Home Reviews Game Review Elden Ring – een geweldige ervaring, maar zeker niet perfect

[Review] Elden Ring – een geweldige ervaring, maar zeker niet perfect

Je hebt spellen die iedereen kan spelen en spellen die door specifieke mechanics en gameplay een stuk minder breed worden opgepakt. Dit laatste is het geval met veel van FromSoftware’s games. Deze zogenaamde Souls games hebben een extreem hoge moeilijkheidsgraad, overweldigende eindbazen en gecompliceerde mechanics. Na lang wachten hebben ze deze formule naar een open wereld gebracht en in veel aspecten gaat dit geweldig. Sommigen alleen wat minder.

Rise, Tarnished

Net als met de meeste Soulslike spellen heeft Elden Ring een beperkte standaard vertelling van het verhaal. Je weet eigenlijk alleen dat je terug bent gekomen naar the Lands Between en op zoek bent naar Great Runes om de Elden Ring te herstellen. Wanneer je de Elden Ring hebt word je namelijk een halfgod. De Great Runes worden beschermd door enorme en sterke eindbazen die over de gehele wereld verspreid zitten. Echter is de trip naar deze bazen ook nooit een rustige happening. Praktisch alles in de wereld wilt maar al te graag jou dood hebben. Daarom zul je ook vaak weer de zin You Died gaan zien. Al helemaal als je geen spellen van FromSoftware hebt gespeeld voor Elden Ring. Wat opvalt is de oppervlakkige verhaalvertelling in het spel zelf. Veel van de story zit in elementen buiten scénes en dergelijken om. Zoals beschrijvingen van voorwerpen.

Jouw eigen Tarnished

In Elden Ring begin je met je eigen personage samen te stellen. Dit doe je door alles wat je wilt aan te passen en een class te kiezen. Later in het spel heeft de class weinig effect, maar vooral in het begin is het fijn. Een class bepaalt namelijk je begin statistieken en outfit + wapens. Mocht je later in het spel bedenken dat je toch liever met magie dan zwaarden werkt, kun je heel simpel Runes uitgeven (experience die je krijgt van vijanden) om op die vlakken sterker te worden. Het upgraden kun je doen bij de Graces die over de wereld verspreid zijn en voelt in het begin wat overweldigend door de vele keuzes. Na een tijdje zul je echter er aan wennen en zien wat het beste is voor de Tarnished die jij wilt maken. Het systeem geeft je dus een enorme vrijheid in het personage dat je wilt zijn en dat waardeer ik. Vaak in RPG’s ben je namelijk beperkt tot wat standaard is voor een bepaalde class.

Dit is al helemaal fijn door de vele diverse vijanden die hun opwachting maken in the Lands Between. Voor de ene kun je namelijk prima uit de voeten met je zwaard, terwijl voor de ander wat afstand je overlevingskansen flink verhogen. Zeker als je dit combineert met wat voorzichtigheid (helemaal losgaan met aanvallen gaat echt niet werken). Je kunt het beste kijken naar wat de patronen van je vijanden zijn, altijd opletten voor vervelende verrassingen (zoals een sterke vijand net om de hoek of in een donkere inham). De basis van deze combatmechanics zijn een kernaspect van wat Elden Ring nu zo goed maakt. Over de kleinste details is nagedacht.

Dit is ook weer te zien in de uitrusting die je verzamelt tijdens je trip. Het ene stuk is zwaarder dan de ander. Hierdoor kun je minder goed dodgen, maar leidt weer tot betere bescherming wanneer je geraakt wordt. Een ander stuk zorgt weer dat je sterker wordt en zelf meer schade aanbrengt. Door de enorme diversiteit kun je blijven proberen wat voor jou het beste werkt.

Verkennen is nog nooit zo belangrijk geweest

Zoals ik al noemde zijn the Lands Between onvergeeflijk. In elke hoek zit wel iets wat jou wilt vermoorden. En doodgaan in Elden Ring is weer flink onvergeeflijk. Zo verlies je namelijk al je Golden Runes wanneer je doodgaat. Deze voorwerpen die je krijgt voor elk monster/dier wat je afslacht zijn waarschijnlijk je meest kostbare objecten aangezien je hiermee zowel levels omhoog kan gaan als je uitrusting kunt verbeteren. Of het nu meer schade toebrengt of opvangt elke upgrade is het zeker waard voor jou als Tarnished.

