jou zijn. Anders is het een geweldig spel met een heerlijke atmosfeer. Het heeft wat minpunten, maar over het algemeen is het een enorm sfeervol spel en is in mijn ogen één van de beste Far Cry-spellen.