Hiervoor is het dan ook belangrijk om de flinke wereld van Elden Ring goed te verkennen. Waar zitten de sterke vijanden, waar kun je goed de Runes farmen en waar liggen de wapens en uitrusting die je zeker kunt gebruiken. Door het verkennen kun je bovendien optionele bazen tegenkomen voor flinke beloningen. Ook kun je verborgen kerkers tegenkomen en schatten. Zo zijn er vele neppe muren te vinden die je kunt onthullen door er tegen te slaan.

Een andere reden om veel te verkennen is het ontdekken van Sites of Grace. Deze lichtpunten in de wereld zijn plekken waar je even tot rust kunt komen. Je kunt je level hier verhogen, levens bijvullen en ook potions worden hier bijgevuld. Bovendien zul je wanneer je doodgaat weer tot leven komen bij de Grace die het dichtste bij je overlijden zit. Dit is namelijk erg handig aangezien je dus al je Runes kwijtraakt wanneer je doodgaat. Dit is echter in eerste instantie niet permanent. Je laat ze namelijk liggen op de plek waar je bent doodgegaan. Hier blijven ze liggen tot je ze opraapt of weer dood gaat. Zo dichtbij mogelijk spawnen is dus erg fijn. Dit geld ook voor bazen. Als je dichtbij spawned voelt het ook minder erg om dood te gaan aangezien je zo weer terug bent op locatie.

Verouderde design

Hoewel Elden Ring erg innovatief voelt op veel aspecten zijn sommige elementen hopeloos verouderd. Zo gaat het door menu’s heen bewegen enorm moeizaam. Zitten simpele en essentiële mechanics op plekken waar je ze totaal niet verwacht en werken bepaalde menu’s niet zoals je zou verwachten in games. Zo is het openen en sluiten van de kaart totaal anders. Het is dus niet een kwestie van alleen maar wennen. Het is ook een vervelend aspect wat veel wegdoen als een onderdeel van hoe FromSoftware games maakt. Dat iets al 20 jaar gedaan wordt, betekent niet dat het geen tijd is voor vernieuwing. Ze zijn bijvoorbeeld ook van lineaire werelden afgestapt.

Andere elementen die zeker niet voor iedereen gelden zijn de beperkte features voor accessibility. Ja niet ieder spel is voor iedereen, maar een poging doen tot het speelbaarder maken voor mensen met een bepaalde handicap zou wel echt een pluspunt zijn. Ik bedoel hiemee echt niet dat ze je hand moeten vasthouden en overal question marks moeten plaatsen. Nee maak bijvoorbeeld de tutorial beter bereikbaar. Ik ben er volledig langs gelopen omdat ik dacht dat het een valstrik was (je moest ergens in een mistig gat springen). Ook zou het niet verkeerd zijn als FromSoftware denkt aan dove spelers. Zo is ondertiteling minimaal toegepast zonder echte aanpassingsopties zoals dat je ziet wie het zegt of om het wat groter te maken. Het zorgt dat meer spelers kunnen genieten van het spel zonder de kern ervan te verpesten.

8.5
Vorig artikelJoep en Rob terug met ‘Wie denk je wel dat je bent’
Volgend artikelNadia Moussaid onderzoekt met vader zijn reis als migrant
review-elden-ring-een-geweldige-ervaring-maar-zeker-niet-perfectWanneer iemand zegt "dat hoort bij Souls games" maakt het een bepaald design niet beter. Menu's navigeren en bepaalde acties uitvoeren zijn onnodig gecompliceerd gemaakt. De tutorial zit flink verstopt en er missen veel basisvormen van accessibility. Toch is Elden Ring een enorme ervaring die je kijk op open wereld spellen waarschijnlijk flink zal veranderen. De wereld is divers en heeft een intense sfeer aangezien alles je wel wilt vermoorden. Wanneer je niet bang bent om dood te gaan zou ik zeker aanraden om Elden Ring een kans te geven het is namelijk een geweldige ervaring. Deze review is op basis van de PS5-versie. Het spel is ook op PS4, Xbox One, Xbox Series S|X en PC verkrijgbaar.